Stabilisatorstang(en) op een P1800

• Wiebren de Jong
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-10-2007 15:58 #87064 door Wiebren de Jong
Beantwoord door Wiebren de Jong in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
Aardig om eens het forum te lezen over dit onderwerp. Gisteren naar de VKB geweest met mijn omgebouwde 1800ES met B230ET. Het onderstel is extra doorgelast, verstevigd, PU, Bilsteins rondom, stuurbekrachtiging en toch vind ik het weggedag soms link. Voor zit de IPD 28 mm. Achter met opzet niets. Naar mijn gevoel is deze 28mm te dik. Tijdens de lange doordraaier van de A6, naar de A27 bij Almere (een ideale testbocht vind ik) blijft de voorkant redelijk recht maar wil de kont vooral bij een oneffenheid doorzakken met het gevolg dat de voorkant ineens naar binnen stuurt. Dit is bij een snelheid van ongeveer 120 - 130 km/u. Rechtuitstabilteit is zeer goed, weinig last van zijwind. Mijn andere ES heeft voor Bilsteins een 25mm stang, ook achter geen stabi en KYB schokbrekers. Ik heb het gevoel dat deze vooral in het bochtenwerk beter is. Tot slot: mijn 1800E heeft een IPD 28mm voor en rondom KYB's. Qua wegligging is deze de beste. De auto is natuurlijk ook lichter en het zwaartepunt ligt anders dan bij de ESsen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-10-2007 16:49 #87063 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
<p>Wiebren, hoe heb je ze uitgelijnd? Ik zou adviseren om de wielvlucht (camber) op -0,5 a -1,0 graden, askanteling (caster) op +1 graad en toespoor een heel klein beetje ong. +0,01graad. Vooral wat minder camber doet hem lekker in de bochten hangen. Hoe meer caster hoe beter de rechtuitstabiliteit (maar ook zwaarder sturen) Ik heb mijn ES volgens deze gegevens laten uitlijnen met Koni's rondom, PU bussen rondom en de standaard stabilisator. Ik moet zeggen het stuurt erg fijn, zit nog te twijfelen over een dikkere stabi, dat wordt dan waarschijnlijk een 25mm. Ik heb ook het idee dat een 28mm iets teveel van het goede is. En geen achter stabi, dan komt de kont veelste gevaarlijk om bij nat weer.</p>

• Wiebren de Jong
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
31-10-2007 16:45 #87062 door Wiebren de Jong
Beantwoord door Wiebren de Jong in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
Bedankt Peter voor je reactie. De uitlijning zal ik zeker nog eens controleren. Ik ga toch op zoek naar een 25 mm stabi. Mogelijk wil iemand met een 25 mm met b.v. een 1800E of een amazon, deze ruilen tegen een perfecte zgan 28 mm stabi voor een nog strakker weggedrag. Bij mijn combi werkt deze combinatie (28 mm) al bijna 25 jaar naar tevredenheid. Ik hoor het graag. (06-53172665)

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
02-11-2007 08:37 #87061 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
Hoe dik is een stabilisatorstang standaard op een P1800S (1965)? Bij de onze is dit 23mm.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-11-2007 16:39 #87060 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
<p>Volgens mij is de standaard dikte 19mm(3/4") althans bij mijn ES. 22+mm(7/8") lijkt mij niet de standaard dikte. Op de site van Tinus Techniek staat er een 22mm als verzwaarde stabilisator in de prijslijst.</p>

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-11-2007 19:55 #87059 door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Stabilisatorstang(en) op een P1800
Bedankt, Peter, dan heb ik al een verzwaarde. Ik was even in de war omdat een vriend van mij ook de 22+mm stang al op zijn P1800 heeft.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD