Ik zoek een SVO voor de revisie van de achteras (Spicer)

• Peter Devilee
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2025 18:00 - 22-12-2025 18:05 #1479504 door Peter Devilee
]Hallo allemaal, ik wil mijn achteras van mijn P1800E zelf gaan reviseren. Ik heb alles aan mijn auto gedaan, maar na drie revisies bij Achterasrevisie.nl maakt hij nog steeds veel herrie. Dan maar zelf doen.
Daarom zoek ik een SVO (Volvo gereedschap) om het differentieel te positioneren. De andere benodigde SVO's zijn te leen bij het VKO.
Het betreft SVO 2595 (feitelijk nummer 9992595). Dat zijn twee verstelbare ringen met een staafje om ze te verstellen. Zie foto.
Ze zitten aan beide kanten van het differentieel. Zonder dit hulpmiddel moet je terugvallen op de Amerikaanse methode: Trial And Error.
Maar ik heb geen zin de as een aantal keren te moeten monteren/demonteren, en dit SVO zou daar voor moeten zorgen.
Ik sta open voor elk aanbod: lenen, huren of kopen. Mijn bedoeling is om dat gereedschap na te laten maken.
Mocht iemand andere SVO's voor de achterasrevisie in de aanbieding hebben hoor ik dat natuurlijk ook graag
Bijlagen:
Laatst bewerkt 22-12-2025 18:05 door Peter Devilee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-12-2025 10:25 #1479505 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Ik zoek een SVO voor de revisie van de achteras (Spicer)
Hoi Peter, je schrijft dat jouw achteras 3x bij achterasrevisie.nl is geweest i.v.m. herrie. Ga eerst op zoek waar de herrie vandaan komt, in de achteras zitten 6 rol en kegellagers, ook de kruisstukken en middenlager van de aandrijfas controleren of die soepel draaien. Zet de auto op een brug, liefst een brug zonder oprijplaten, is minder gevaarlijk. Toer de wagen op naar 120km/u en luister met een tethosscoop of de 6 lagers van de achteras bijgeluiden maken. Zo heb ik ooit een kapot kegellager van de pignonas opgespoord.Als de lagers goed bevonden zijn controleer je het draagbeeld met pruisisblauw. Als dat niet goed is heb je een vermoedelijke oorzaak van de herrie gevonden. Als je de as uitelkaar neemt meet alle schims van pignonas en differentieel en noteer de plaats. Aan de hand van het draagbeeld kun je met meer of minder schims de plaats bepalen van pignon en differentieel. Als je van nul af begint zijn de ringen 2595 een makkelijk hulpmiddel, maar een paar keer de lagers verwijderen om schims te vervangen zal onoverkomelijk zijn. Groeten Albert

• Peter Devilee
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2025 13:48 - 23-12-2025 13:51 #1479507 door Peter Devilee
Beantwoord door Peter Devilee in topic Ik zoek een SVO voor de revisie van de achteras (Spicer)
Hallo Albert, bedankt voor jouw input. 
Ik weet wel waar het probleem zit. Zowel tijdens gas geven of gas loslaten is de as stil.
Daartussen maakt de as heel veel herrie. Dat duidt er op dat het differentieel niet strak genoeg is opgesloten.
Ik zie wel op de foto's die Achterasrevisie.nl heeft gemaakt dat kroonwiel en pignon goed op elkaar zijn afgepast maar de lagers niet genoeg voorspanning hebben.
Daardoor gaat hij heel erg rammelen in onbelaste of minder belaste stand.
Toen hij de eerste keer de as had gereviseerd (ik had alle benodigdheden aangeleverd en hij had alles gemonteerd) was het helemaal verschrikkelijk.
Vervolgens is de auto naar hem teruggebracht en heeft hij het nogmaals geprobeerd met de bestaande kroonwiel/pignon combinatie.
Let wel: mijn auto had pas 56.000 km gereden, dus die zou nog als nieuw moeten zijn. Toch werkte het niet en concludeerde hij dat er een nieuw kroonwiel/pignon moest komen. Heb ik gekocht (helaas was de 4.30 niet meer te koop, dus nu 4.10) en heeft hij de zaak nogmaals aangepakt.
En wat denk je? Weer herrie, is niet mee te rijden. Wat een prutser.
Volvo heeft prachtige hulpmiddelen (SVO's) ontwikkeld om het goed te doen, dus als ik alle spullen bij elkaar heb ga ik zelf aan de gang, helemaal volgens het boekje. En ik ben even (?) van de straat, dat is ook niet onbelangrijk
Laatst bewerkt 23-12-2025 13:51 door Peter Devilee. Reden: typfouten

• Peter Devilee
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2025 14:00 #1479508 door Peter Devilee
Beantwoord door Peter Devilee in topic Ik zoek een SVO voor de revisie van de achteras (Spicer)
Misschien nog ter verduidelijking: ik heb de auto 47 jaar geleden gekocht en ben nu bijna klaar met de restauratie. Alles is nieuw, echt alles. Rubbers, lagers, injectiesysteem, motor, kabelboom tot en met de schakelaars op het dashboard en middenconsole aan toe. Dus ook het tussenas lager, kruiskoppelingen en de tussenas is gebalanceerd. En de onderdelen in de as zijn ook allemaal nieuw, zelfs de satellietwieltjes had ik nieuw in doos liggen. 

• Albert de Leest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
23-12-2025 14:41 #1479509 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Ik zoek een SVO voor de revisie van de achteras (Spicer)
Hoi Peter, als ik het begrijp heb je de achteras laten reviseren bij een kilometerstand van 56.000 km terwijl de as dan nog splinternieuw is, maar geluid produceerd en je niet hebt gecontroleerd waar het geluid vandaan kwam. Als de lagers van het differentieel te weinig voorspanning hebben heb je geen strek gereedschap nodig en kun je het differentieel uit de achteras verwijderen zonder het huis te strekken. Voorspanning is 0,08-0,10MM, als je het differentieel niet zonder het strekgereedschap kunt verwijderen. Met gebruik van het strekgereedschap,( de ruimte wordt 0,10MM groter) de lagers zo uitschimmen dat het differentieel met beperkte kracht op zijn plaats geduwd kan worden. Controleer of de lagerhouders op de goede positie zitten, deze zijn genummerd. Ook eenmaal mee gemaakt dat ze verwisseld waren. Voor de lagers verwijderen heb je een stevige poelietrekker nodig en om ze te monteren een hydraulische pers. Groeten Albert

• Peter Devilee
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2025 15:54 #1479512 door Peter Devilee
Hallo Albert, het probleem was dat mijn achteras, 56.000 km oud, een sperdifferentieel had van nieuw. De as waar de satellietwieltjes mee op hun plaats worden gehouden, was gebroken en de wieltjes lagen los. Het sper was niet meer te gebruiken. Ik heb daarom een ander (gewoon) differentieel gebruikt dat ik los, met alle andere nieuwe spullen en inclusief mijn originele (lege) as, aan het revisiebedrijf heb geleverd om door hem weer tot een goede (stille) achteras te laten maken. Dat laatste is dus niet gelukt.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD