bedrijfs-ama
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 15:27 #52525
door
bedrijfs-ama is gemaakt door
Hai,<BR><BR>
Moeilijke vraag, maar wellicht heeft iemand van jullie er ervaring mee....<BR>
Ik ben begonnen met mijn eigen bouwadviesbureau en wil de Ama inbrengen als bedrijfsauto.<BR>
Wie weet hoe het dan zit met de bijtelling?<BR>
Cataloguswaarde van 5000€ ?<BR>
Waarde economisch verkeer?<BR>
En... hoe bepaal je dat?<BR>
taxatie na restauratie?<BR>
Of kunnen de restauratiekosten ook opgevoerd worden bij de inbreng in het bedrijf?<BR><BR>
Iemand ervaring mee??<BR><BR>
Jasper
Moeilijke vraag, maar wellicht heeft iemand van jullie er ervaring mee....<BR>
Ik ben begonnen met mijn eigen bouwadviesbureau en wil de Ama inbrengen als bedrijfsauto.<BR>
Wie weet hoe het dan zit met de bijtelling?<BR>
Cataloguswaarde van 5000€ ?<BR>
Waarde economisch verkeer?<BR>
En... hoe bepaal je dat?<BR>
taxatie na restauratie?<BR>
Of kunnen de restauratiekosten ook opgevoerd worden bij de inbreng in het bedrijf?<BR><BR>
Iemand ervaring mee??<BR><BR>
Jasper
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 17:13 #79118
door
Beantwoord door in topic bedrijfs-ama
je zou de FEHAC kunnen bellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 17:47 #79117
door
Volgens mij heb je helemaal geen bijtelling, want je auto heeft een economische waarde van 0 euro.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 18:37 #79116
door
Ik heb mijn PV als "auto vd zaak", verkocht voor een bepaald bedrag aan mijn bedrijf. Dat bedrag is de economische waarde voor de bijtelling.
Naast brandstof zijn alle (VOD-)rekeningen voor onderdelen en gereedschap voor onderhoud (ruim begrip) voor het bedrijf en daar komt de BTW van terug. Daarnaast zijn er wel wat "trucs" toe te passen; opknappen op kosten bedrijf, versneld afschrijven en weer terugkopen. Daar weet ik het fijne niet van, is ook niet mijn plan, maar moet je zeker je boekhouder naar vragen.
Mijn klanten kunnen het overigens wel waarderen. Het blijft altijd een aardige gespreksonderwerp en je steekt niemand de ogen uit met een te dure lease-bak.
Bij eventuele verkoop moet je wel BTW afdragen over de verkoopprijs.
Naast brandstof zijn alle (VOD-)rekeningen voor onderdelen en gereedschap voor onderhoud (ruim begrip) voor het bedrijf en daar komt de BTW van terug. Daarnaast zijn er wel wat "trucs" toe te passen; opknappen op kosten bedrijf, versneld afschrijven en weer terugkopen. Daar weet ik het fijne niet van, is ook niet mijn plan, maar moet je zeker je boekhouder naar vragen.
Mijn klanten kunnen het overigens wel waarderen. Het blijft altijd een aardige gespreksonderwerp en je steekt niemand de ogen uit met een te dure lease-bak.
Bij eventuele verkoop moet je wel BTW afdragen over de verkoopprijs.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 19:53 #79115
door
Noem
is dit niet een voorbeeld van het uitoefenen van een liefhebberij op kosten van de gemeenschap?
is dit niet een voorbeeld van het uitoefenen van een liefhebberij op kosten van de gemeenschap?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 20:36 #79114
door
indien de fiscale regelgeving zulke constructies mogelijk maakt, althans niet expliciet uitsluit, dan mag elke burger voor wie dat van toepassing is die constructie gebruiken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 20:40 #79113
door
dat is dit jaar weer veranderd , voor 2006 is de fiscale bijtelling 22 % van de cataloguswaarde incl btw en bpm.
bovendien wordt deze bijtelling vanaf dit jaar als loon beschouwd en wordt er loonbelasting over geheven , ook heeft dit dus gevolgen voor de nieuwe zorgverzekering.
voor een auto ouder dan 15 , lees 15 wordt hier van afgeweken.
voor een auto ouder dan 15 jaar geldt de waarde in het economisch verkeer.
om achter de waarde van bijvoorbeeld een opel vectra uit 1990 te komen , mag men zelf
een bedrag opgeven dat wel redelijk moet zijn.
deze bedragen mag men bijvoorbeeld van advertenties uit marktplaats van vergelijkbaar materiaal gebruiken.
bij de eerder genoemde opel is dat dan
22% van zeg 1200 euro is 264 euro.
voor een redelijke ama combi zal 5000 euro
wel redelijk zijn.
de redenen voor deze regel zal te maken hebben dat een auto ouder dan 15 jaar zowel economisch als technisch afgeschreven is.
van een bedrijfswagen verwacht men immers bedrijfszekerheid en veiligheid/comfort.
dit zijn dan begrippen die minder met een oude auto zijn te combineren.
reparatiekosten/brandstof e.d. blijven gewoon aftrekbaar.
bron ,, de vernieuwde site van de belastingdienst.
www.belastingdienst.nl
bovendien wordt deze bijtelling vanaf dit jaar als loon beschouwd en wordt er loonbelasting over geheven , ook heeft dit dus gevolgen voor de nieuwe zorgverzekering.
voor een auto ouder dan 15 , lees 15 wordt hier van afgeweken.
voor een auto ouder dan 15 jaar geldt de waarde in het economisch verkeer.
om achter de waarde van bijvoorbeeld een opel vectra uit 1990 te komen , mag men zelf
een bedrag opgeven dat wel redelijk moet zijn.
deze bedragen mag men bijvoorbeeld van advertenties uit marktplaats van vergelijkbaar materiaal gebruiken.
bij de eerder genoemde opel is dat dan
22% van zeg 1200 euro is 264 euro.
voor een redelijke ama combi zal 5000 euro
wel redelijk zijn.
de redenen voor deze regel zal te maken hebben dat een auto ouder dan 15 jaar zowel economisch als technisch afgeschreven is.
van een bedrijfswagen verwacht men immers bedrijfszekerheid en veiligheid/comfort.
dit zijn dan begrippen die minder met een oude auto zijn te combineren.
reparatiekosten/brandstof e.d. blijven gewoon aftrekbaar.
bron ,, de vernieuwde site van de belastingdienst.
www.belastingdienst.nl
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2006 21:51 #79112
door
Dat mag ook,alleen heb ik daar een bepaalde mening over.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2006 16:00 #79111
door
Rijdt niet iedereen met een leasebak/auto van de zaak die veel privekilometers maakt riant op kosten van de gemeenschap? Al die Golfjes, BMW's Range Rovers en andere SUV's, Benzen en Audi's blijven echt niet stilstaan in het weekeinde en komen ook niet vanzelf in wintersportoorden terecht. Dan is een kattenrug een koopje voor de fiscus, en heb ik er echt geen bezwaar tegen als je die als auto van de zaak gebruikt. Kost heel wat minder, ziet er leuker uit en is niet zo patserig als de doorsnee 'auto van de zaak'. Maar goed je kunt ook principieel bezwaar hebben tegen het idee van een zakelijke auto. Zit ook wat in....
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2006 17:23 #79110
door
Leuke discussie...<BR>Mij gaat het niet zozeer of ik goeikoop rijd, ik moet gewoon een bedrijfsauto hebben<BR>En inderdaad, een ama toont een stuk beter en past beter bij mijn bedrijfsprofiel van creatieve ondernemende geest dan de standaard liesbak. <BR> Ik heb de belastingfoon maar eens gebeld.<BR> Zij geven aan dat als ik (na restauratie) een taxatieraport heb, ik daar 22% van kan nemen als bijtelling.<BR> Ook de restauratiekosten zijn dan ineens een bedrijfsuitgaaf mits ik dat dan maar in datzelfde belastingjaar laat uitvoeren.<BR> Vriend van het meiske reed MG van eigen zaak dus ze was wat beter dan gemiddeld op de hoogte.<BR> Gas, onderhoud,aanschaf gereedschap, restauratie etc zijn gewoon als bedrijfspost aftrekbaar tegen een bijtelling van pak `m beet 22% van ca. 6000€<BR> Al met al inderdaad een sponsoring van de belastingdienst van heb ik jou daar.
<BR> Terecht?? Nee natuurlijk niet.
<BR> Maar ach. Ondernemerszin dient zeker in Nederland alleen maar gestimuleerd te worden.<BR><BR>groet,<BR><BR> Jasper
<BR> Terecht?? Nee natuurlijk niet.
<BR> Maar ach. Ondernemerszin dient zeker in Nederland alleen maar gestimuleerd te worden.<BR><BR>groet,<BR><BR> Jasper