Losse zuigers?
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-09-2007 20:08 #50972
door Marc van der Marek (GAST)
Losse zuigers? is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
<p>Ik heb tegenwoordig een 144 uit 1970, beetje rafelig aan de randen maar het kan nog net. De motor (een geweldige mix van een B20F met A kop en B ontsteking) klinkt als de VW Transporter van mijn pa, een diesel.</p><p>Nou heb ik begrepen dat dat kan komen van distributietandwielen, maar hij doet het al 2000 km. En altijd, warm, koud (iets meer), veel of weinig toeren. De nokkenas is ook niet meer super, de kleplift varieert nogal. Verbruikt ook olie, 1:500 op de snelweg, anders veel minder.</p><p>Maar toen ik de koppakking aan het vervangen was merkte ik dat de zuigers voelbaar los in de cilinders zaten, kon ze heen en weer kantelen. Is dat een mogelijke verklaring?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2007 10:26 #86394
door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Losse zuigers?
Aan je beschrijving te af te leiden zal het wel een combinatie van al die factoren zijn. De B18&20 blokken staan erom bekend ondanks enorme slijtage en mankementen gewoon door te blijven lopen. Niet kapot te krijgen. Andere motoren met soortgelijke problemen hadden het allang opgegeven! Een B (voor hoge compressie) ontsteking is trouwens niet een geweldige combinatie met een A kop(lage compressie). Een F onderblok verschilt alleen doordat er van oorsprong een D nokkenas hoort intezitten. Het enige verschil tussen de diverse onderblokken is de nokkenas, voor de rest verschillen de onderblokken niet. Maar het is wel een vreemd allegaartje alles bijelkaar! Erg lekker kan het nooit gelopen hebben.
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-09-2007 10:51 #86393
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Losse zuigers?
<p>Nou ja, de motor draait best, rustig stationair zonder schudden, raast soepel door tot 70 in de tweede en net aan de 140 km/h in vier en misschien nog wel verder maar dan schiet de LPG toevoer tekort denk ik (maakt niet meer uit of ik het gaspedaal verder intrap). Verbruik bijna 1:8. Ruim 500.000 km op de teller!</p><p>De centrifugaalvervroeging van A en B verdelers lijken genoeg op elkaar, de vacuumverlating heb ik eraf gehaald (maar daar merkte ik niks van).</p><p>Alleen die klop daar zit ik een (klein) beetje mee, past niet bij zo'n beschaafde automobiel op leeftijd.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2007 11:30 #86392
Ik zou eens een compressietest doen en zien of er veel verschil tussen de cylinders zit. Een keer droog en een keer met een (ong). theelepel motorolie op de zuiger. (via het bougiegat). Is de compressie met olie hoger dan zijn het de zuigers die lekken. Geen verschil dan lekken de kleppen. Een dieselend geluid lijkt mij toch de distributie. Die kan het lang volhouden, maar op een gegeven moment (veel toeren!) kan het ineens afgelopen zijn. Het is gelukkig geen interferend blok, dus je zal geen kleppen of zuigers beschadigen mocht je distributie het begeven. Het zou ook kunnen zijn dat de klop komt door een verrot krukaslager. Bij dit aantal km's zou dat me niet verbazen. Het enige juiste lijkt mij of een ander blok of dit blok reviseren. Je beschrijft zoveel mankementen dat er maar eentje aanpakken niet veel zal helpen.(De vervroegingscurve van een A versus B ontsteking verschilt, al lijkt het inwendige er hetzelfde uittezien.)
- Michiel Helsloot (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2007 19:09 #86391
door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Losse zuigers?
<p>Marc, je zegt dat je de zuigers met de hand een beetje heen en weer kunt rammelen in het onderblok.</p><p>Waarschijnlijk heb je dan last van kantelende zuigers (piston-slap) en zul je merken dat er behoorlijk wat druk weglekt?</p><p>Zijn de zuigerveren nog OK?</p><p>Anders zijn er wellicht zijn er standaard zuigers in een (licht) opgeboord blok geplaatst. De zuigers zijn ook in overmaatse afmetingen verkrijgbaar (voor opgehoonde/geboorde blokken).</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-09-2007 21:54 #86390
<p>De zuigers voelden wat losjes, maar ik heb nooit eerder zuigers gevoeld (in de Volvo 66 die ik eerst had zit een motor met losse cilinderbussen en dan moet je niet te hard tegen de zuigers duwen). Vlgs Haynes is de running clearance 0.04-0.06 mm voor een B20F, Volvo 66 inlaatklep is 0.15 mm, daar leek het meer op kwa gevoel.</p><p>Ik had misschien de diameter van de boring moeten meten op een paar plaatsen, of de speling tussen zuiger en cilinder. De boring was helemaal glad, geen hoon meer te zien, maar ook geen groeven en ook geen heftige rand bovenin. Zuigerveren lijken dus wel OK, tenminste wat je er van bovenaf van kan zien... (niet veel). De olieschraapveer heb ik weinig vertrouwen meer in. De compressie zal ook niet geweldig zijn, maar hij rijdt! Ha!</p><p>Ik kan wel leven met het piston-slap idee, het klappert het hardst zolang de motor koud is dus da's allemaal logisch.</p>
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-09-2007 23:42 #86389
Het geluid dat veroorzaakt wordt door kantelende zuigers (piston slap) verdwijnt bij hogere toeren, hoor je dus alleen goed bij stationair toerental. Kloppen van krukaslager hoor je bij elk toerental en word geleidelijk aan steeds harder. Dieselen is distributie, de ontsteking zou het eventueel ook nog kunnen zijn..
- Platinum lid
-
Minder
Meer
04-09-2007 09:45 #86388
<p>Geluid wordt minder uitgesproken naarmate ik meer toeren maak, dat klopt (haha). Het is echt erg als ik voor het stoplicht sta te wachten. Dit is de eerste auto die stiller wordt naarmate je harder rijdt!</p><p>Ik kan niet wachten tot de distributietandwielen in de soep draaien, dan kan ik dat ook eens bekijken. Veel en hard afremmen op de motor moet helpen.</p>
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-09-2007 19:29 #86387
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Losse zuigers?
<p>Hoi Marc,</p><p>Ik denk dat Peter gelijk heeft met het krukaslager zou goed aan zijn eind kunnen zijn. Hoe is het met je olie druk, komt je lampje aan als de motor stationair draaid. Als je n.l. meer speling krijg tussen je lagers dan verlies je daar je druk. Een kennis van mij had het zelfde als wat jij beschijft en dat bleek ook het lager te zijn. Tijdens de vakantie kwam ik een hele mooie Amazone Combi tegen. De eigenaar had het ook over zijn distributie die niet meer te gezond klonk. Op de terugweg liepen de lagers eruit en was het einde verhaal. Misschien moet je toch niet door rijden totdat de motor echt stopt, de kans is groot dat je op deze manier je krukas beschadigd. En wees nu eerlijk.....5 ton...wouw,het beest heeft geen schuld.</p><p>Groeten, Rob</p>
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-09-2007 20:13 #86386
<p>Dat van dat oliedruklampje wist ik niet maar die gaat direkt uit na het starten, er is nog hoop voor mijn krukas.</p><p>Die km stand is denk ik alleen voor het dragende en rollende deel vd auto, de rest is rondom al een keer vervangen. Deuren, kofferklep, front, wielkastranden, schermen, radiator, remmen, stoelen, overal zijn stukken ingelast, voorruit, en een B20F met een A kop (en de originele B verdeler, 't is een 144S). Maar dan is het nog een erg duurzame auto die er best leuk uitziet en goed stuurt. De lak is denk ook al 4 lagen dik.</p><p>Bedankt iedereen voor alle input trouwens, voor ik het vergeet.</p>