gezoem/brul/brom/knor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 11:45 #54014 door
gezoem/brul/brom/knor is gemaakt door
Dag!

Sinds kort ben ik 142-bezitter (LPG), heel wat anders dan de Manta ('73) die ik daarvoor had maar het begint te wennen. Nu heb ik iets vreemds. Ik kon de auto nooit uit laten rollen in z'n vrij, omdat de motor accuut uitviel. Dit weekend heb ik de lucht- en carterkanalen flink gereinigd (waren erg vies!) en de Stromberg gevuld met dunne olie, want die stond droog, en ziedaar: perfect! (Freaks zullen zeggen: die olie voor het membraam heeft geen functie met LPG, maar ik ben nog niet toe aan pneumatische relais om de carb open te houden als ik LPG rij. Alles op zijn tijd!)

Maar dat betekent dat ik vanmorgen voor het eerst wél kon uitrollen in zijn vrij en wie schetst mijn verbazing: de helft van het 'motorgeluid' viel helemaal niet weg. Al die tijd heb ik de luidruchtigheid en het wat dreunerig gedrag van de auto toegeschreven aan 'het is nu eenmaal een oude Volvo' maar echt, als ik de koppeling induw lijkt het wel alsof er twee motoren zijn waarvan er een aan blijft staan (zij het met een heel ander geluid, zoemerig/brommerig maar luid en duidelijk.)

Vreemd. Ik ken dergelijke geluiden van versleten lagers, maar die klinken altijd zangerig of jankerig. Dit beslist niet. Verder is het zo, dat rond de 50/60 km mijn stuur flink gaat trillen, dus een uitlijn/balanceerbeurt zou geen kwaad kunnen, maar kan dit de oorzaak zijn dat ik rond 100 km/h 'motorische effecten' krijg?

Wat zou het anders kunnen zijn?

Koert (verder wel zeer content met zijn 142)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 12:09 #71738 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Doet me denken aan de aanjager voor de kachel die aanstaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 12:41 #71737 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Jij hoort vast niet bij de mensen die vinden dat het niveau op dit forum zo hoog is >:-(

De aanjager van de kachel staat uiteraard niet aan en als dit het geluid was van de aanjager van de kachel, zou ik allang gecremeerd zijn.

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 13:30 #71736 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Daar gaan we weer....
Adviezen zijn goed bedoeld en niet als aanleiding om op de verstrekker te schieten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 13:51 #71735 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Sorry!

Ik bedoelde zéker niet om te schieten en ik zou ook graag zien dat het niveau blijft wat het is!

Ik kon alleen op basis van mijn eigen beschrijvingen (luidruchtig gebrom rond de 100 km) niet helemaal volgen waarom de aanjager als oorzaak zou kunnen gelden. Maar als dat als serieuze poging voor hulp bedoeld was: bedankt!

Wie volgt? :-)

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 15:34 #71734 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Ik wil wel een poging wagen, want in mijn ogen (of oren liever gezegd) klinkt het inderdaad als een wiellager. Die kunnen hele rare dingen doen, ik spreek uit ervaring.
<br>
Check elk wiel door er aan te draaien (auto op de krik) en luister goed. Ook kun je proberen de naaf/as vast te pakken onder het draaien en kijken of je wat 'gerommel' voelt.
<br>
Een onbalans kan de brom soms ook verklaren, en geeft zeker extra belasting voor de wiellagers (en ongelijke banden slijtage). Dus sowieso even laten balanceren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 16:03 #71733 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Bromgeluid kan de uitlaat zijn, bijv. slechte demper. Zoemgeluiden duiden meestal op lagers. Geluid als je de koppeling intrapt zou het druklager kunnen zijn. Controleer ook eens of er wel olie in de bak zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 16:40 #71732 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 16:47 #71731 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
Bernard,

Hm... de uitlaat zat er net nieuw op toen ik hem kocht en het lijkt me eigenlijk, dat de brom dan afhankelijk moet zijn van het toerental. En dat is hij niet!

Het geluid ontstaat niet als ik de koppeling intrap, maar ik hoor het pas als ik de koppeling intrap, omdat dan het motorgeluid grotendeels wegvalt. Ik heb niet het idee, dat het uit de koppeling komt; die functioneert prima en het geluid zit meer van achteren. Maar voor een lager zoemt het wel erg rauw... nou ja, niet eigenwijs zijn, testen die hap natuurlijk.

En tot slot: olie zit er gegarandeerd in de bak. Ik heb zowel de transmissie als het differentieel zaterdag op peil gezet. Zonder brug of krik, plat op de grond liggend. En nu wat last van mijn nek...

Koert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-11-2004 17:39 #71730 door
Beantwoord door in topic gezoem/brul/brom/knor
hoe is de staat van de cardan-as cq de kruiskoppelingen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.