technische dag lassen 10 december Arnhem

Lees meer
12-12-2011 10:13 #108775 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic technische dag lassen 10 december Arnhem

"Erik Ciesluk" schreef:
Ondertussen opletten dat het plaatwerk niet te heet wordt (te heet = als je je hand er niet meer op kunt houden)

- Remreiniger werkt prima voor 't schoonmaken van de draadaanvoerslang van lasapparaat naar toorts, en kan een wereld van verschil maken..
- Een automatische laskap is erg handig: je houdt 2 handen vrij. Mijn tip aan anderen: marktplaats in de gaten houden. Nieuw zijn ze best prijzig, tweedehands zijn automatische kappen net zo duur als een nieuwe, niet-automatische.


Te heet? Ik heb nog nooit mijn hand tegen het gelaste deel kunnen houden. Wat bedoel je precies?

Remreiniger wellicht goede tip! Nog nooit geprobeerd! Liep wel eens met een puntbektang te pielen!

Laskappen: Doe mij toch maar zo'n simpele in de hand. We hebben een goede laskap, mn pa vind het handig. Ik ontzettend vervelend. Hij dimt niet snel genoeg, en als hij gedimd is, zie ik het weer te slecht. Zitten wel draaiknoppen aan. misschien nog maar eens proberen. Naast dat ze prijzig zijn is het niet zo handig om een kap op je hoofd te hebben als je onder een auto ligt te lassen. Bij een brug heb je dat probleem uiteraard niet ;)


Tips voor een nieuwe lascursus?
--Afhankelijk van de perspectieven --> Lascursus 2.0 (voor de gene die de eerste gevolgd hebben)
-- Hetzelfde concept + evt verbeteringen die opgemerkt zijn afgelopen zaterdag.

Ed, voor hetzelfde concept als 10december hou ik me aanbevolen. Kon helaas afgelopen zaterdag niet!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2011 12:04 #108778 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic technische dag lassen 10 december Arnhem
Ja.. het is niet de bedoeling dat je direct na het lassen je hand op de las legt, dat gaat pijn doen. Het gaat erom dat het plaatwerk ruim rondom het deel wat je gelast hebt niet te heet wordt en daardoor gaat vervormen. Ik kreeg 't idee dat je zeg ~10 cm naast de las je hand moet kunnen leggen voordat je een nieuwe las maakt, lastig uitleggen, gaat dus een beetje op gevoel.

Het schoonmaken van de draadaanvoerslang met remmenreiniger: dat gaat echt om de binnenkant van de draad, dus niet het schoonmaken van de tip van de toorts (daarvoor gebruik ik ook meestal een tangetje om de bolletjes ijzer eraf te krijgen). Is normaal niet snel nodig, maar als het motortje begint te slippen en de draad niet meer netjes doorvoerd kan het geen kwaad de boel eens schoon te maken.

15 euro voor een prima gebruikte laskap vind ik niet veel geld.. Met goede verlichting zie je meer dan voldoende als het venster 'open' staat, en als hij tijdens het lassen op donker springt zie je net zoveel als met een gewone laskap. De donkerheid is niet in te stellen, maar wel de gevoeligheid: als die goed staat springt het venster supersnel heen en weer, je hoeft je ogen niet dicht te houden. Ik vind 't ideaal, maar inderdaad: met zo'n ding op onder de auto liggen lassen is waardeloos.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-12-2011 16:12 #108779 door Vilmar Dijkstra
Beantwoord door Vilmar Dijkstra in topic technische dag lassen 10 december Arnhem
Was inderdaad een hartstikke leuke dag. Mooi om de gezichten bij de namen te krijgen. Herhaling en uitbreiding is wat mij betreft welkom. Kunnen we de '59-er weer als studie object gebruiken :lol:

"Erik Ciesluk" schreef:
Wanneer de buitenste spatbordrand rot is, kun je er vanuit gaan dat de binnenkant ook niet veel soeps is... ;)

Hahaha, Ja, in dit geval zeker!

Amazon 1960 two tone 6 volt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
12-12-2011 16:28 #108780 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic technische dag lassen 10 december Arnhem
Helaas is Arnhem voor mij net iets te ver weg om even op en neer te rijden voor dergelijke activiteit, anders was ik er wel bij geweest!

Maar misschien is het voor mij en vele andere toch nog enigszins 'bereikbaar' te maken door middel van een gedetailleerde fotoreportage (met eventueel wat begeleidende teksten) of misschien zelfs wat videobeelden (tegenwoordig ontzettend makkelijk te delen!). Zeker als aan beruchte klussen wordt gewerkt zal dit veel mensen (incl. mijzelf) flink op weg kunnen helpen. Ik noem het vervangen van een binnenscherm en het vervangen van een spatbord rand.

Er zijn her en der op internet wel wat beschrijvingen te vinden, maar nergens kan ik een echt duidelijk geillusteerd stappenplan vinden.

Overigens ben ik hiervoor zeker bereid mijn auto en nieuw binnenscherm dat ik al heb liggen uit te lenen, dan kan ik zelfs m'n spiegelreflex meenemen voor een deugdelijke fotoreportage, maar dat is waarschijnlijk een wens die niet uit gaat komen... :roll:

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2011 13:48 #108975 door W Neven
Beantwoord door W Neven in topic technische dag lassen 10 december Arnhem

"Erik Ciesluk" schreef:
Ja.. het is niet de bedoeling dat je direct na het lassen je hand op de las legt, dat gaat pijn doen. Het gaat erom dat het plaatwerk ruim rondom het deel wat je gelast hebt niet te heet wordt en daardoor gaat vervormen. Ik kreeg 't idee dat je zeg ~10 cm naast de las je hand moet kunnen leggen voordat je een nieuwe las maakt, lastig uitleggen, gaat dus een beetje op gevoel.

Het schoonmaken van de draadaanvoerslang met remmenreiniger: dat gaat echt om de binnenkant van de draad, dus niet het schoonmaken van de tip van de toorts (daarvoor gebruik ik ook meestal een tangetje om de bolletjes ijzer eraf te krijgen). Is normaal niet snel nodig, maar als het motortje begint te slippen en de draad niet meer netjes doorvoerd kan het geen kwaad de boel eens schoon te maken.

15 euro voor een prima gebruikte laskap vind ik niet veel geld.. Met goede verlichting zie je meer dan voldoende als het venster 'open' staat, en als hij tijdens het lassen op donker springt zie je net zoveel als met een gewone laskap. De donkerheid is niet in te stellen, maar wel de gevoeligheid: als die goed staat springt het venster supersnel heen en weer, je hoeft je ogen niet dicht te houden. Ik vind 't ideaal, maar inderdaad: met zo'n ding op onder de auto liggen lassen is waardeloos.


Als je de lijner, dit is de spiraal slang waar de draad door heen gaat, schoon wilt maken kan je beter gewoon perslucht gebruiken. Met remmenreiniger heb je ook kans dat het in je las komt, de dampen die er af komen zijn ook niet heel gezond. Zorg met lassen ook dat je slangenpakket geen krappe bochten maakt of knieken vertoont.

Als je wilt controleren of je lijner niet gekniekt is laat je de draad even op de grond lopen, deze moet er dan soepel uitkomen en in een vloeiende ronding op de grond liggen. Als je de draad toevoer rolletjes open zet kan je de draad gewoon weer de rol op draaien.

Je lastip kan je beter schoonhouden / spatvrij houden door las-spray te gebruiken of anti-spat spray. Als het las apparaat nou nog steeds erg spetters moet je de draadsnelheid beter afstellen of het te lassen oppervlak schoon slijpen. Als je draadsnelheid te laag staat heb je kans dat de draad smelt voor het in je smeltbad is en dan krijg je van die bolletjes op je las tip. Over las tips gesproken, die dingen kosten niets dus zorg dat je voldoende lastips hebt. De draad krijgt z'n spanning pas in de lastip, dus hoe slechter je lastip, hoe beroerder het last.

Probeer altijd stekend te lassen, dus vooruit, heb je een betere inbranding dus een betere hechting. Dun plaatwerk goed hechten op veel punten, kan gerust om de 2 cm. En dan verspringend lassen. Dus idd. niet rechts beginnen en het hele stuk in één keer willen lassen. Doe het in etappes, dan verspreid je de warmte meer en trekt het ook minder krom. Na het lassen ook niet afkoelen met water oid. want dan trekt het zeker krom. Rustig laten afkoelen en desnoods kan je het altijd nog na stoken met een brander om het weer te richten.

Voor een mooie las zorg je dat het te lassen onderdeel goed schoon is van verf en roest. Aardeklem/massatang dicht in de buurt zetten zorgt voor minder spanningsverlies. Eventueel een paar proefstukjes regelen om je lasapparaat af te stellen zonder gelijk de gaten in je carrosserie te branden.

Mij is altijd geleerd; lassen is een ontzettend luie bezigheid. Zorg dat je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt, dat je inderdaad ergens ondersteuning heb en gebruik gewoon twee handen. Met een normale laskap die niet automatisch dicht gaat is ook gewoon prima te lassen.

Gebouw het uzelf...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-12-2011 19:17 #108981 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic technische dag lassen 10 december Arnhem
Als ik de berichten lees is er behoefte aan wat documentatie, Siang Phoa heeft veel foto's gemaakt en die zijn al in mijn bezit (dank Siang) Ook hebben we voor het lassen en vertinnen een handig boekje gekocht bij Rustbusters in Veenendaal.
Ne ik heb geen aandelen.

Lascursus 2,0 zal ik ruim van te voren hier aankondigen
Bedankt voor de respons en de tips

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.