gezoem/brul/brom/knor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 19:09 #71729 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Jammer inderdaad van je reactie Koert, zeker voor een newbee. Als je niet zo cynisch had gereageerd, had ik je nog willen uitleggen dat een versleten aanjager een behoorlijk kabaal kan maken. Het is afstrepen van de mogelijkheden, maar mischien pak je dat nog op ... als je geduld hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 20:23 #71728 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Klinkt inderdaad als een kapot wiellager, een versleten aandrijfas of misschien wel een diff wat protesteert. Het is lastig te zeggen zonder het gehoord te hebben. Duidelijk is wel dat het ergens zit tussen de koppeling en de achterwielen. Dus controleer eerst de wiellagers op de manier van ben, vervolgens oliepeil in bak/diff, en dan speling op kruiskoppelingen. Als dat allemaal niet mag baten: achteras?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 20:28 #71727 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Nou... Ik begrijp dat ik de nodige irritatie heb opgeroepen en hoewel ik daarvoor mijn excuus heb aangeboden, doe ik het nog maar eens (bij deze nogmaals: excuus). Maar ook een verklaring daarbij. Het is geen goedpraten wat ik wil doen, maar je reactie zelf riep aanvankelijk wat irritatie op bij mij (onbedoeld, naar ik nu begrijp). Ik mag namelijk een newbee zijn op v44.nl, maar een newbee in het algemeen ben ik nu toch ook weer niet.

Héél bijzonder is het natuurlijk niet, dat je een carb leert doorzien, carters reinigt, ontstekingen inbouwt en vloeistoffen op peil zet, dat snap ik ook wel - het gewone beginnerswerk. Maar misschien kun je je voorstellen dat ik me, na mijn beschrijving van het euvel, niet zo serieus genomen voelde toen jij begon over de aanjager. Die zet ik natuurlijk als eerste uit als ik vreemde dingen hoor.

Welbeschouwd is er dus sprake van een vreemde verwarring, want aanvankelijk dacht IK dus te maken te hebben met een newbee of een vogel met vervelende reacties. (Ik heb de mail over vervelende reacties, eerder deze week, ook ter harte genomen!) Vandaar mijn 'cynisme' (ik zou het sarcasme noemen, dat is toch iets milder). Een vergissing! Overigens altijd met een vrolijk nootje eronder en misschien had ik dat ook iets herkenbaarder moeten doen. Ik ben zeker geen cynicus, maar dat komt inderdaad niet erg lekker uit de verf.

Nou, bij deze hoop ik dat de lucht dan geklaard is. Ik heb een fijne 142, vind ik zelf, en ik heb ook een prachtig forum gevonden waar serieuze mensen serieuze zaken delen. Het laatste wat ik zou willen is, dat ik me hier door een ongelukkig misverstand al meteen onmogelijk maak. Mail me anders even persoonlijk: kcapel@zeelandnet.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 20:56 #71726 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
hangrubber en lager aandrijfas nakijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 20:59 #71725 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
een kruiskoppeling hoeft geen voelbare speling te hebben ,maar kan wel vastzitten.Dat geeft ook zulk soort geluiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 21:19 #71724 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
een wielager zou het kunnen zijn maar dan zou je verschil horen in het geluid als je door een bocht gaat, het buitenste wiel krijgt dan meer gewicht te verduren en het binneste wiel minder, het zou kunnen zijn dat het steunlager van de aandrijfas het brommende geluid veroorzaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 23:43 #71723 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Versleten cardan kan ook gaan brommen/zingen ,nou heb ik alleen ervaring met de amazon en wat engelse exoten (en een italiaantje ,maar die heeft voorwielaandrijving)
Een versleten cardan kan nog vele 10duizenden kilometers mee gaan ,maar een keer je nivo(van het cardan niet van je opmerkingen ;-)) bijvullen kan nooit kwaad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2004 00:16 #71722 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Kijk, dat zijn weer interessante dingen.

Vanavond, terug naar huis, heb ik nog eens goed opgelet. Het valt niet mee. Het klinkt als belgisch asfalt, van dat ruwe, of ook wel zoals die witte strepen op de weg waarin een patroontje is meegegoten. Je krijgt dan een zoemend effect, maar bij mij klinkt het wel alsof je zelf onder een deken zit. Verder gaat het pas nadrukkelijk optreden boven de 50 km/h. Eerst voel ik dan ook getril in het stuur, dat trillen wordt sneller totdat het overgaat in het nadrukkelijke gezoem, dat overigens ook min of meer voelbaar is in de auto. Tenminste... als het hetzelfde verschijnsel is, want wie weet is dit weer iets anders...

Maar ik weet nu in welke richtingen ik zoeken kan. Eén ding nog. De transmissie en het differentieel heb ik keurig op peil gezet, maar een cardan op peil zetten... die kende ik nog niet. Waar kan ik de cardan bijvullen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2004 02:34 #71721 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Effe je smeernippels volspuiten en dan ook direkt je eventuele cardanlager/rubber kontroleren (mits een 144 ook een gedeelde cardanas heeft)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-11-2004 08:51 #71720 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Het kan misschien ook zijn dat er een koordlaag van je band gescheurt is.Heb ik ook gehad bij zo'n 80 km/u begon het gedonder. bij lagere snelheden merk je het niet zo erg. Als je met vlakke hand langs je band voelt kan je het voelen...Zijn je banden vrij nieuw dan zal dat het niet zijn suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.