gangbaar maken na langdurige stilstand
- Bezoeker
In die tijd is de olie afgetapt geweest alsmede het hele koelsysteem.
Wat is de beste aanpak om de boel weer draaiende te krijgen?
Olie en koelwater erin en starten maar?
Of is dat solliciteren naar moeilijkheden?
Ik heb geprobeerd met een moersleutel de poelie te bewegen maar vooralsnog krijg ik er geen enkele beweging in. De boel lijkt behoorlijk vast te zitten.(veel kracht kan ik overigens niet zetten gezien de lokatie van de poelie)
Is er misschien een goedje dat ik in het motorblok kan kieperen om alles een beetje los te weken?
Is het een verstandig idee om de auto van achteren op te krikken, in de versnelling te zetten, en de motor d.m.v. het draaien van de achterwielen gangbaar te krijgen?
Graag tips!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Mocht je toch besluiten om de gok te nemen dan kun je dieselolie, via de bougiegaten, in de cilinders laten lopen en dat aantal dagen laten inwerken om daarna voorzichtig via de poelie proberen de motor rond te draaien.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Ik heb altijd begrepen dat je een blok, als je het langdurig opbergt, helemaal vol motorolie moet gieten, inclusief cilinders en andere open ruimtes. Dan rookt hij wel een poosje stevig als je hem weer in gebruik neemt, maar ach...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Het beste is dus gewoon olie verversen en olie op de zuiger, en hem een paar keer per jaar even rond laten draaien op de startmotor oid (of eventueel handmatig). Zo verspreid je de olie weer een beetje en houd je alles binnenin 'gesmeerd'.<br><br>
Als het kwaad eenmaal geschied is zoals hier, zit er niks anders op om alles los te halen, en waarschijnlijk zul je dan ook cilinders moeten honen vanwege roestputten ed... (cilinderwanden zijn het meets kwetsbaar tijdens stilstand)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Misschien dan maar meteen alles (laten)reviseren....
Dat wordt dus dokken vrees ik.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
bereikbaar, dan stevige schroevedraaier (of de stang waarmee men de wieldoppen eraf krijgt) doen grijpen in 1 vd tanden (er tegelijk voor zorgen dat het aangrijpingsvlak zo groot mogelijk is om afbreken vd tand te vermijden), en wat meer kracht proberen uit te oefenen dan op de poelie mogelijk is (dit zal zeker gaan); aldus ben ik er reeds in geslaagd een
vaststaande motor los te krijgen, en: 7 jaar stilstand betekent nog niet automatisch roest in de cilinders, hangt af van temp en vochtigheid. Volgend probleem zou kn zijn de koppelingsschijf die ah vliegwiel is
vastgekleefd, maar dat is ev voor later. Gaat het niet, dan kan ev de
cil.kop eraf gehaald worden zoals Ben aanraadt (maar als er geen roest is,
hoe krijgt men de cils dan in beweging?). Succes, Willy
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bezoeker
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.