gangbaar maken na langdurige stilstand

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2004 23:27 #53959 door
Het B18 blok van mijn P1800 heeft 7 jaar niet meer gedraaid.
In die tijd is de olie afgetapt geweest alsmede het hele koelsysteem.
Wat is de beste aanpak om de boel weer draaiende te krijgen?
Olie en koelwater erin en starten maar?
Of is dat solliciteren naar moeilijkheden?
Ik heb geprobeerd met een moersleutel de poelie te bewegen maar vooralsnog krijg ik er geen enkele beweging in. De boel lijkt behoorlijk vast te zitten.(veel kracht kan ik overigens niet zetten gezien de lokatie van de poelie)
Is er misschien een goedje dat ik in het motorblok kan kieperen om alles een beetje los te weken?
Is het een verstandig idee om de auto van achteren op te krikken, in de versnelling te zetten, en de motor d.m.v. het draaien van de achterwielen gangbaar te krijgen?
Graag tips!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 01:01 #72045 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Volgens mij is het verstandigst om het blok er uit te halen en het te demonteren, aangezien je ook andere problemen kan verwachten o.a. dat de koppelingsplaat blijft kleven, vastzittende zuigerveren enz.
Mocht je toch besluiten om de gok te nemen dan kun je dieselolie, via de bougiegaten, in de cilinders laten lopen en dat aantal dagen laten inwerken om daarna voorzichtig via de poelie proberen de motor rond te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 10:59 #72044 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Spijtig, maar het gehele blok demonteren is hier de enige oplossing. Zit niks anders op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 11:19 #72043 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Vervolgvraagje van mij hierbij: als er geen olie en koelwater in het blok zit en alles is dus keurig blank metaal, zou hij dan vanbinnen niet een beetje... eh... roestig zijn, zo onderhand?

Ik heb altijd begrepen dat je een blok, als je het langdurig opbergt, helemaal vol motorolie moet gieten, inclusief cilinders en andere open ruimtes. Dan rookt hij wel een poosje stevig als je hem weer in gebruik neemt, maar ach...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 11:28 #72042 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Klopt. Als je een blok voor langere rijd wil wegzetten ververs dan voor de tijd de olie en filter en zet wat olie boven op de zuigers. Maar ook dan krijg je na 7 jaar (zoals dit geval) de roest vaak niet bedwingen. Het blok letterlijk vol gieten zal dan inderdaad helpen, maar of dat praktisch haalbaar is? Het zou wel mooi zijn.<br>
Het beste is dus gewoon olie verversen en olie op de zuiger, en hem een paar keer per jaar even rond laten draaien op de startmotor oid (of eventueel handmatig). Zo verspreid je de olie weer een beetje en houd je alles binnenin 'gesmeerd'.<br><br>
Als het kwaad eenmaal geschied is zoals hier, zit er niks anders op om alles los te halen, en waarschijnlijk zul je dan ook cilinders moeten honen vanwege roestputten ed... (cilinderwanden zijn het meets kwetsbaar tijdens stilstand)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 12:26 #72041 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Nou, dat is dan alles bij elkaar wel een tegenvaller.
Misschien dan maar meteen alles (laten)reviseren....
Dat wordt dus dokken vrees ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 13:33 #72040 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Zowiezo de boel los halen ja. Misschien ziet alles er nog wel heel netjes uit, en kun je wegkomen met licht honen en nieuwe zuigerveren. Een blok dat vast heeft gezeten kun je eigenlijk nooit weer gebruiken zonder eerst te demonteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 17:56 #72039 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Han, vooraleer de motor open te maken zou ik eerst nog eens volgende proberen, vooral omdat je beweert niet "veel kracht" te kunnen "zetten": auto opkrikken tot hoogte dat je er onder kunt werken (en ondersteunen), startmotor eraf halen, dan wordt het getande vliegwiel zichtbaar en
bereikbaar, dan stevige schroevedraaier (of de stang waarmee men de wieldoppen eraf krijgt) doen grijpen in 1 vd tanden (er tegelijk voor zorgen dat het aangrijpingsvlak zo groot mogelijk is om afbreken vd tand te vermijden), en wat meer kracht proberen uit te oefenen dan op de poelie mogelijk is (dit zal zeker gaan); aldus ben ik er reeds in geslaagd een
vaststaande motor los te krijgen, en: 7 jaar stilstand betekent nog niet automatisch roest in de cilinders, hangt af van temp en vochtigheid. Volgend probleem zou kn zijn de koppelingsschijf die ah vliegwiel is
vastgekleefd, maar dat is ev voor later. Gaat het niet, dan kan ev de
cil.kop eraf gehaald worden zoals Ben aanraadt (maar als er geen roest is,
hoe krijgt men de cils dan in beweging?). Succes, Willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 20:01 #72038 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
En daar heb je natuurlijk gelijk in. Zeven jaar in een droge schuur is iets anders dan zeven jaar buiten, en dan nog: er bestaan ook Renault 14's die bijna niet zijn geroest (okee, een paar maar, maar toch!) Trouwens, als je toch lijkt te moeten reviseren, dan zou ik ook eerst nog een paar dingetjes uitproberen... geld uitgeven kan altijd nog :-) Had je wel de bougies losgedraaid toen je 'm ronddraaide? Ik zou bijna zeggen: eruit halen en een likje motorolie naar binnen gieten. Dan heb je alvast geen compressie te overwinnen en die motorolie stoken we later wel weer op!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-12-2004 20:42 #72037 door
Beantwoord door in topic gangbaar maken na langdurige stilstand
Voordat je gaat draaien zou ik zoals dick al zegt eerst dieselolie of petroleum in de zuigers gieten om de eventuele roest en aangekoekte olie te lossen.Laat dit een paar dagen intrekken Schijn eerst eens met een felle zaklamp naar binnen door een bougiegat misschien zie je dan meteen of het hoopgevend of juist hopeloos is. Het nadeel van het op deze manier gangbaar maken is dat, als er erg veel roest is en je de motor aan de praat krijgt, je meer schade veroorzaakt dan bij demontage. suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.