Losse zuigers?
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-09-2007 10:00 #86385
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Losse zuigers?
De krukas kun je pas bekijken als je de lagerschalen los haalt. Als het oppervlakte waar de schaal draagt niet vlak meer is dan kom je zeker aan het slijpen voordat je de nieuwe overmaats schalen er in zet. Je zou in dat geval ook naar een as kunnen zoeken die beter is en misschien niet geslepen moet worden. Let dan wel op het aantal vliegwiel bouten. De B20 heeft er n.l. 8 waar het vliegwiel mee op de as wordt geschoeft. De B18 as heeft er 6.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-09-2007 10:29 #86384
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Losse zuigers?
@Rob;
kleine correctie vwb het aantal vliegwielbouten. De B20's t/m '73 hebben 6 bouten en vanaf '74 (alleen van de 140 en 240 serie dus) hebben 8 bouten.
kleine correctie vwb het aantal vliegwielbouten. De B20's t/m '73 hebben 6 bouten en vanaf '74 (alleen van de 140 en 240 serie dus) hebben 8 bouten.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-09-2007 10:32 #86383
door Rob Baeten
He bedankt Peter, die wist ik niet. Ik heb altijd gedacht dat de 8 bouten met de B20 waren geintroduceerd. Als het allemaal mis loopt voor Marc dan zou hij misschien ook een 6 bouts as met vliegwiel kunnen nemen, moet ook geen probleem zijn om er een te krijgen.
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2007 12:09 #86382
Er waren vanaf '74 nog een paar veranderingen aan de B20. Volvo is toen overgestapt op metrische maten en schroefdraad. Dat heeft in het begin wat problemen gegeven met de maatvoering. En ze hebben ook dikkere drijfstangen gebruikt, helaas van mindere kwaliteit. Hoewel dikker blijken deze zwakker als die van pre '74.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
08-09-2007 12:56 #86381
door Rob Baeten
Nou die drijfstang schade heb ik zelf een keer mee gemaakt bij een Volvo Penta B20, wat een geweld. Volgens mij is dit het zelfde onderblok, klopt dat? Het was een nieuwe motor, nog geen 5 uur op de klok. We zaten voor de kust van Nigeria, open zee, rustig water, en bij 2500 toeren ging een drijfstang met een enorme dreun door het blok. En zoals het met Volvo's hoort...hij bleef ook nog lopen...niet helemaal gemakkelijk, maar we moeten hem echt uitzetten. Gelukkig lagen er twee Penta's in, maar dit is niet iets wat je twee keer wilt mee maken.
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2007 13:27 #86380
De B20 Penta is dezelfde motor als in de auto's, dat klopt. De stalen distributie tandwielen zijn van oorsprong toegepast in de Penta motoren. Volgens mij heeft Volvo vanaf '74 in de B20's de dikkere drijfstangen toegepast van de B21. Geen verbetering dus zoals blijkt uit jouw verhaal!
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-09-2007 11:31 #86379
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Losse zuigers?
Het was niet mijn bedoeling het motorblok te reviseren, alleen om te weten wat er mee mis zou kunnen zijn. Inmiddels heb ik een andere B20A gevonden, in originele configuratie. Eens kijken wat die doet (als de BW35 eraf is).