Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?

Lees meer
04-08-2013 07:53 #130543 door Hans W.
Hallo, net voor de vakantie wil ik verzwaarde achterveren monteren, maar met een bijna nieuw setje die ik op proef kan lenen loop ik tegen het volgende aan, als de originele veren ernaast zet, dan zijn de verzwaarde wel een cm of 6 langer. Klopt dit?
Ik dacht dat ze even lang waren, alleen qua veerkracht verschilden.

Andere vraag, hoe hoog staat een amazon combi, de onze staat onbelast, gemeten naast het wiel tot hoogste punt van de ronding van de spatbordrand voor 66cm en achter 68 cm hoog als bandenmaat heb ik 195/65 15

Groeten, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 11:03 #130549 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?
Hans,

Het hangt af van merk / waar je ze koopt.

Omdat ik zelf overweeg om in de toekomst wellicht nieuwe verzwaarde achterveren (Ama combi) te plaatsen, heb ik vrij recent bij het VOD gekeken en Scandcar. Daar kwam ik tot opmerkelijke verschillen :

aantal windingen : 11 vs 10
dikte verenstaal : 13,9 vs 15,5 mm
hoogte onbelast : 38,5 vs 34 cm

Scandcar levert Lesjofors, merk dat VOD levert weet ik niet.

Het verschil in hoogte (onbelast) is mogelijk te verklaren door verschil in dikte verenstaal. Verder kan ik mij ook nog voorstellen dat er verschil in kwaliteit verenstaal kan zijn, dus kan je hier eigenlijk niet zoveel uit afleiden ...... ik heb dan ook geen flauw idee wat beter is.

Als volslagen leek op 'veren gebied' zou ik mij voor kunnen stellen dat kortere/dikkere veren stugger zijn (en dus minder veer comfort bieden, maar wellicht betere wegligging bij 'sportief' rijgedrag), dan langere/dunnere ......

De hoogte van de spatbordrand achter van mijn Ama combi was uit m'n hoofd gezegd ca 67-68 cm (met halfvolle LPG tank in reservewielbak, en Monroe load adjusters op 0 bar .... )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 12:14 #130552 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?
Beste Hans, ik heb die van mij jaren geleden op een beurs gekocht en deze waren ook langer dan de orginele.
Gewoon eronder gezet en de auto stond weer recht.
Merk van de veren onbekend maar ze voldoen goed.
Wat ook goed gaat is hulpveren rond je schokbrekers kun je de hoogte zelf instellen.
Had ik toen ik nog Monroe schokbrekers had.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 17:31 #130560 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?
Nou, bedankt voor jullie reacties. Zal morgen het toch eens proberen, en een foto maken. Ze moeten wel passen..

Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 19:48 #130566 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?
Hoi Hans,

Ik ben ook van plan om onder mijn Amazon verzwaarde veren onder te zetten.
Bijgaand de foto van de beide veren.

Bijlage:

De oranje heeft een dikte van 13,1 mm en de oude heeft 12,2 mm
De hoogte is hetzelfde namelijk 380 mm.

Op de verzwaarde veer staat hetvolgende.

Bijlage:


Wat zijn er dan veel verschillen als ik de waardes van Rob zo hoor.

In ieder geval succes.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 22:36 #130570 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Verzwaarde achterveren Amazon ook langer?
He Maikel, volgens m ij is het verschil dat de veren van jou voor een sedan zijn. En die zijn langer als van een combi. Dus misschien zijn ze voor een sedan wel gelijk van lengte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.