achteras

Lees meer
23-10-2021 19:36 #196271 door Toon Noten
achteras is gemaakt door Toon Noten
Wie heeft ervaring met ombouwen van een achteras amazon sedan naar een as voor een combi mbv. andere ophanging punten te koop bij scand car.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-10-2021 01:38 - 24-10-2021 13:29 #196283 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic achteras
Hallo Toon,
weliswaar heb ik een sedan achteras omgebouwd naar combi achteras, maar niet met de set van Scandcar of zo.
Ik heb een combi achteras genomen en daar de delen vanaf geslepen en die gebruikt voor de ombouw, hiervoor twee redenen:
- in de sets die aangeboden worden zit niet het bevestigingspunt van de panhardstaaf ofschoon deze ook anders is bij de combi, ik heb nu alle combi-asdelen op de sedan as kunnen zetten
- vooral vond ik de sets nogal duur, voor ongeveer de helft kun je een combi achteras kopen, maar dan is het wel wat meer werk
Waar men wel mee te maken heeft: de asbuizen van een combi achteras hebben dezelfde diameter als een vroege sedan achteras (M27), maar de latere achterassen (M30) hebben iets dikkere asbuizen. Dus als je een latere sedan achteras ervoor gaat gebruiken zul je de diameter van de ronding van de ophangpunten aan moeten passen (ik neem aan, dat de ombouwsets de originele rondigen hebben). Een goede vroege sedan as vinden is wel moeilijker dan een latere (maar de sedan bevestigingspunten mogen slecht zijn want deze moeten er toch af, dus een zulke as is dan toch al niet meer echt interessant om voor een sedan te gebruiken). Om alles op de juiste afstand vast te kunnen lassen heb ik de vast te lassen delen met de blokken/bussen ertussen geschroefd op de nieuwe as gezet. Een kombi achteras erbij is wel handig om de juiste posities te kunnen bepalen (dan kun je steeds vergelijken), alleen met foto's en gemeten afstanden is het moeilijk.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.