technische dag lassen 10 december Arnhem
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Tevens zal er uitleg worden gegeven a.d.h. van een Volvo 1800ES welke bij ons wordt gerestaureerd en veel roest heeft.
We hebben die dag 3 lasapparaten en ervaren monteurs/plaatwerkers van Volvo klassiekers.
De inschrijving is beperkt, max. 12 deelnemers, inschrijven via email aan dutchdoc5@hotmail.com in volgorde van aanmelding.
Kosten bedragen 20 euro, hiervan worden de plaatwerkdelen en de koffie betaald.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
Ik hoop mee te doen.
Ook de stichting, met goed uitgeruste klusruimte, is mooi!
Jammer dat het niet in de buurt is ...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zelf kan ik al wel wat lassen, maar ben benieuwd om te leren hoe je nou een deur last zonder dat hij krom trekt.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ik heb wat laswerk (understatement van 't jaar) aan de buitenkant van de auto, dus alle tips en trucs zijn mooi meegenomen. Nu hopen dat ik kan wachten tot 10 december... eerst maar de kofferbak en ander onzichtbaar laswerk afmaken.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Gezien het succes zullen we dit vaker gaan doen, hou het in de gaten
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gertjan Tillema
- Offline
- Elite-lid
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Leuk om weer wat mede forummers en liefhebbers te ontmoeten en weer wat nieuws te leren.
Mijn 1800ES portier ging toch een stuk beter mee naar huis dan hij mee ging.
Het vertinnen was leerzaam. Hier ga ik ook maar een setje voor aanschaffen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
wil ik graag je tekst citeren,
Ed bedankt!
weer een dag met een glimlach.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Gezien het succes denk er over om in het voorjaar de lasclinic te herhalen.
Er is net een deelnemer van de SBKArnhem bijgekomen die heel goed schijnt te lassen, dat kan goed van pas komen als we de verdieping gaan uitbreiden.
Doe eens wat feedback, dan kan ik daar rekening mee houden.
Ik denk dat we daar aandacht gaan besteden aan puntlassen én gepuntlaste delen verwijderen, zou dat wat zijn ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Een geslaagde dag zaterdag, vond het erg gezellig! Bedankt voor de organisatie.
Zoals al door anderen genoemd: vooral leuk om eindelijk een hoop mensen van 't forum eens te ontmoeten. Wat mij betreft liep het prima, ondanks dat er geen heel strak programma was. Iedereen kon lekker z'n gang gaan en er was altijd wel wat te bekijken.
Wat tips die ik her en der heb opgevangen:
- Doorslijpschijfjes van Norton gaan lekker lang mee
- Probeer zoveel mogelijk 'van bovenaf' te lassen. Op de kop lassen is gewoon lastig.
- Toorts in een hoek van >=45 graden houden
- Zorg dat je je arm waarmee je last ergens op afsteunt, zodat je de toorts mooi stil kan houden. Assteunen zijn daar handig voor..!
- Bij het lassen: eerst met kleine lasjes op aardige afstand van elkaar zetten, en dan net zo lang kleine lasjes er tussen leggen tot alles dicht zit. Ondertussen opletten dat het plaatwerk niet te heet wordt (te heet = als je je hand er niet meer op kunt houden) Afwerken met een (epoxy-)primer. 100% vlak krijg je het eigenlijk nooit: daar is toch echt plamuur voor nodig. Vertinnen kan ook, maar zelfs om dat 100% vlak te krijgen: afwerken met plamuur.
- Het in te lassen plaatwerk kan gewoon 'perfect passend' gemaakt worden, max. een mm speling. Smal kiertje is dus niet nodig.
- Afwateringsgaten zijn toch wel erg kritisch. Bijna alle roest wordt op een of andere manier veroorzaakt door een slechte afvoer van eventueel water (regenwater/condens/spatwater/).
- Remreiniger werkt prima voor 't schoonmaken van de draadaanvoerslang van lasapparaat naar toorts, en kan een wereld van verschil maken..
- Een automatische laskap is erg handig: je houdt 2 handen vrij. Mijn tip aan anderen: marktplaats in de gaten houden. Nieuw zijn ze best prijzig, tweedehands zijn automatische kappen net zo duur als een nieuwe, niet-automatische.
- Wanneer de buitenste spatbordrand rot is, kun je er vanuit gaan dat de binnenkant ook niet veel soeps is...
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.