- Berichten: 86
schokbrekers achter P1800ES
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
15-02-2023 10:20 #202100
door Jaap van der Stad
schokbrekers achter P1800ES is gemaakt door Jaap van der Stad
Ik denk dat het tijd wordt om de schokbrekers tachter te vervangen. De auto wordt voor normale ritjes gebruikt. Ik hoef dus niet de dure Bilsteins. Dan zie ik Monroe en Kayaba Gas-A- Just. Monroe zijn geloof ik de standaard schokbrekers,, maar Kayaba ken ik niet. Heeft iemand ervaring met dit type.
merci,
Jaap
merci,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben B20 Ben B20 (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 11
13-04-2023 14:42 - 13-04-2023 14:43 #202803
door Ben B20 Ben B20 (GAST)
Beantwoord door Ben B20 Ben B20 (GAST) in topic schokbrekers achter P1800ES
Hallo Jaap, de Kyb gas a just is al meer een sportievere demper. Ze zitten onder mijn 1800E maar die is een volledige restauratie aan het ondergaan, dus heb er zelf geen ervaring mee. Misschien helpt dit filmpje waar een Monroe /Kyb gas a just /Bilstein vergeleken worden:
je hebt ook nog een olie variant van Kyb.
je hebt ook nog een olie variant van Kyb.
Laatst bewerkt 13-04-2023 14:43 door Ben B20 Ben B20 (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
14-04-2023 10:15 #202818
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic schokbrekers achter P1800ES
Hallo Ben, bedankt voor je antwoord. Mijn Zweeds is een beetje roestig, dus ik kon het filmtje niet helemaal volgen. Maar de schokbrekers staan even op Hold. Ik heb problemen met de carb. ( dubbele SU"s). Deze zijn gereviseerd, maar de bevestiging is een puinhoop. Nieuwe gaskabel gemonteerd. nadat de oude gebroken was. Sindsdien is het toerental stationair niet te regelen omdat de aansluiting gaskabel op carb. niet klopt. Er ontbreekt iets. Oorspronkelijk zat er een electronische ontsteking op, maar die is door de vorige eigenaar naar 2 SU's omgezet. Morgen is er een sleuteldag voor regio Zuid en dan ga ik het bespreken , aan de hand van foto's. Ik wou dat ik iemand wist die de laatste dingen aan mijn 1800 ES kon afmaken. Al het laswerk, etc. is gebeurt, maar dielaatste dingen ( carb. claxon, ruitensproeier, etc.) geven me grijze haren, voor zover nog aanwezig.
groetjes,
Jaap
groetjes,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15-04-2023 09:00 - 15-04-2023 09:01 #202827
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic schokbrekers achter P1800ES
Misschien kun je vertalen wat het advies is van VP, zelf heb ik al jaren veel plezier van de Billsteins rondom op mijn 1800E. Denk wel dat als je ook een LPG tank hebt gasschokbrekers wellicht een betere optie is.
Wat niet in dit praatje is meegenomen zijn de Koni Classics, die kun je ook afstellen en is zeker een optie voor de 1800
Wat niet in dit praatje is meegenomen zijn de Koni Classics, die kun je ook afstellen en is zeker een optie voor de 1800
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 15-04-2023 09:01 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
15-04-2023 18:29 - 15-04-2023 18:30 #202833
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Beantwoord door Joris van Nispen in topic schokbrekers achter P1800ES
Ik heb vorig jaar gekozen voor Kayaba Gas-a-justs onder mijn ‘70 1800E (ook geen injectie meer, maar 2 Strombergs - zoals op de ‘69 1800S). Zeer tevreden mee! Kwam ook van ver - schokbrekers en veren waren nog origineel. Vervangen is vlot en makkelijk zelf te doen. Geen behoefte om ook de veren te vervangen… ik vind het een lekkere combi zo. Heerlijk vlak in stevige bochten en comfortabel over elk wegdek. Naar mijn smaak zouden Bilsteins net wat te stijfjes worden…
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Laatst bewerkt 15-04-2023 18:30 door Joris van Nispen. Reden: toevoeging
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ben B20 Ben B20 (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 11
15-04-2023 20:44 #202835
door Ben B20 Ben B20 (GAST)
Dit is de link met Engelse ondertiteling, ik had de verkeerde link genomen. Eigenlijk is dus de Monroe meer standaard en het comfortabelste. De Kyb gas a just is dus sportiever en de Bilstein neigt naar race .
Beantwoord door Ben B20 Ben B20 (GAST) in topic schokbrekers achter P1800ES
Dit is de link met Engelse ondertiteling, ik had de verkeerde link genomen. Eigenlijk is dus de Monroe meer standaard en het comfortabelste. De Kyb gas a just is dus sportiever en de Bilstein neigt naar race .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3475
16-04-2023 00:43 #202837
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic schokbrekers achter P1800ES
Beste Jaap, je zou eens wat foto's moeten maken van hoe het nu zit.
Maar er is wel degelijk een verschil tussen de gasbediening van een B20E en B20B zie bij gevoegde documenten.
Als het bij jou nu carburator is zou je de gasbeding van een B20B te pakken moeten zien te krijgen, je kunt het een beetje afkijken bij jou station wagen.
Een advertenie plaatsen bij onderdelen gevraagd wil meestal wel iets opleveren. .
we zien de foto's hoop ik
succes
Johan Geers
Maar er is wel degelijk een verschil tussen de gasbediening van een B20E en B20B zie bij gevoegde documenten.
Als het bij jou nu carburator is zou je de gasbeding van een B20B te pakken moeten zien te krijgen, je kunt het een beetje afkijken bij jou station wagen.
Een advertenie plaatsen bij onderdelen gevraagd wil meestal wel iets opleveren. .
we zien de foto's hoop ik
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
16-04-2023 08:01 #202838
door Joris van Nispen
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Gasbediening B20B 1969
Toevallig ben ik met die gasbediening ook bezig. Ik hoor jou over een gaskabel, en die heeft ook in je 1800E gezeten. Maar wanneer je teruggaat naar de configuratie van een 1800 met B20B uit 1969 (1 jaar geproduceerd, met jouw SU’s voor het Gemenebest en de rest met Z-S’s), moet er een stangenstelsel komen, zoals je op de plaatjes uit het onderdelenboek van Johan kunt zien. En dan vooral onderdeel 5: dat is verschillend bij de S en de E. Gelukkig is de kortere versie met een bolletje, die jij nodig hebt, vrij goed te vinden, omdat die ook in de Amazon en eerdere 1800’s zit. En de rest van de stangetjes dus ook.
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
16-04-2023 10:56 #202839
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic Gasbediening B20B 1969
Hallo Joris,
Gisteren bij de sleuteldag in Maastricht geweest. Han Misdom heeft ons ( mijn zoon voornamelijk) haarfijn uitgelegd hoe wij de carburateurs moeten afstellen, en daarna pas de gaskabel moeten aansluiten Voor die aansluiting moeten wij wel een steuntje maken. Han had een kattenrug bij zich met 2 SU carb., dus dat was een perfect demonstatie object.
Bedankt voor je reactie en groetjes,
Jaap van der Stad
Gisteren bij de sleuteldag in Maastricht geweest. Han Misdom heeft ons ( mijn zoon voornamelijk) haarfijn uitgelegd hoe wij de carburateurs moeten afstellen, en daarna pas de gaskabel moeten aansluiten Voor die aansluiting moeten wij wel een steuntje maken. Han had een kattenrug bij zich met 2 SU carb., dus dat was een perfect demonstatie object.
Bedankt voor je reactie en groetjes,
Jaap van der Stad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jaap van der Stad
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
16-04-2023 11:12 #202840
door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic schokbrekers achter P1800ES
Hallo Johan,
Bedankt voor je reactie. Gisteren met de Combi naar de sleuteldag in Maastricht geweest, want de P1800ES kan niet rijden met de carb. zoals die nu zijn. Wel foto's meegenomen. Han misdom had een kattenrug met 2 SU carb bij zich. Die heefft ons veel uitleg gegeven hoe wij verder moeten Wij hadden nals amateurs natuurlijk de zaak verkeerd aangepakt. Wat ben ik toch blij met die sleuteldagen.
groetjes,
Jaap
Bedankt voor je reactie. Gisteren met de Combi naar de sleuteldag in Maastricht geweest, want de P1800ES kan niet rijden met de carb. zoals die nu zijn. Wel foto's meegenomen. Han misdom had een kattenrug met 2 SU carb bij zich. Die heefft ons veel uitleg gegeven hoe wij verder moeten Wij hadden nals amateurs natuurlijk de zaak verkeerd aangepakt. Wat ben ik toch blij met die sleuteldagen.
groetjes,
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.