gangbaar maken na langdurige stilstand

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 21:16 #72036 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
OK: ook boegies eruit, met zaklamp erin schijnen om bovenkant van cil +
stukje cil.wand te bekijken, en dan toch maar eerst proberen ZONDER olie of
petroleum erin: die kunnen nl. ook de koolafzettingen boven op de cilinders
of ander loszittend vuil losmaken, die dan ts de cil.wand en zuiger(veren)
klem kan komen te zitten. Ik zou om te beginnen ook proberen hoogstens dmv
een oliespuit een scheutje olie op de cil.WAND (waar mogelijk) aan te brengen. Ivm Eugen's "hoopgevend of juist hopeloos": 1) er staat hier al 20 jaar een B20A (met
kras in 1 cil.) zonder cil.kop in mijn kruipkelder, en die blinkt nog steeds als een spiegel; 2) ik las ooit in artikels dat het enkel goede motoren zijn die bij langere stilstand het risico lopen van komen vast te
zitten. Mijn verwachting: het kan allemaal nog heel goed meevallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 23:13 #72035 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
N.a.v. de laatste berichten krijg ik nu toch weer een beetje hoop. De auto is droog maar niet verwarmd opgeslagen geweest in een garage. Daarbij is wel alle olie en water afgetapt. Reden was het verwijderen van het dashboard waardoor de sensors voor olie en water moesten worden losgekoppeld (geen electrische sensors).
Ik heb met een scherpe lamp in de bougiegaten geschenen maar al wat ik zag was koolaanslag op een van de zuigers die in de buurt van een van de bougies stond. Verder is het toch moeilijk iets te ontwaren. Mijn plan is om de startmotor te demonteren en via het getande vliegwiel voorzichtig met een zware schoevedraaier o.i.d. beweging in de zaak proberen te krijgen. Mocht dat onverhoeds lukken dan gaat er olie in het blok en water in het koelsysteem en dan ga ik een start poging wagen.
Okee dan is het de vraag of de olieschraapveren hun werk wensen te doen en inderdaad of de koppeling niet ook vast zit.
Maar dat is van later zorg.
Ik zal hoe dan ook laten weten hoe e.e.a. vordert want dat ben ik natuurlijk verplicht aan al die hulpvaardige mensen met hun goede ideeen en suggesties. Los daarvan is het natuurlijk altijd nuttig een soort eindverslag te geven bij de verschillende problemen die in het Forum passeren. Regelmatig zie ik hoe een discussie abrubt eindigt zonder dat men erachter komt hoe het nu afgelopen is.
Dat vind ik dan jammer want welke suggestie geleid heeft tot de oplossing valt dan niet meer te achterhalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2004 14:31 #72034 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
zou er beweging in komen, vergeet dan volgende niet: laat via slangetje wat verse benzine in de karburatoren lopen (mechanische benzinepomp blijkt dikwijls onvoldoende aan te zuigen); ook: wat in je tank nog overblijft aan "vloeistof" zal geen echt goede benzine meer zijn -> aflaten en vervangen door nieuwe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-12-2004 14:22 #72033 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
<i>De auto is droog maar niet verwarmd opgeslagen geweest in een garage. Daarbij is wel <b>alle olie en water afgetapt.</b></i><br>Dat is geen goed teken. Zonder olie juist meer kans op roest. Daarnaast zou ik erg voorzichtig zijn met het starten. Stel dat je met het blok een beetje betrouwbaar wil gaan rijden dan zou ik toch in elk geval eerst de kop eraf halen. Als een motor vast zit is het bijna altijd honen geblazen.<br> Sommige blokken zitten niet vast na lange stilstand, en zijn ook nog aan de praat te krijgen. Meestal zijn ze dan echter na enkele duizend km's wel kapot. Zuigerveren geknapt, groeven in de cilinder ed. Wees dus niet te optimistisch is mijn devies.<br><br><i>Los daarvan is het natuurlijk altijd nuttig een soort eindverslag te geven bij de verschillende problemen die in het Forum passeren.</i><br>Heel goed!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.