achterveren amazon sedan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2003 20:51 #55375 door
achterveren amazon sedan is gemaakt door
Hallo,Ik heb vorig jaar nieuwe achterveren gekocht voor mijn '69 amazon sedan. Met deze veren kwam de achterkant van mijn amazon behoorlijk omhoog en heeft de amazon met de caravan er achter geen last meer van op zijn kont hangen. Verder is de wegligging aanzienlijk verbeterd vanwege minder overhellen in de bochten. Maar het stuurgedrag is niet verbeterd. De amazon heeft een zoekerig stuurgedrag gekregen en ik vindt de 'hoge' kont (sorry het hoge achterwerk) niet fraai staan. Vraag:Wie heeft goede ervaring met de nieuwe achterveren van de club origineel of imitatie? Welke veren zijn aan te raden voor een amazon zonder gastank maar met wel soms 4 man en een caravan?Ik ben benieuwd naar de ervaringen.Alvast bedankt, Paul.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2003 21:14 #66134 door
Beantwoord door in topic achterveren amazon sedan
Om te voorkomen dat de auto een vreemde houding krijgt heb ik ervoor gekozen om alle vier de veren tegelijk te vervangen. Vanwege de LPG-tank heb ik achter voor het verzwaarde type gekozen. Nadat de veren gesetteld waren, en dat kan wel een jaar duren, ben ik zeer tevreden over hoe de auto op zijn veren staat. De Engelse taal kent het woord "stance" waar ik geen goede Nederlandse vertaling voor ken. Maar het betekent zoveel als de uitstraling die de auto heeft als gevolg van hoe die op zijn wielen staat en de vormen van het geheel. Perfect stance zou ik dus zeggen.<p>De veren heb ik in 2001 gekocht op de onderdelenbeurs bij de stand van Volvo Classic Springs, een bedrijf gebaseerd in Vleuten (030-6775176).<p>Even over de technische kant: de veren die ik nieuw geplaatst had gaven geen duidelijk merkbare verandering in het weggedrag. Ook de stugheid van de vering vond ik nauwelijks anders dan voorheen, ondanks de verzwaarde veren achter. Het enige gevoel dat ik in het begin had was alsof de Ama ineens op stelten stond. Je had het gevoel of je hoger reed en dus ook gevoeliger was voor zijwind. Gezien de mate waarin de oude achterveren doorhingen was dat ook niet vreemd. Met de oude veren was iemand op de achterbak genoeg om de trekhaak bij stevige oneffenheden in de weg aan te laten lopen. <p>Zoekerig gevoel in het stuur heeft waarschijnlijk meer met de hele voorwielophanging te maken dan met één ding. Alles moet gewoon in orde zijn voor een goed sturende Ama. Haal eens de bovenste draagarm los om de bussen daarvan te verwijderen. Het zou me niet verbazen als die heen zijn.<br>Toen ik vorig jaar de hele voortrein gereviseerd heb bleken die bussen vooral versleten (de rest was nog wel ok, maar heb ik "as a matter of course" maar vervangen). En dat gaf een zweverig gevoel in het stuur en trekken naar één kant bij hard remmen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-10-2003 22:11 #66133 door
Beantwoord door in topic achterveren amazon sedan
Hallo Lennard, De achterveren die ik nu heb zijn ook van het verzwaarde type. Omdat deze niet bevallen wil ik ze vervangen door nieuwe orginele of VOD imitatie. Ik hoop zo (met redelijke kosten) een aanvaardbaar rijgedrag te verkrijgen. Zou dat alleen kunnen als alle vier de veren worden vervangen? O, de gehele voortrein is i.h.k.v. de restauratie (nu een jaar klaar) gereviseerd en daarna uitgelijnd. is er iemand die ervaring heeft met de VOD veren? Of is dit geen goede optie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-10-2003 18:57 #66132 door
Beantwoord door in topic achterveren amazon sedan
Waarom zoude de voorveren niet zijn doorgezakt als de achterveren dat wel zijn? Zonder LPG-tank ligt het meeste gewicht zelfs op de vooras (ik meen 54%).<p>Bij LPG-rijders gaat het meestal vrij rap met de achterveren als ze op de oude veren ineens continu heel wat kilo'tjes extra leggen. Dat valt dan op door achteroverleunen. Maar dat betekent niet dat alles nog OK is met de voorveren.<p>Als je geen gastank achterin hebt liggen raad ik gewone veren aan. Verzwaarde veren zijn berekend op een groter gewicht, en zullen zonder dat extra gewicht te hoog blijven staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.