storm over de katterug

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2005 20:24 #53858 door
storm over de katterug is gemaakt door
<p>
Even een vraagje aan ervaren Katterug-rijders: Welke bandenmaat moet ik monteren om op een dag als vandaag niet met mijn PV444 in de sloot geblazen te worden? Nu zit er 165-15 op 1” verbrede originele velgen onder, maar één ding is zeker: die gaan er onder vandaan. (En nee, de rubbers in de voortrein zijn niet versleten en op het stuurhuis zit niet teveel speling.)<br>
Zelf zit ik te denken aan 195/65-15, maar dan heb ik bredere velgen nodig. Moet ik dan mijn (achter)spatborden trimmen? Op de huidige velgen past nog wel 185/65-15, maar die zijn 3 cm lager dan 165-15, hetgeen weliswaar ook gunstig is voor minder zijwindgevoeligheid, maar hetgeen ook leidt tot nog meer toeren maken (ik heb een as met een 4,56:1 eindoverbrenging).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2005 22:12 #72644 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
Als je vast op de weg wil liggen dan moet je een Volvo S80 kopen, en zelfs die heeft nog een beetje last van wind met deze storm. <br> Onze volvo`s blijven niet echt gestroomlijnd, en hoeveel storm hebben we nou per jaar in Nederland. <br> Nu klinkt dit net als een heel negatief afkrakend stukje, maar het is meer bedoeld als relativering. Denk er eens twee maal over na is mijn tip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2005 22:56 #72643 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
<p>
<i>Denk er eens twee maal over na is mijn tip. </i> <p>

Dat doe ik al maanden, maar de storm van vandaag was de spreekwoordelijke druppel....
Een echte storm komt idd weinig voor, maar harde wind hebben we wel regelmatig hier in het vlakke Groningse land en ook dan is de mate van zijwindgevoeligheid (heeft m.i. niet zoveel met stroomlijn te maken) dusdanig, dat ik absoluut wil proberen dat enigszins terug te dringen. Als ik een S80 niet zo lelijk vond, kocht ik die wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2005 23:15 #72642 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
er zijn ook 185 70 15 banden .ze zijn alleen niet goedkoop.Vredestein classic bestaat in die maat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2005 23:26 #72641 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
Tsja, ik weet er alles van, woon zelf in Fryslan. <br>
Houdt er wel rekening mee dat bredere banden meer vergen van je stuurinrichtingkogels, fusee e.d. en dat je ook zwaarder moet sturen met parkeren bijvoorbeeld. Ik zou het zelf eerst eens willen proberen in een zelfde type auto, die reeds brede banden heeft, wat is het verschil e.d. <br> Smaken verschillen, maar stap eens in een S80, ga rijden, en je wilt zo heel europa doorkruisen, prins op de weg. Maar ook onze oldtimers zijn fantastisch!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2005 00:01 #72640 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
<p>
<i>er zijn ook 185 70 15 banden .ze zijn alleen niet goedkoop.Vredestein classic bestaat in die maat.</i>
<p>
Klopt, Fulda heeft ze ook, maar beide hebben geen goede eigenschappen op nat wegdek. Dan heb je nog de Michelin XWX 185/70VR15, maar die is helemaal onbetaalbaar en bovendien bestemd voor snelheden die ik nooit zal halen met mijn 444 :-(
<p>
<i> Houdt er wel rekening mee dat bredere banden meer vergen van je stuurinrichtingkogels, fusee e.d. en dat je ook zwaarder moet sturen met parkeren bijvoorbeeld. </i>
<p>
Dat weet ik maar al te goed, maar het is een afweging van kwaden (bovendien: zwaar sturen doet ie nu ook al...).
<p>
<i>Ik zou het zelf eerst eens willen proberen in een zelfde type auto, die reeds brede banden heeft, wat is het verschil e.d. </i>
<p>
Ik ook, maar ken geen vrijwilliger die zijn auto ter beschikking wil stellen. Maar als zo iemand nu hier zijn ervaringen met ons zou willen delen, kom ik ook al een eind verder....
<p>
<i>Smaken verschillen, maar stap eens in een S80, ga rijden, en je wilt zo heel europa doorkruisen, prins op de weg.</i>
<p>
Dat geldt al jaren voor verschillende moderne auto’s. Maar helaas hebben ze allemaal een vormgeving die mij niet kan bekoren.
<p>
<i> Maar ook onze oldtimers zijn fantastisch!</i>
<p>
Gelukkig dat je dat er nog even bij zet....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2005 01:38 #72639 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
Ik heb geen katterug maar rij dagelijks in de amazon en ik heb maar weinig last van zijwindgevoeligheid ook tijdens de storm van zaterdagmiddag bleef hij naar omstandigheden redelijk in het spoor.
Ik heb wel het volgende aangepast:
*195-65-15 Michelin banden
*Load-adjuster schokbrekers achter.
*Camber op - 0,5 graden in plaats van standaard + 0,5 graden voor een betere rechtuit stabiliteit, en sporing (toe-in) op 0.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2005 12:20 #72638 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug


Bij mijn amazon levert de combinatie van minilite velgen, 195/65 15 banden, ipd stabilisatorset (voor en achter), pu-rubbers op wieldraagarmen en stabi's en koni dempers (Bilsteins schijnen het nog beter te doen) een aanzienlijk strakkere wegligging op, zowel in bochten als bij zijwind.
Toch blijft een amazon wat zijwindgevoeliger dan een moderne voorwielaandrijver.
Voor de kattenrug zou ik het proberen te zoeken in een combinatie van hardere rubbers (pu, te koop bij ES-international in Delft, ook via internet), betere demping (koni's biltein, spax?) en eventueel dikkere stabilisatorstang (mogelijk ook achter?, IPD?).
Dat levert, zo is mijn ervaring bij de Amazon, meer op dan bredere banden. Ook kortere, progressieve veren (in Duitsland te koop) kunnen helpen.
Overigens ben ik zeer tevreden over Micheling 195-65 HR 15, ook in de regen. Iets stugger dan S-banden, sturen niet erg veel zwaarder dan standaard en mijn fuseekogels doen het al meer dan 100.000 km zonder speling (wel veel snelwegverkeer, ik rijd 30.000 km per jaar).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2005 12:36 #72637 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
T.a.v het zwaarder sturen met brede banden.
Ik heb twee combi's; eentje is uitgerust met de originele 4.5J velg met een standaard band 165/80-15 (Vredestein Sprint).
De andere staat op 6J velgen met 195/65-15 banden (Vredestein T-trac).
De auto met de brede band stuurt lichter! Ik heb de wielen ooit eens omgewisseld tusen de twee auto's en ook toen stuurde de brede versie lichter. M.a.w. het ligt niet aan het stuurhuis o.i.d.
Bij het verbreden (velgen zijn eigenlijk niet verbreedt maar er is een complete nieuwe velg om het oude hart geplaatst) is er een dusdanige offset gekozen dat de velg ongeveer even ver naar binnen als naar buiten "verbreedt" is. Het ziet er dus niet zo ruig uit; de meeste mensen kiezen ervoor om de velg m.n. naar buiten toe te verbreden om de zogenaamde GT look te benaderen. Kennelijk gaan ze daar zwaar van sturen en wordt je stuurinrichting zwaarder belast.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-01-2005 17:17 #72636 door
Beantwoord door in topic storm over de katterug
Tja, staat stoer zo'n brede band, zeker als ook nog de velg is verbreed. Maar op een katterug... toch zonde want het origineel blijft mooier! <br>
Over brede banden zijn al boeken volgeschreven en ik denk dat alleen de brede banden weinig doet voor je wegligging. geef je geld eerst uit aan betere vering/schokbrekers, dat helpt meer en je behoud de oorspronkelijke uitstraling van je auto. <br><br>
Groetjes,<br>
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.