Remtrommels wiebel

Lees meer
17-09-2021 19:47 - 28-09-2021 14:24 #195714 door Jeroen Brouwers
Remtrommels Duett achterwiel - wiebel is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik ben mijn Duett uit '65 aan het testen na 7 jaar restauratie. Ik kom nu een probleem tegen waarvan ik niet goed weet of het normaal is of niet.
Het gaat om de remtrommels op de achteras. Als ik de achteras op bokken zet zodat de wielen van de grond zijn, hoor ik een gepiep (wat ik bij de test ritten hoorde maar niet kon localiseren, vandaar de bokken) bij de remtrommel.
Alles losgehaald, all OK. Ergste is dat er wat groeven in de trommels zitten, moet ik eens laten uitdraaien.

Echter, als ik de motor laat lopen en in versneling zet, en dan onder de auto ga liggen en naar het wiel kijk tegen het rij-vlak, dan zie ik dat het wiel enigszins wiebelt. Dus bovenaan (of andersaan) gaat ie enigszins van links naar rechts, cq naar de auto toe en dan er weer vanaf. En ergens komt ie dan waarschijnlijk tegen een remschoen aan.
Wiel eraf gehaald, nog een keer, hetzelfde. De remtrommel lijkt er goed op te zitten, de grote ring over de as zit netjes recht en tegen de kroonschroef aan. 

Dus als eerste: ben ik me nou druk aan het maken over niks? Of klopt er toch ergens iets niet? De hele achteras is uit elkaar geweest (incl de steekassen) behalve het differentieel zelf dus ik maak me beetje zorgen dat ik ergens iets vergeten ben / over het hoofd zag, ... Iets in die hoek ;)

Ik leer graag van jullie ervaringen.
Hartelijk dank alvast

Grt
Jeroen
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2021 20:24 #195716 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remtrommels wiebel
Jeroen,
Wat slingert er precies, het wiel of de remtrommel? Dat het wiel enigszins slingert is "normaal". De stalen velgen zijn nooit helemaal recht en kunnen inderdaad een paar mm slingering vertonen.
De remtrommel bekoort niet te slingeren. De fout die veel mensen maken is dat de centrale moer niet vast genoeg aan gedraaid wordt, de moet je kneitervast aandraaien. Als je dan nog een slingering op je remtrommel hebt dan is mogelijk je steekas krom.
Eventueel de trommels links en recht wisselen om te kijken waar het probleem echt zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2021 21:11 #195718 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Remtrommels wiebel
Hi Han
Super, dank je. Het zijn idd de remtrommels die wiebelen. Allemaal goede tips die ik nog niet geprobeerd heb.
Hoop dat de steekassen niet krom zijn... heb ik althans niet gezien toen ik ze (lang geleden alweer) eruit had. Uit interesse: hoe kunnen steekassen krom raken? 

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2021 14:26 #195865 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Remtrommels wiebel
Update
Inmiddels met een meetklok op de achteras vastgesteld dat er geen afwijking in de achteras  /steekassen zelf zit. 
Het zit dus echt in de trommel, die is wellicht scheef? Of het lager is niet meer goed? (hoewel ik geen gekras hoor)..

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het uiteraard graag
Mvg
Jeroen Brouwers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2021 18:44 #195874 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remtrommels wiebel
Heb je de remtrommels wel voldoende vast aangedraaid? De meest mensen zijn te voorzichtig. De centrale moer op de achteras moet je ongelofelijk vast aandraaien. Het is een conische passing van de trommel op de steekas.
ik gebruik altijd een hefboom van 50cm om die centrale moer aan te draaien.
Zit de remtrommel te los, dan ontstaat er vroeg of laat schade aan zowel de remtrommel als de steekas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2021 09:55 #195877 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remtrommels wiebel
Nog een aanvulling op mijn voorgaand schrijven. Houd je de juiste montagevolgorde aan?
Eerst de remtrommel op de steekas schuiven en dan pas de spie plaatsen. Schuine kant naar binnen en naar de steekas gericht.
Op een sleuteldag wel eens gezien dat iemand eerst de spie monteerde en vervolgens de remtrommel, de spie schoof toen te ver naar achter. Gevolg een kromme spie en dan kun je er vergif op innemen dat de trommel gaat slingeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
29-09-2021 10:29 #195880 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Remtrommels wiebel
Jeroen,
Kijk eens of het conische gat in de remtrommel niet is "uitgeslagen", door te vergelijken met de conus van een nieuwe remtrommel.
Heb dat in een grijs verleden ooit gehad, waardoor de remtrommel onvoldoende vastgezet kon worden. Het is allemaal mogelijk, met oud spul!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2021 22:15 #195885 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Remtrommels wiebel
Hi Han, Sjef
Dank voor alle info. Ik ga het vrijdag met een ervaren monteur nogmaals controleren.
Spie zit goed zoals je zegt Han (niet-volvo mensen vinden dat raar), is zeker weten niet krom. Zal m goed vastzetten.
Ik zal nog eens goed kijken naar het conische gat.

Anders toch maar nieuwe (ik reviseer graag waar dan kan). 

Dank, vrijdag meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2021 00:02 #195886 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Remtrommels wiebel
Spie eerst in de trommel doen, dan trommel op de as kan de spie alleen naar buiten komen en dan is het maar een kwestie van alleen maar terug tikken.
Op die manier kan je nooit een kromme spie krijgen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-10-2021 15:52 #196394 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Remtrommels wiebel

De fout die veel mensen maken is dat de centrale moer niet vast genoeg aan gedraaid wordt, de moet je kneitervast aandraaien. 

Hoe vast is kneitervast? Ik heb de remtrommels van mijn amazon combi los gehad en wil ze natuurlijk goed vast hebben zitten. Bij een vw kever moeten ze geloof ik met 35 kgm vast gezet worden, moet ik aan zoiets denken?
 

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.