starten

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2004 21:41 #54478 door
starten is gemaakt door
Het onderwerp starten heeft al veel op het forum gestaan, maar ik kon mijn probleem er niet bij vinden.<br>Mijn Amazone b20a start op gas altijd pas de tweede keer. Het gekke is dat het niet uitmaakt hoe kort je de eerste keer start of je het gas geheel , niet of op het einde indrukt. De tweede keer dat je het probeert, start hij altijd meteen als je het gaspedaal helemaal intrapt. Na starten loopt de motor meteen goed. Als de motor warm is start hij altijd goed. Ra, ra hoe kan dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2004 22:51 #69567 door
Beantwoord door in topic starten
Weet ik niet. Maar heb je al eens geprobeerd om voor de koude start de motor eerst een paar keer op contact te zetten en weer van contact te halen voordat je de sleutel doordraait naar de startpositie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2004 23:31 #69566 door
Beantwoord door in topic starten
Ik heb hiervoor een gas-choke gemaakt. Met en schakelaar kan ik de afsluiter bij de tank en bij de verdamper handmatig openhouden. Werkt prima, start altijd direct.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 09:41 #69565 door
Beantwoord door in topic starten
Vind je dit niet gevaarlijk? Gas kan open blijven staan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 09:43 #69564 door
Beantwoord door in topic starten
Ja ik heb geprobeerd sleutel meerdere keren op contact te zetten voor het starten. Ook "pompen" met het gaspedaal. Niks lijkt uit te maken. Tweede keer direct starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 12:53 #69563 door
Beantwoord door in topic starten
Op zich is dit allemaal heel normaal.Om te kunnen starten dient het gas van vloeibare naar gasvormige toestand te komen. Hiervoor is o.a. warmte nodig. De verdamper krijgt die warmte middels het koelwater welke door slangen door de verdamper lopen. Als de motor koud is zal men eerst een aantal keren moeten choken (gaschoke, indien aanwezig) alvorens het gas zijn vloeibare vorm verliest. Daarom start een warme motor op gas bijna altijd in 1 keer. De restwarmte van het koelwater (in de verdamper) is dan genoeg om bij het openen van de gasklep het gas te verdampen. Benzine blijft vloeibaar en bij regelmatig rijden (dagelijks) zullen de leidingen grotendeels vol blijven staan, dan volstaat de handchoke of het pedaal een paar keer intrappen om vlot te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 14:33 #69562 door
Beantwoord door in topic starten
Maar dat verklaart niet waarom de meeste mensen gewoon in één keer kunnen starten op LPG. Bij mij lukt dat ook zonder een paar keer op contact te zetten, alleen met een paar slagen van de startmotor meer. Dit komt niet doordat het gas vloeibaar is, maar doordat het gassysteem pas na een paar slagen van de startmotor de gastoevoer opent. Met het op contact zetten geeft het systeem al een seconde of zo gas waarna hij weer afsluit. In mijn geval is dat net iets te weinig om te kunnen starten bij de eerste of tweede slag van de startmotor. Met al wat gas in het inlaatspruitstuk is dat wel het geval. En op deze manier starten kan ik dat ook in de winter bij -10. De eerste keer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 14:54 #69561 door
Beantwoord door in topic starten
Correct, het ligt tevens aan het type verdamper. Bij het op contact zetten opent de klep zich even. Meestal is dit te weinig. Je hebt installaties die een soort automatische gaschoke hebben en dan heb je dit ''probleem'' minder. Als alles technisch in orde is en alles staat juist afgesteld dan zou iedereen in 1 keer moeten kunnen starten, welliswaar na een aantal omwentelingen van de startmotor. Veelal kom je tegen dat 'men' ergens in het traject een foutje heeft zitten. Dus niet goed op tijd, bougies, kleppen, ontsteking enz. Feit blijft dat starten op gas altijd moeizamer en een goede afstelling van bovengenoemde vraagt t.o.v benzine om goed te starten. Juist omdat de overgang van vloeibaar naar gas in de verdamper plaats moet vinden. Dat is de reden dat moderne auto's op gas bijna altijd op benzine starten en na een paar meter rijden automatisch op benzine overgaan. In principe kun je op gas enkel goed starten, zeker onder slechte omstandigheden, regen, winter enz. als je ontsteking, kleppen, bougies, op tijd, enz. in orde is. Als ik de boel laat 'versloffen' is het starten het eerste wat op gas minder gaat....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 15:49 #69560 door
Beantwoord door in topic starten
Het probleem is dat alles goed staat afgesteld. Nieuwe bougies, kleppen, ontsteking. <br>Als ik het contact meerder keren aan zet, hoor ik alleen de eerse keer gas lopen. De tweede keer niet meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2004 16:09 #69559 door
Beantwoord door in topic starten
Het gas HOREN lopen is erg moeilijk :-) Bedoel je dat je de gasklep hoort openen?? Dat zou je elke keer moeten horen als je het contact uit zet een weer aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.