amazon gaan rijden?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 11:37 #53735 door
amazon gaan rijden? is gemaakt door
Beste lezers,

Ik ben aan het nadenken om mogelijk mijn S40 te gaan verruilen voor een Amazon...... De S heeft redelijk wat kilometers op de teller, dus de onderhoudskosten beginnen ook redelijk op te lopen.
Als mogelijke vervanger..... een Amazon. (Geen wegenbelasting, en een goedkopere verzekering)
Maar...... waar moet ik aan denken als ik zo'n klassieker wil gaan rijden. Kan ik wel 20dkm op jaarbasis gaan rijden met een dergelijke auto.... en wat gaat zoiets kosten.
Van alle Volvo sites die ik totnutoe heb bekeken moeten jullie mij hier volgens mij het beste advies kunnen geven.
Alvast bedankt.

Arjen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 11:48 #73303 door
Beantwoord door in topic amazon gaan rijden?
Arjen, als je denkt 20dkm per jaar goedkoop te kunnen rijden met een Amazon dan kom je denk ik vroeg of laat bedrogen uit.
Het ontwerp van deze auto is al meer als 40j aar oud dus prestaties en confort zijn navenant. Ook het onderhoud is gevoeliger dan een moderne auto. En ik vermoed dat de kilometerstand van een Amazon die je nu koopt hoger zal zijn als van je huidige S40. Oftewel volgens mij ga je er in alle opzichten op achteruit behalve de BELEVING.

Denk dus eerst goed na voordat je een (impuls) aankoop doet.
Als je echt veel denkt te gaan rijden dan doe je er goed aan een goed gerestaureerd /gereviseerd examplaar aan te schaffen. Houd wel rekening met een flinke aanschafprijs.
Er zijn slechts eenhandjevol verzekeringsmaatschappijen die 20dkm accepteren. Daar is al veel discussie geweest op dit forum (zoek even met de verrekijker)

Succes met je overweging / beslissing (en join the club)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 12:56 #73302 door
Arjen, kosten valt natuurlijk weinig over te zeggen - hangt sterk af van het exemplaar dat je koopt. Wel is het zo dat onderdelen goed en (vind ik tenminste) goedkoop te verkrijgen zijn - je moet natuurlijk wel zelf willen sleutelen, anders kan je er alsnog 'op leeg lopen'. Technisch gesproken kan het - met een goed exemplaar - heel goed. Verder moet je rekening houden met mogelijke verzekering bij 20.000 km/jaar (tenminste, als je all-risk wilt verzekeren) - daar is al zeer veel over geschreven (zoeken met verrekijker).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 13:25 #73301 door
Elke keer dat ik mijn Amazone in stap wordt ik weer gelukkig<br/><br/>Koop een Amazone dus voor de beleving. Als je alleen belasting vrij wilt rijden is een 144, 166 of één van de eerste 240 misschien een betere optie?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 13:55 #73300 door
Ik sluit mij aan bij deze meningen. Bij aankoop van een klassieke Volvo moet voorop staan dat je het leuk vindt, maar zeker ook dat je niet bang bent om zelf een keertje de handen uit de mouwen te steken. Als je alles zelf doet aan een amazon bijvoorbeeld, dan kun je heel goedkoop rijden. Je kunt ook pech hebben natuurlijk. Maar als je zelf kunt sleutelen zijn het louter materiaalkosten die je voor de kiezen krijgt. Ben je echter zelf helemaal niet technisch, en wil je dit ook niet leren, dan zul je voor ieder wissewasje naar de garage moeten. Ik kan je verzekeren dat je dan in ieder geval niet goedkoper uit bent! Je moet het eigenlijk zo zien: de kosten die je bespaart omdat je geen wegenbelasting hoeft te betalen en omdat je goedkoop kunt rijden op gas, die centen kun je weer in de auto steken voor extra onderhoud en om hem netjes te houden.
Maar het is echt wel leuk om in zo'n oude auto te rijden, ik rij met veel meer plezier in onze amazon en onze combi dan dat ik in mijn dagelijkse Leasebak rondrijd.

Succes met je beslissing!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 16:31 #73299 door
Ik heb net mijn Amazon na ruim 6 jaar (met enig pijn in het hart) ingeruild voor een S40, vooral omdat ik de Amazon niet meer voldoende veilig en betrouwbaar vond. Als je 20d km per jaar rijdt moet je toch, vroeger of later, rekening houden met flinke revisie- en onderhoudskosten. Ook zijn er dus periodes waarin je niet over de auto kan beschikken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 19:01 #73298 door
PAS OP !!! ALS JE ER EENMAAL AAN BEGINT KOM JE ER NOOIT MEER VANAF. EN HET IS ZEER BESMETTELIJK !!!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 19:49 #73297 door
Sinds kort rij ik ook in de winter Klassiek, niet met de Amazon/1800 maar met een 140 met LPG en OD.
Mits je het ohd grotendeels zelf kan doen is dit naast leuk, ook goedkoop.
En je kunt zonder problemen een klassiekerverzekering krijgen met max 10 duizend km per jaar, doe je de rest met de S40

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 20:32 #73296 door
Dat je Amazon rijdt voor het geluk en 140 voor de goedkoopte, zoals Stefan zegt... dat ontken ik!!!

Vorig jaar heb ik 18500 km gereden in een Opel A-manta uit 1973 en die had nog best meegekund, maar: geen hoofdsteunen, geen gordels, geen schijfremmen, geen kreukelzone... nu rij ik Volvo 142 uit 1970 met LPG en die heeft dat allemaal wel. Gaat prima hoor. Ik heb mijn auto gewoon WA verzekerd. Maar het klopt wat men steeds zegt: zelf sleutelen en erop rekenen dat datgene wat je in de tank bespaart vanzelf terugkomt in je onderhoudskosten.

Maar eerlijk is eerlijk: mijn dagelijkse slag naar het werk (50 km heen en 50 km terug) is een genot geworden sinds ik oldtimer rij. Mijn 'dode reistijd' is tegenwoordig hobbytijd!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2005 22:05 #73295 door
Amazone rijden is natuurlijk veel leuker, maar naar mijn mening niet goedkoper en.. minder betrouwbaarheid, als je een strak schema hebt voor je werk en geen pech onderweg kan gebruiken dan zou ik voor een moderne auto kiezen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD