afstellen koppeling

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-10-2025 00:47 #1478718 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic afstellen koppeling
Heb je de slag al eens gemeten een persoon de koppeling bedienen en de ander meten kijken wat de slag is.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2025 10:53 - 05-10-2025 10:57 #1478726 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic afstellen koppeling
Beste Peter,
 Je hebt het over het draadeind wat nog na de gaffel uit steekt, vlgs mij moet dat korter zijn dan 6 cm. Toch wel de goede stift ?
Heb nog een copie uit onderdelen boek er bij, met een uitleg van de slag.  Ook het  juiste koppeling druklager? 

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

De bedoelde stift (28a) heeft nr 673032 totaal ca 15 cm lang *kijk eens in de webshop"
Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Laatst bewerkt 05-10-2025 10:57 door Fred Kok. Reden: tekst wat uitgebreid

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2025 13:10 #1478727 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic afstellen koppeling
Het goed ontluchten van de koppeling is een uitdaging, zeker als het systeem helemaal leeg is geweest.
Omdat de leiding vanuit de hoofdcilinder eerst omhoog loopt en daar een U-bocht maakt, blijft hier heel vaak wat lucht achter. Krijg je met de klassieke ontluchtingsmethode maar moeilijk weg. De doorstroomsnelheid van de vloeistof is te laag om het helemaal naar onderen te transporteren.
Om die reden pas ik een alternatieve methode toe die perfect werkt.
  1. Zorg dat het systeem maximaal gevuld is.
  2. Schroef de slave cilinder los van het koppelingshuis (twee boutje, sleutelmaat 1/2 Inch)
  3. Door de veer in de slave cilinder zal de drukstift naar buiten gedrukt worden. Je ziet dat het niveau in de hoofdcilinder gedaald is.
  4. Wacht een minuutje zodat alle luchtbellen zich weer kunnen verzamelen in de U-bocht boven de hoofdcilinder.
  5. Duw de drukstift nu met een groet kracht terug in de slave clinder (zorg wel dat het deksel weer op de hoofdcilinder zit om opspattende remolie tegen te gaan)
  6. Door de hoge stroomsnelheid van de remolie zullen de luchtbellenn u meegenomen worden. Deze hoeven nu maar een korte afstand af te leggen tot aan de hoofdcilinder.
  7. Eventueel een aantal keer herhalen. Wel met voldoende tussenpozen zodat de luchtbellen zich weer kunnen nestelen in de U-bocht
  8. Op deze manier weet je zeker dat alle lucht echt uit het systeem is.
  9. Vervolgens de slave cilinder weer monteren en de speling afstellen.
  10. Zorg er bij het afstellen wel voor dat je de drukstift helemaal in de slave cilinder drukt en de gaffel hele maal naar achteren trekt (als hulpmiddel kun je de gaffel eventueel met een spanbandje naar achteren trekken.
Succes

• Peter de Bruijn
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-10-2025 15:20 #1478729 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic afstellen koppeling
Hallo,
Beide cilinders in Waalwijk opgehaald.
Zoals ik nu inschat gezien de reacties, zal er waarschijnlijk nog lucht inzitten.
Ga binnenkort e.e.a bekijken en testen.
Het ontluchten zoals Han aangeef, houdt ik in mijn achter  hoofd, is meer werk maar als het moet dan moet het maar.
Bedankt voor alle reacties !

gr. Peter

• Johan Geers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-10-2025 00:30 #1478731 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic afstellen koppeling
Ik vul het systeem op van onder naar boven doe dit met een oud oliespuitje doe een slang aan de ontluchtings nippel en aan de oiliespuit en dan maar pompen tot het nveau op peil is in het reservoir.
Hoef je geen cilinder los te halen.
Olie[suit zoiets als dit  www.aliexpress.com/item/1005007929927567...%7C_p_origin_prod%3A

succes

Johan Geers.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD