- Berichten: 73
behoorlijk heftig trillen
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Achter is de auto voorzien van nieuwe veren en schokdempers. Dit heeft niets gescheeld in het trillen van de auto.
Er zit wat hoogte slag in de banden. Om die reden hebben we alle wielen gewisseld met gebalanceerde wielen met goede banden. Dit heeft geen enkele verandering in het trillen gebracht.
Hierna zijn de originele wielen teruggeplaatst, ze zijn voor aflevering gebalanceerd.
Alle motor en bak rubbers zijn vervangen voor nieuwe. Dit heeft niets opgeleverd.
De complete cardan is vervangen door een andere met nieuwe lagers. Dit in verband met het plaatsen van de M41 bak. Mijn Volvo specialist kon geen problemen ontdekken aan de as. Er is nergens speling waarneembaar.
De veerspanning van het tussenlager leek wat laag. Hier is een zwaardere veer gemonteerd. Dit heeft geen effect.
De as is nog niet gebalanceerd. Dat is wel iets wat moet. Er is geen verschil in trilling ontstaan nadat de complete cardanas is vervangen.
We hebben de auto op de brug laten draaien. Hierbij ontdekte we dat de overdive net de baksteun raakte als de trillingen hevig zijn. We hebben het bakrubber vervangen door een wat stugger rubber van een Volvo 240 serie. De bak raakt nu de baksteun niet meer. De trilling is onveranderd gebleven.
Aangezien de tot nu toe uitgevoerde werkzaamheden geen enkel verschil hebben gemaakt in het trillen is er twijfel gerezen of de as wel het probleem is. De achteras is het enige waar eigenlijk niks aan is gedaan behalve olie verversen.
Er is erg veel gedaan maar dat heeft niks uitgehaald. Alles is uitgevoerd bij mij Volvo specialist in Enschede. Een lid van de v44 verniging (technische commissie) heeft het probleem onderzocht en kon geen nieuw licht op het probleem leggen helaas.
Ik heb kontact gezocht met Nordrive. Helaas komen daar ook weinig behulpzame berichten van terug.
Ik zoek iemand die verstand heeft van aanrijflijnen en mij kan helpen dit probleem op te lossen. Het is een heerlijk rijdende auto mists je of onder de 40 of rond de 140 gaat rijden. Dat lijkt leuk maar is het beslist niet... Alhoewel er niets mis is met cruisen rond de 140 op een lekker rustige autobaan natuurlijk. Bekijks genoeg dan...
Wie weet raad en kan mij hierin een goed advies geven?
Ernst-Jan</font></font>
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 128
de stangen die aan de achter as zitten die naar voren lopen, controleer daar ook de bussen van
En probeer toch een andere achteras te monteren,
Als het probleem dan weg is weet je in ieder geval waar je moet zoeken..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bas Kooijman (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 66
Ja, ze passen op meer manieren in elkaar, waarvan de slechtste 90 graden gedraaid is, op de dezelfde as, maar alles anders dan 0 graden draaiing is verkeerd.
De vorken op 1 as, moeten dus in het zelfde vlak staan.
Ik had precies hetzelfde met mijn 164, waar ik helemaal blij vanwege de aankoop van Amsterdam naar Den Bosch ben gereden, met een enorme trilling die begon bij 70 en beduidend minder werd bij 110.
Dus reed ik met 110/120 naar huis.
Thuis aangekomen, de volgende dag maar eens onder de auto gekropen.
Het tussenaslagerrubber was totaal verdwenen en de achterste kruiskoppeling ontbrak letterlijk 1 pin van.
Dat ik huis gehaald heb zonder de aandrijfas los te laten slaan, mag een wonder heten, in mijn ogen.
Had ik het geweten, had ik hem niet 100 km naar huis gereden, maar eerst gemaakt.
Kortom, ik denk toch dat de aandrijflijn de boosdoener is.
Ohja, makkelijke test.
Ga eens 70 rijden, zodat het trilt en stop met accelereren en rijdt gewooon 70 met iets gas minder (of ga 90 ruijden en zet hem in zijn vrij). Bij mij was het geluid meteen weg omdat de bak (in mijn geval de automaat) stopt met kracht op de as zetten. Bij gas geven was het meteen terug.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 440
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
De aandrijfas zit keurig volgens de normen en dus niet verdraaid in elkaar.
De lagers van de as zijn van voor naar achter nieuw. Alle rubbers zijn goed of vervangen, dus ook van het tussen lager.
De trilling is onveranderd gebleven na het compleet vervangen van de aandrijfas i.v.m. de nieuwe overdrive.
De trilling blijft, zowel gas geven als loslaten, als ook het indrukken van koppeling of in vrij laten door rollen hebben geen effect op het euvel.
Ik heb Nordrive gevraagd er naar te kijken. Helaas willen die er pas naar kijken als ik duidelijk maak wat en hoe precies de controles op speling enz. zijn gedaan. Helaas ligt mijn Volvoman in het ziekenhuis.
Ik zoek dus iemand die weet waar hij over praat en die een echte oplossing kan bieden. Ik wil in mei naar Zweden met sleurhut, verder gebruik ik de auto gewoon dagelijks dus zoek een specialist die wel wil helpen...
Zelf heb ik geen middelen of kennis om dit op te lossen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
De aandrijfas zit keurig volgens de normen en dus niet verdraaid in elkaar.
De lagers van de as zijn van voor naar achter nieuw. Alle rubbers zijn goed of vervangen, dus ook van het tussen lager.
De trilling is onveranderd gebleven na het compleet vervangen van de aandrijfas i.v.m. de nieuwe overdrive.
De trilling blijft, zowel gas geven als loslaten, als ook het indrukken van koppeling of in vrij laten door rollen hebben geen effect op het euvel.
Ik heb Nordrive gevraagd er naar te kijken. Helaas willen die er pas naar kijken als ik duidelijk maak wat en hoe precies de controles op speling enz. zijn gedaan. Helaas ligt mijn Volvoman in het ziekenhuis.
Ik zoek dus iemand die weet waar hij over praat en die een echte oplossing kan bieden. Ik wil in mei naar Zweden met sleurhut, verder gebruik ik de auto gewoon dagelijks dus zoek een specialist die wel wil helpen...
Zelf heb ik geen middelen of kennis om dit op te lossen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter Grapendaal (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 584
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ernst-Jan Frölich (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 73
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.