achtervering

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 14:47 #52337 door
achtervering is gemaakt door
Vanwege de LPG-tank heb ik besloten om de achterveren te evrangen voor "progressieve veren". Ik heb eens even gekeken hoe ik dat moet aanpakken en daarbij viel mij het volgende op. De veren zijn bij mijn amazon tussen (boven) de veerschotel en een soort schaal op de asbuis gemonteerd (onder). Tussen die "schaal" en de asbuis zit dan ook nog eens soort rubber. Wellicht moet ik dat rubber ook maar vervangen, gelet op de staat daarvan. Ik begrijp echter niet hoe die schaal en dat rubber op de as gemonteerd zitten. De manuals maken mij wat dat betreft niets wijzer.
grts Bruno Amazon 1968

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 16:00 #80165 door
Beantwoord door in topic achtervering
Zit gewoon rondom een pen op de asbuis. Je kunt ze er gewoon afpakken. De druk van de veer houdt de boel normaal op zijn plaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 16:13 #80164 door
Beantwoord door in topic achtervering
He bedankt, dat is een antwoord naar mijn hart.Ik zag mijzelf al slijpen en dergelijke. Weet je misschien ook de naam van het rubber en de "schaal"?

grts bruno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 16:22 #80163 door
Beantwoord door in topic achtervering
De onderste "schaal" heet onderste veerschotel. en het rubber, zoals je kunt verwachten....... Onderste veerschotelrubber......
Succes met het vervangen, is niet veel werk.
PS. Maak je schokbrekers in de kofferruimte los, dat gaat 9 van de 10 keer gemakkelijker dan de onderste moeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 16:31 #80162 door
Beantwoord door in topic achtervering
"Maak je schokbrekers in de kofferruimte los, dat gaat 9 van de 10 keer gemakkelijker dan de onderste moeren."

Bedankt voor de tip, maar in de kofferbak zit nu een vrolijke LPG-tank. Ik ga dus eerst proberen om ze aan de onderkant los te maken.
grts van Bruno (pakt zodirect kruipolie)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-04-2006 20:08 #80161 door
Beantwoord door in topic achtervering
ik heb laatst de tip die op dit forum werd gegeven opgevolgd, door de veerrubbers te (laten) monteren van een Mercedes 190 diesel. Het scheelt inderdaad iets in hoogte, ± 2 cm en in de rijeigenschappen heb ik niks negatiefs gemerkt, in tegendeel: drempel-af laat de tip van de uitlaat zich nu minder vaak horen en op een klassementsproef tijdens een rally merkte ik geen verschil met de situatie voorheen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 00:13 #80160 door
Beantwoord door in topic achtervering
Ik heb net veerschotels besteld voor mijn amazon en heb een gastnk. Wat is het Bj. van de merc. 190 diesel waar die veerschotelrubbers opzitten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 09:32 #80159 door
Beantwoord door in topic achtervering
Hebben wij het eigenlijk allemaal wel over hetzelfde? Ik doel op het rubber "tussen" de onderste veerschotel en de asbuis. (Er zijn volgens mij namelijk ook amazons, waarbij de onderste veerschotels op de draagarmen rusten)

groten van Bruno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 12:00 #80158 door
Beantwoord door in topic achtervering
Joep,
De veerrubbers die siang bedoelt monteer je boven op de achterveren, ter vervanging van de org. dunnere rubber.
Het gaat om de merc. 190D het type van 1985 t/m 1993. Ik rij er al jaren mee met trekhaak en lpg tank, met de org. achterveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 13:13 #80157 door
Beantwoord door in topic achtervering
Ik heb eens bij een Amazon met lpg twee mooie deurtjes in de plaat achter de achterbank gemaakt, gaatje boren en met een plaatschaar groter gemaakt. Zo kon je makkelijk bij de schokbrekermoeren zonder de lpg tank te verwijderen. Toen Koni load-a-justers geplaatst om én een straffer vering te krijgen mét bijbehorende straffer schokdemperkarakteristiek (galgjewoord?).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.