achterveren 145

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2005 15:35 #53203 door
achterveren 145 is gemaakt door
Geven verzwaarde veren minder rijcomfort?
Ik heb een Volvo 145('73) en 5 jaar geleden een LPG installatie laten plaatsen. nou heb ik er sinds vorige week een trekhaak bij gehangen. Maar nou kom ik in de problemen bij flinke verkeersdrempels en klap ik met mijn demper en haak op de straat. Andere achterveren lijken me onontkoombaar. Ik twijfel tussen veren uit een 245 en verzwaarde voor een 140serie.
Om een lang verhaal in kort te maken:
wie heeft rijervaring met verzwaarde veren.
Alle tips welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2005 15:56 #75748 door
Beantwoord door in topic achterveren 145
Ik heb verzwaarde veren onder de ama combi. Hij wordt iets stijver, maar het comfort lijd er niet echt onder. Met de trekhaak op straat klappen is ook niet alles. Je kunt ook oppompbare schokdempers overwegen. Monroe ride leveller of zoiets. Is ook een mooie oplossing maar wel duur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2005 19:04 #75747 door
Beantwoord door in topic achterveren 145
normaal moeten zwaardere veren volstaan (zoals bij 1 van mijn AMs); zou dit
niet volstaan, dan kan men daarbij nog steeds schokdempers monteren waarop extra
veren geplaatst zijn; deze zijn (of waren vroeger) te koop in VOD: ofwel waren dit Monroe ofwel Koni schokdempers. Plaatsing van zo'n schokdempers (zoals bij een andere van mijn AMs) heeft duidelijk effect, nl de auto komt achteraan zo'n 3cm hogerop te staan. Zie verder mijn bijdrages aan
"lage vering 144".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-07-2005 20:50 #75746 door
Beantwoord door in topic achterveren 145
Omdat bij oppompbare dempers de belasting eigenlijk verkeerd terecht komt op de ophanging (schokdempers zitten bij een 140 naast de draagamrne gemonteerd; door de kracht die de dempers op de draagarmen uitoefenen zullen deze scheef in de rubbers komen te staan), raad ik je af om dit soort dempers te monteren.Gasdempers zou wel kunnen, de kracht is dan wat kleiner.Enige remedie om draagamrnen netjes recht te laten staan, is montage van PU bussen in de achterwielophanging.Ik zou dus gaan voor de veren van de 245, omdat (zoals ik je al zei) verzwaarde veren springerig worden (misschien hangt dit ook af van de fabrikant).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2005 08:20 #75745 door
Beantwoord door in topic achterveren 145
In dit nummmer van klassiek en techniek stond ook een artikel over veerbollen en een soort stroken om je veren stijver te maken. Hebben hier mensen ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.