wat is (verzekering) de dagwaarde van oldtimer

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-02-2004 22:32 #54988 door
Omdat ik niet aan alle voorwaarden van een oldtimerverzekering voldoe, moet ik de verzekering van m'n Amazon omzetten in een WA verzekering. Nu heb ik wat geharrewar met diverse maatschappijen over de waarde van de auto als een ander mij schade toebrengt. Zo zegt de medewerkster van de ANWB bijvoorbeeld dat bij (WA) de schade buiten mijn schuld vergoed wordt conform de dagwaarde van de auto. Omdat de auto meer dan 30 jaar oud is, is de dagwaarde € 0,-, aldus de ANWB. Er wordt dan niets uitgekeerd. Dat Amazones op sites als Marktplaats enz. voor duizenden Euro's worden aangeboden, is niets meer dan een emotionele waarde. Verzekeringstechnisch is de restwaarde nihil zegt ANWB.Taxatierapport heeft geen zin, aldus de ANWB, want dat geldt alleen bij All Risk verzekering. Ook een andere maatschappij had eenzelfde verhaal. Ik heb sterk het idee dat dit lariekoek is en vderdenk zo'telefonische heldesk ervan dat ze het gewoonweg niet goed weten. Als zowel bij erkende dealers als bij particuleren de Amazones voor goede prijsen worden verkocht, dan zal dit toch zeker ook de economische waarde zijn van zo'n auto en dan dient de verzekering daar toch wel rekening mee te houden?Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-02-2004 23:11 #67488 door
ik moet nog de eerste polis zien die onbeperkt gebruik toelaat tegen taxatiewaarde, dus all-risk volgens art. 275 WvK. Beperkende kreten die ik gezien heb: hobbygebruik, dwz beslist geen woon-werkgebruik of boodschappen doen, ook geen clubtoerritjes = racen, ik zat ooit bij GIO een slordige 26 jaar - nu niet meer dus, de Europesche en Stad Rotterdam lijken redelijke voorwaarden te hebben alsmede ook de KNAC, maar kleine individuele wensen kunnen grote invloed hebben op een polis zoals in mijn geval het regelmatig rijden van ritten al dan niet in officieel ( volgens sommigen FIVA en volgens anderen niet uitsluitend ) verband. Bij de kleine lettertjes dient ook te staan dat na opgelopen schade JIJ eigenaar blijft van het wrak of de slechts gedeukte auto. Laat svp ook weten waar je uiteindelijk onderdak vindt en waarom juist daar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-02-2004 23:58 #67487 door
Een vriend van mij reed een net gerestaureerde '66 Mustang met alleen WA en geen taxatierapport. Wegens omstandigheden had hij nog geen taxtie laten doen toen hij werd aangereden. De schade werd dus veroorzaakt door een ander, en die ander was ook fout. De schade aan de Mustang was hoger dan menig Amazon waard is (om en nabij de 8.500 euro, en dan hebben we het alleen maar over een zwaar gedeukt spatbord, verwrongen voorbumper en een kapotte koplamp en grille). <br>Om een lang verhaal kort te maken: de verzekeraar van de schade-veroorzaker heeft volledig de schade gedekt. Ondanks het feit dat de Mustang niet getaxeerd was.<br>Voor het aangaan van een casco-verzekering zul je een taxatie-rapport moeten hebben, maar voor het vergoed krijgen van aangedane schade kennelijk niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2004 01:13 #67486 door
Hoi Ron,laat je niet van de wijs brengen door de vraagprijzen voor amazons en andere oldtimers op marktplaats of bij dealers. Helaas is het echt gewoon zo dat de economische waarde van onze auto's nou eenmaal wordt bepaald door de leeftijd van de auto's, en niet de staat ervan, althans, wanneer er geen expert bij langs is komen kijken (taxatie). Dus: ook al kan een auto - in onderdelen of in zijn geheel - in clubcircuit heel wat opleveren, boekhoudkundig is ze nagenoeg niets waard! Daar doe je dus niets aan.Maar beter lijkt mij, dat je verteld waarom je niet meer voldoet aan de verzekeringseisen voor een oldtimerverzekering. Dan kunnen we je naar mijn idee nl beter helpen. Ik rijdt bijvoorbeeld met een oldtimerverzekring, tot 10.000 km voor 77 euro per jaar, zij het zonder no-claim-regeling. Verder geen beperkingen, en ik kan ook beperkt-casco of totaal-casco bijverzekeren als ik een taxatie van de auto laat doen. 't Is maar dat je t weet. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2004 08:28 #67485 door
Ik moet stoppen met de oldtimerverzekering omdat ik tussen de 10.000 - 15.000 km per jaar rijd, ondermeer voor woon werkverkeer. Daarnaast is de Amazon voor circa 2 maanden per jaar de enige auto die ik gebruik.Mijn andere auto is bij de ANWB verzekerd tegen maximaal no claim tarief (80%). Die korting wordt ook meegenomen door de ANWB. Normaliter wordt de korting slechts aan één polis verstrekt, de ANWB verstrekt de korting nu ook aan de Amazone. De kosten van de WA van de Amazone komen hiermee zo rond de 220 Euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2004 08:39 #67484 door
Mijn Amazon combi is onze enige auto en wij rijden rond de 15000 km / jaar, dus ook geen oldimerverzekering maar een 'gewone', beperkt casco (dus niet all-risk). Wel moest er een speciale clausule worden toegevoegd waarin wordt gemeld dat hij niet voor de dagwaarde maar voor de taxatiewaarde is verzekerd (niet alleen als iemand mij aanrijdt maar ook als hij gestolen wordt of uitbrandt ofzo - van die dingen waarvan je hoopt dat het nooit gebeurt).<br>Groet, <i>Marko</i>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2004 09:21 #67483 door
Ik heb een oldtimerverzekering, 1e auto, voor zowel prive als werk verkeer (heb ik wel expliciet op de polis laten vermelden, want eerst stond er "alleen prive gebruik"), maximaal 20.000 km /jaar, all risk ...... het kan dus wel degelijk ==> bel Advies Verzekerd! Joost Kam, 0522 - 441444

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2004 15:44 #67482 door
Heb mijn 544 ook als enige auto, all-risk op taxatie waarde 19.500 euro, maximaal 10.000 km. Alles meer is geen probleem, formeel moet ik dan en bescheiden premie bijbetalen. Maar mijn verzekeraar geeft aan (staat ook zwart op wit) dat dit toch niet te controleren valt.....heb al mijn 3e klok dit jaar en dus tevens 3 nieuwe km. standen. Bij mijn verzekeraar calculeert men in dat klokken bij klassiekers eenvoudig te wisselen zijn, terug te draaien, stop te zetten enz.... In de kleine lettertjes is daar ook geen oplossing voor. Wat wel vaak een probleem is, is geen andere (moderne) auto te hebben. De mijne verzekerd wel als enige auto maar dat komt vanwege het feit dat de hele familie er met al hun verzekeringen zitten en het inmiddels goede kennissen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2004 17:14 #67481 door
Heeft die Dennis een gouden 544? Dat moet haast wel want 19500euro moet wel iets zeer speciaals zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2004 21:40 #67480 door
Bedankt voor de vele reacties. Ik ben uitgekomen bij Joost Kam van Advies Verzekerd. Oldtimer verzekering met verhoogd kilometrage is mogelijk tegen een iets verhoogd tarief. Wil ik de auto verzekerd hebben tegen taxatiewaarde, dan is een taxatierapport noodzakelijk (geldt voor alle klassiekers die je verzekerd wilt hebben > geen taxatierapport is econmische dagwaarde = € 0,-).Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.