snel verloop na afstellen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-02-2006 21:13 #52518
door
snel verloop na afstellen is gemaakt door
Hallo,
Ik rij een volvo 144 automaat op gas. Het probleem is dat binnen een week na goed afstellen er verloop optreedt; d.w.z. dat de motor bij stationair draaien weer gaat afslaan. De monteur geeft aan dat een nieuwe gasverdamper het probleem kan oplossen. Weet iemand of het probleem ook nog anders kan zijn, voor ik weer het nodige geld ga investeren en straks het probleem nog steeds bestaat?
Govert
Ik rij een volvo 144 automaat op gas. Het probleem is dat binnen een week na goed afstellen er verloop optreedt; d.w.z. dat de motor bij stationair draaien weer gaat afslaan. De monteur geeft aan dat een nieuwe gasverdamper het probleem kan oplossen. Weet iemand of het probleem ook nog anders kan zijn, voor ik weer het nodige geld ga investeren en straks het probleem nog steeds bestaat?
Govert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 08:05 #79167
door
Beantwoord door in topic snel verloop na afstellen
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn amazon. Weliswaar iets minder snel verloop dan dat jij omschrijft. Ik weet wel dat mijn carburateur slecht is en dat hij op benzine zeer slecht loopt. Dat is met dit koude weer 's ochtends lastig omdat ik op benzine start. Ik wil hier op korte termijn een andere carb in hebben en misschien is hiermee het probleem van het verlopen ook opgelost.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 09:15 #79166
door
bedankt Mike voor je reactie, dus ook een carburateur kan het probleem zijn? Zijn er nog meer mogelijke boosdoeners, behalve de al genoemde gasverdamper?
Fridus
Fridus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 09:58 #79165
door
Hallo Govert, Ik geloof dat er in jullie discussie een begripsverschil ontstaat. Jullie hebben het over een carburator en over een verdamper. Een carburator is het apparaat wat de benzinetoevoer regelt en de verdamper rgelt de gastoevoer. Wanneer je op gas rijdt, heeft alleen de verdamper een functie v.w.b. het al dan niet goed lopen. De carburator heeft dan alleen maar een functie bij het starten op benzine en voor de rest, bij op gas rijden alleen de gasklep als toerenregelaar. Bij het euvel ongelijkmatig lopen op gas speelt de verdamper dus alleen een hoofdrol. Het steeds moeten nastellen van het stat. toerental is meestal een kwestie van vervuiling van de verdamper( sludge in het lagedruk gedeelte) waardoor het membraam niet meer goed werkt, of verharding van het membraam, waardoor het bij koud en warm worden niet gelijkmatig de gasdruk regelt. Ook even de opwarming van de verdamper door het koelwater controleren. Het komt voor dat de circulatie van het koelwater door de verdamper stationair bijna nihiel is, waardoor er een tamelijk groot verschil ontstaat in temp. stationair en op toeren. Ook dit kan onregelmatig stat. toerental veroorzaken en dus afslaan in de hand werken. Ook nog even het volgende. Het is heel moeilijk een motor goed op gas af te stellen, zonder deze eerst goed lopend op benzine af te stellen ( stationair).
Succes H.v.Roekel
Succes H.v.Roekel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 11:23 #79164
door
Die laatste zin, is dan weer tegenstrijdig met waar je dit verhaal begint. Tenzij je bedoelt de afstelling van kleppen en ontsteking ;0)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 11:53 #79163
door
Maar is een carburateur die in slechte staat is voor wat betreft speling op gasklep en andere (door het rijden op gas) slijtage gevoelige delen in het kader van het gestelde probleem dan geen mogelijke boosdoener? Of begrijp ik het verkeerd.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 13:10 #79162
door
Jawel, maar dan krijg je hem op benzine ook niet eerst goed afgesteld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 18:10 #79161
door
Hallo Mike en Toon, Wat ik beweer is niet integenstelling met elkaar, maar een en ander is wel afhankelijk van elkaar. Het is zo, dat wanneer een motor goed op benzine loopt en stationair dus op het juiste toerental is afgesteld, dan loopt deze motor ook bij het juiste gasmengsel het goede toerental. Dus wanneer een gasklepas zodanig versleten is dat deze een goede toerental afstelling op benzine onmogelijk maakt, loopt deze motor ook op gas niet het goede toerental. De mengsel regeling van de carburator is meestal na behoorlijk wat km. op gas niet meer goed af te stellen door slijtage van de naald. De gasklepas slijtage is niet het directe grote gevolg van op gas rijden, maar met een slechte as moet je het gas mengsel rijker afstellen om de valse lucht te compenseren. Tevens krijg je stationair onglijke toerentallen, door het niet constant sluiten van de gasklep. Maar dit laatste hoeft niet te resulteren in afslaan, wanneer je het toerental afstelt op het laatste aantal toeren wat de motor loopt. Dus het blijft zoals ik beweer, om een motor op gas goed af te kunnen stellen, is het belangrijk dat de motor op benzine, ook stationair goed loopt.
H.v.Roekel
H.v.Roekel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2006 20:28 #79160
door
Ga er maar van uit dat het aan de verdamper ligt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2006 13:51 #79159
door
bedankt voor alle reacties, ook al gaat de stof soms wat boven mijn pet en kunde. Wel snap ik dat de gasklepas een belangrijke rol speelt. Is deze as onderdeel van de verdamper, of een los onderdeel? En verder als iemand nog suggesties heeft over het hoe met weinig geld het probleem van de verdamper te verhelpen hoor ik het graag. Is het mogelijk deze te reinigen? Kan ik deze ergens goedkoop op de kop tikken? Of toch iets voor de monteur? (overigens heb ik een heel billik en goed adres hiervoor(sundemeijer, voorst). GOvert