geschikt voor dagelijks gebruik?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2006 11:11 #81099
door
Beantwoord door in topic geschikt voor dagelijks gebruik?
Ik overweeg om mijn Amazon in de toekomst, als de dingen die sowieso nog moeten gebeuren gebeurt zijn, ook uit te rusten met betere stabilisatorstang, vering etc., om het gedrag bij hogere snelheden te optimaliseren. Op dit moment gaat de auto wel erg zwabberen bij 140 (teminste, bij wat op de teller 140 is
)
<br>
Ik rij nu 50 km/dag woon-werk verkeer, en het bevalt me meer dan prima. Onlangs reed ik weer even in een moderne auto, een Citroen C4, en dat was pas wennen, het stuur zoveel kleiner, een auto die meteen stilstaat als je het rempedaal maar aantikt, etc
<br>
Overigens kun je tegenwoordig, als je dat wilt, ook oude auto's alle luxe meegeven die je maar wilt. Een derde remlicht ligt voor de hand, al doet het wel wat af aan het authentieke karakter van de auto.. Maar ik zag gisteren toevallig een Duett met cruisecontrol, en weet dat er ook een bedrijfje in Nederland zit wat Airco-systemen heeft gemaakt voor onder andere de Amazon, voor zo'n 1500 euro..
<br>
Zelf zal ik waarschijnlijk alleen de wegligging wat gaan verbeteren, en misschien zo'n derde remlicht, zit niet te wachten op een tik van achteren, zeker nu ik nog geen hoofdsteunen besteld heb
<br>
Ik rij nu 50 km/dag woon-werk verkeer, en het bevalt me meer dan prima. Onlangs reed ik weer even in een moderne auto, een Citroen C4, en dat was pas wennen, het stuur zoveel kleiner, een auto die meteen stilstaat als je het rempedaal maar aantikt, etc
<br>
Overigens kun je tegenwoordig, als je dat wilt, ook oude auto's alle luxe meegeven die je maar wilt. Een derde remlicht ligt voor de hand, al doet het wel wat af aan het authentieke karakter van de auto.. Maar ik zag gisteren toevallig een Duett met cruisecontrol, en weet dat er ook een bedrijfje in Nederland zit wat Airco-systemen heeft gemaakt voor onder andere de Amazon, voor zo'n 1500 euro..
<br>
Zelf zal ik waarschijnlijk alleen de wegligging wat gaan verbeteren, en misschien zo'n derde remlicht, zit niet te wachten op een tik van achteren, zeker nu ik nog geen hoofdsteunen besteld heb
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2006 20:44 #81098
door
Op dit forum zitten meer amazone dan PV544 liefhebbers, probeer daar ook je conclusie uit te trekken.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2006 21:43 #81097
door
Ik denk dat dat logisch is: 1). er zijn sowieso minder 544's dan Amazons 2). ze zijn vaak in vaste hand, ik schat veel nog bij eerste of tweede eigenaar 3). dit verklaart tevens de geringere participatie op dit forum: veel van de gestelde vragen en topics gaan immers over veelvuldig gebruik en de daarbij horende slijtage, naar mijn inschatting zit deze groep mensen iha minder op internet. Tevens is het mijn mening dat de 544 minder geschikt is dan de Amazon om frequent snelweg kilometers te maken en mee te gaan op de linkerbaan zoals ik doe en daardoor ook minder gebruikt wordt. In duitsland rij ik overigens 145 km/h op de rechterbaan met de Amazon.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 16:27 #81096
door
met onze auto's blijft het belangrijk om in het huidige verkeer wat defensief te rijden.
Helaas wordt hier flink misbruik van gemaakt door allerlei leasebakken en busjes maar anders kan het weleens helemaal fout gaan als er een moderne auto met ABS plotseling voor je hard moet remmen. Daar kunnen onze remsystemen helaas niet tegenop.
Verder rij ik deze maand 25 jaar dagelijks amazone en de auto kan prima mee, dit geldt dan ook voor een katterug met B 18 motor.
Helaas wordt hier flink misbruik van gemaakt door allerlei leasebakken en busjes maar anders kan het weleens helemaal fout gaan als er een moderne auto met ABS plotseling voor je hard moet remmen. Daar kunnen onze remsystemen helaas niet tegenop.
Verder rij ik deze maand 25 jaar dagelijks amazone en de auto kan prima mee, dit geldt dan ook voor een katterug met B 18 motor.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2006 18:49 #81095
door
Naar mijn idee is de 544/210 prima geschikt voor dagelijks gebruik. Mijn eerste klassieke Volvo was een Amazon, daarna gevolgd door een Duet. Ik vond de Duet prettiger rijden dan de Amazon. De wat hogere zit is prettig. DE wegligging wordt met de hard bussen en goede schokdempers al wat beter. Zeker 15 jaar heb ik mijn Duet als de dagelijkse gebruikswagen gehad, met jaarlijks 10000 -20000 km. Dat is bij het juiste onderhoud zeker goed te doen. Op de snelweg rijdt je makkelijk 120. Mijn Duet heeft een amazon achteras, daardoor is het toerental dik 10% lager bij dezelfde snelheid. Vrijdag na de LPG afsteldag in Alkmaar op de terugweg nog even 140 gereden. Nu gebruiken wij onze Duet als 2e wagen. Ongeveer 7000km per jaar. Voor langere afstanden (>500km/dag)bij sterke wind, grote haast, of warm weer is een moderne auto wel prettiger.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2006 18:37 #81094
door
Zelf rijd ik dagelijks met mijn Amazon. +/- 15000 km per jaar. Het rijden ervaar ik als geen probleem. Amazone heeft genoeg vermogen om mee te kunnen en met een beetje defensief rijden, voldoen de remmen ook prima.<br/>Echter aangezien het mijn enige auto is, en ik hem echt nodig heb o op mijn werk te komen, is het soms wellastig om reparaties goed uit te voeren. Auto kan eigelijk alleen in het weekend 2 dagen stil staan.<br/><br/>Indien je twijfeld tussen een Katterug en Amazone, zou je eigelijk ook de onderhoud- en onderdeelkosten mee moeten nemen in je overweging. Ik kan me voorstellen dat een Katterug hierin duurder is door zijn grotere exclusiviteit en kleinere interval van zijn beurten. Misschien kan iemand anders hier iets zinigs over zeggen?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2006 09:40 #81093
door
Tja...tja..ik heb een 544 al jaren. voor en na de restauratie van 3.5 jaar geleden rij ik ca. 15.000 per jaar gemiddeld. Ga straks een jaar woonwerk ermee rijden, komt het jaartotaal op ca. 25.000 km jaar.
Ik blijf erbij dat dit geen ENKEL probleem is/hoeft te zijn. Eén belangrijke voorwaarde is het onderhoud. Ik onderhoud mijn kindje zelf strikt volgens het boekje, elke week loop ik voor de vorm alle kabels, slangen enz na onder de kap, niet dat het echt nodig is want bijna alles is nieuw, maar zo voorkom je 99% van evt. ellende. Resultaat is een (nagenoeg) rammelvrije soepelrijdende auto. Met name voor lange afstanden prefereer ik een 544 voor een Amazon. Heb in beide regelmatig veel gereden maar ik vind de 544 beter rijden, maar dat is persoonlijk. Verder tijdig trommels stellen en in mijn geval een compleet nieuwe voor- en achterophanging icm goede veren en schokbrekers en je wilt geen modern blik meer in.
Het enige wat ik heb aangepast tov origineel is een zware modere dynamo, nieuwe grotere radiator en een nieuw opgevoerd B-18 blok. Dit revisieblok heeft nu een inhoud van ca. 1980 cc, mahle zuigers een snellere nokkenas. Resultaat: top van 165+ km/uur, gemiddelde kruissnelheid van 130-140 geen enkel probleem en bij het stoplicht trek ik het meeste moderne middenklasserblik met een 1600 of 1800 cc zoek. Maar relaxed kruisend met een 110 km/uur rij ik graag een paar honderd kilometer achter elkaar. En wat het remvermogen betreft. Juist doordat een modern blik "beter" remt neemt men vaak meer risico en minder afstand en komt het voorkomen van een ongeval of erger teveel op de techniek aan, ik houd liever mijn gezonde verstand als noodrem achter de hand....Ik zou zeggen, indien technisch 100% en goed onderhouden: rijden met dat ding, 544, amazon, maakt niet uit, gaan!
Ik blijf erbij dat dit geen ENKEL probleem is/hoeft te zijn. Eén belangrijke voorwaarde is het onderhoud. Ik onderhoud mijn kindje zelf strikt volgens het boekje, elke week loop ik voor de vorm alle kabels, slangen enz na onder de kap, niet dat het echt nodig is want bijna alles is nieuw, maar zo voorkom je 99% van evt. ellende. Resultaat is een (nagenoeg) rammelvrije soepelrijdende auto. Met name voor lange afstanden prefereer ik een 544 voor een Amazon. Heb in beide regelmatig veel gereden maar ik vind de 544 beter rijden, maar dat is persoonlijk. Verder tijdig trommels stellen en in mijn geval een compleet nieuwe voor- en achterophanging icm goede veren en schokbrekers en je wilt geen modern blik meer in.
Het enige wat ik heb aangepast tov origineel is een zware modere dynamo, nieuwe grotere radiator en een nieuw opgevoerd B-18 blok. Dit revisieblok heeft nu een inhoud van ca. 1980 cc, mahle zuigers een snellere nokkenas. Resultaat: top van 165+ km/uur, gemiddelde kruissnelheid van 130-140 geen enkel probleem en bij het stoplicht trek ik het meeste moderne middenklasserblik met een 1600 of 1800 cc zoek. Maar relaxed kruisend met een 110 km/uur rij ik graag een paar honderd kilometer achter elkaar. En wat het remvermogen betreft. Juist doordat een modern blik "beter" remt neemt men vaak meer risico en minder afstand en komt het voorkomen van een ongeval of erger teveel op de techniek aan, ik houd liever mijn gezonde verstand als noodrem achter de hand....Ik zou zeggen, indien technisch 100% en goed onderhouden: rijden met dat ding, 544, amazon, maakt niet uit, gaan!
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2006 11:45 #81092
door
Staat ie buiten? En hoe gaat het met de carrosserie? Veel last van roest?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-06-2006 10:05 #81091
door
Hij staat nu even buiten (aanbouwen garage) maar normaal binnen. Dat scheelt wel heel veel. Heb hier al eens eerder verteld hoe ik mijn auto onderhoud. Weinig tot geen last van roest, maar dat kun je redelijk in de hand hebben/houden. Nu is mijn auto 3.5 jaar geleden body-off gerestaureerd. Dus als we het over het plaatwerk hebben: alle verf is er af geweest, na plaatrestauratie in totaal 8 lagen erop. Nu beginnen er op 3 plekken weer wat roestactiviteit te komen. Dus binnenkort pak ik de slijptol, indien nodig lassen, en de delen opnieuw (alle laklagen) spuiten. Dat kunnen we allemaal in eigen beheer, dus geen probleem. In mijn optiek de enige remedie als je alles 95-100% wilt houden. Als je roest laat gaan ben je na een aantal jaar verder van huis. Ik begrijp goed dat als je het zelf niet kunt en je hebt niet een schoonvader met gouden auto-handjes dan wordt het naast moeilijker ook DUURDER. Ik ben per jaar (na restauratie) nog geen 200,- aan onderhoud kwijt. Maar dat komt omdat ik een eigen sleutelplek heb (in mijn garage achter in de tuin met brug) en alle gereedschap. Dus ik kom enkel in een garage voor uitlijnen, banden of APK. MAar da's mazzellen dus.