geschikt voor dagelijks gebruik?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 15:37 #52138 door
Hallo Volvo-liefhebbers! Ik ben me aan het orienteren voor de aankoop van een klassieke Volvo en dan in het bijzonder een PV544. Mijn vraag is: is een PV544 geschikt voor dagelijks gebruik? Ik wil een goed exemplaar aanschaffen, technisch gezond en na aanschaf een goede anti-roestbehandeling geven. (eigenlijk is natuurlijk iedere auto geschikt voor dagelijks gebruiks, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt...)

Bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 15:46 #81108 door
Beantwoord door in topic geschikt voor dagelijks gebruik?
Iedere auto is gemaakt voor dagelijks gebruik ja, maar wel in zijn eigen tijd natuurlijk. Als je een PV544 goed onderhoud zou die uiteraard dagelijks bruikbaar moeten zijn, maar de vraag is denk ik meer of die ook in het huidige verkeer past, kan die goed genoeg meekomen, etc.

Zelf heb ik net een Amazon gekocht, en die blijkt echt prima mee te kunnen komen met het verkeer, maar er zal toch nog behoorlijk wat verschil zitten in de twee auto's neem ik aan. Alleen al het zeer beperkte zicht van een PV544 in combinatie met het vermogen van de auto en de intensiteit van het huidige wegverkeer maakt het in en uitvoegen en banen wisselen in de randstad er niet makkelijker op lijkt me.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 16:25 #81107 door
Het vermogen van een 544 B18 is niet minder dan dat van een Amazon, de 544 is lichter en dus waarschijnlijk zelfs iets sneller.
Groter probleem zijn de remmen (trommels rondom) die niet zijn toegerust op het moderne verkeer met bumperklevende audi's en bmw's. Verder is de onderhoudsbehoefte van een 544 veel groter dan van een Amazon (formeel iedere 2500 km doorsmeren van een groot aantal nippels op de vooras, anders rijd je je fusees aan gort), en ik zou toch niet graag een aanrijding in een 544 krijgen. Verder is een 544 door de constructie met aangebouwde schermen nog wat roestgevoeliger (dwz: roestschade kan al snel veel ingrijpender zijn). De kachel en stoelen zijn primitiever en ruitenwissers met één snelheid en een heel klein blowertje zul je in de winter ook niet alles vinden.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 17:02 #81106 door
Wat versta je onder dagelijks gebruik?
10km - 50km of meer, veel stadswerk of grote weg.
In de jaren 60 werd de PV544 ook voor dagelijks gebruik gebruikt, en het remmen met rommelremmen is best te doen, mits goed afgesteld.
Ik rij al jaren dagelijks met mijn PV544 in het drukke verkeer en vindt het geen probleem.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 17:43 #81105 door
Ook de PV is geschikt voor dagelijks gebruik. De ophanging is echter wel wat minder dan bv. een amazon, maar er is mee te leven. Kijk voor algemene aankooptips eens op Tinustechniek.nl

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 17:48 #81104 door
Ik stond zelfs een jaar jaar geleden voor de zelfde vraag gestaan. Ik heb het uiteindelijk een katterug uit 1960 gekocht. Die was wel wat aangepasst (bvb. heeft die al een wisselstromdynamo). Ik rij dagelijks in deze auto (zo ca. 12000 km/jaar) ook in de winter. Ik vind het onderhoud zelfs leuk om te doen. En roestpreventie is ook erg belangrijk.
Je rijd uiteindelijk niet goedkoper in een klassieker. Het geld wat je op belasting en verzekering bespaart stop je er toch in de auto voor onderhoud en reparaties ( maar dat heb je bij de moderne auto ook).

Ik heb er nu nog een Duett pick Up als bedrijfsauto bijgekocht.
Ik zou geen moderne auto meer willen rijden

Groetjes

Antje

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 17:54 #81103 door
Bedankt voor de reacties. Ik zal ongeveer 6000-7000 km. gaan rijden, bijna dagelijks en allerlei soorten ritten, stad, kort, snelweg en lang. Overigens hebben we meer auto's dus het is geen noodzaak 'm te gebruiken (bij bijvoorbeeld gepekelde wegen blijft ie lekker staan).

Al met al ben ik er nog niet helemaal uit wat het moet gaan worden. Een Amazon is natuurlijk ook erg leuk...ik vind eigenlijk alle (oude) Volvo's leuk...moeilijk om te kiezen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2006 08:09 #81102 door
RIjdt zelf al sinds een jaar of 2 dagelijks met mijn amazon zo'n 200 km per dag aan woon werk verkeer. Dit komt neer op zeg 45000 km per jaar. Ik moet zeggen dat ook ik niet meer anders wil. Dagelijks vang ik nog met veel plezier de rit aan en ook al ben ik niet zo snel als de moderne auto's, het rijdt veel ontspannender omdat je het sowieso rustiger aan moet doen. (Aan snelheid heb je in files overigens toch geen drol). Ik kan me voorstellen dat het nog wat primitiever in een katterug is maar ik denk wel dat het net zo leuk zal zijn. (behalve wanneer het 30 graden is en je staat in de file dan is een moderne auto met airco toch ook wel lekker...)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2006 09:23 #81101 door
Kijk, dat zijn de berichten die ik graag lees :-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2006 10:24 #81100 door
om mijn Amazon in topconditie te houden voor het rallywerk gaat ie één of twee dagen per week mee op pad, en dan zo'n 150-250 km per dag in de stad, op binnenwegen en op de snelweg; na een kwartier ben ik, rijtechniesch, al weer vergeten dat ik in een auto uit 1961 rij, het blijft als ervaring wel steeds erg leuk; technisch kan de auto het goed hebben, maar er is uiteraard intensiever ondehoud nodig dan bij een moderne auto die pas om de 30.000 naar de dealer moet; uiteraard is mijn rijstijl ook niet bevorderlijk: lekker gummmen op de buitenwegen en op de snelweg 120-150; maar het kan allemaal, maar is zeker niet goedkoper dan een moderne auto; het is ook aante bevelen een overdrive en schijfremmen te monteren en een stuggere stabilisatorstang en de verlichting in goede conditie te brengen (inkl derde remlicht); voor de winter ia een dinitrolbehandeling een vereiste

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD