- Berichten: 336
afstellen koppeling
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-10-2025 20:50 #1478693
door Peter de Bruijn
afstellen koppeling is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Laatst de hoofd en de hulpcilinder cilinder vervangen van mijn Amazone en ontlucht.
De koppeling zat toen vrij diep, Ik heb op het forum gezocht naar de wijze om de hulpcilinder cilinder af te stellen en vond een bericht uit 2002 hoe dit te doen.
Het ging als volgt :
De hulpcilinder helemaal terug duwen in z'n huis.
Daarna de moeren zover uitdraaien dat er nog 5 mm tussen de moeren en koppelarm zit, deze afstand zou de vrije slag bepalen.
Dit gedaan maar werkt totaal niet, kreeg de auto niet geschakeld, de koppeling ingetrapt maar schakelen ging niet.
Toen heb ik zelf de moeren op gevoel eindje terug gedraaid en het schakelen ging goed.
Nu mijn vraag , is er een bepaalde methode om dit officieel te doen of is het gevoels werk ??
gr. Peter
Laatst de hoofd en de hulpcilinder cilinder vervangen van mijn Amazone en ontlucht.
De koppeling zat toen vrij diep, Ik heb op het forum gezocht naar de wijze om de hulpcilinder cilinder af te stellen en vond een bericht uit 2002 hoe dit te doen.
Het ging als volgt :
De hulpcilinder helemaal terug duwen in z'n huis.
Daarna de moeren zover uitdraaien dat er nog 5 mm tussen de moeren en koppelarm zit, deze afstand zou de vrije slag bepalen.
Dit gedaan maar werkt totaal niet, kreeg de auto niet geschakeld, de koppeling ingetrapt maar schakelen ging niet.
Toen heb ik zelf de moeren op gevoel eindje terug gedraaid en het schakelen ging goed.
Nu mijn vraag , is er een bepaalde methode om dit officieel te doen of is het gevoels werk ??
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 85
02-10-2025 00:34 #1478696
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic afstellen koppeling
Ten eerste er moet maar 1mm speling zitten tussen moer en gaffel.
Je zou er eens nieuwe olie in kunnen doen en doe dit op de volgende manier, pak een oud oliespuitje vul dit met remolie en vul via de ontluchtingsnippel het systeem op.
Daarna de speling tussen cilinder stift en gaffel afstellen ongeveer 1 to 2 mm is genoeg.
succes
Johan Geers
Je zou er eens nieuwe olie in kunnen doen en doe dit op de volgende manier, pak een oud oliespuitje vul dit met remolie en vul via de ontluchtingsnippel het systeem op.
Daarna de speling tussen cilinder stift en gaffel afstellen ongeveer 1 to 2 mm is genoeg.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 336
02-10-2025 07:40 - 02-10-2025 07:42 #1478697
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic afstellen koppeling
Hallo Johan,
Bedankt voor de reactie.
De olie is nieuw.
Dus jij zegt geen 5 maar 1 a 2 mm ?
Zou dan 3 of 4 mm het verschil kunnen maken?
Is het dan zo dat de gaffel een heel korte slag maakt om de koppeling vrij te krijgen ?
Met 5 mm deed hij helemaal niets ?
gr. Peter
Bedankt voor de reactie.
De olie is nieuw.
Dus jij zegt geen 5 maar 1 a 2 mm ?
Zou dan 3 of 4 mm het verschil kunnen maken?
Is het dan zo dat de gaffel een heel korte slag maakt om de koppeling vrij te krijgen ?
Met 5 mm deed hij helemaal niets ?
gr. Peter
Laatst bewerkt 02-10-2025 07:42 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2175
02-10-2025 08:01 #1478698
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic afstellen koppeling
Volgens het werkplaatshandboek (waarom wordt dat niet geraadpleegd als men aan een auto werkt?) moet men 3 tot 4 mm speling instellen, zelf trouwens nog nooit problemen daarmee gehad.
succes,
Rudi
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 455
02-10-2025 09:48 #1478700
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic afstellen koppeling
Peter,
"spit" ook eens terug op/in het forum,begin september heb ik een paar afdrukken** er bij gezet in zake opbouw /montage kooppelin g druklager - slave cylinder etc.
** uit het onderdelen boek
Succes fred
"spit" ook eens terug op/in het forum,begin september heb ik een paar afdrukken** er bij gezet in zake opbouw /montage kooppelin g druklager - slave cylinder etc.
** uit het onderdelen boek
Succes fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 336
02-10-2025 19:13 #1478702
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic afstellen koppeling
Hallo,
bedankt voor de reacties .
Ben begonnen met 5 mm, de bak kwam totaal niet vrij.
Ik kom nu in de reacties 1 , 2 , 3 en 4 mm tegen,
Als het werkplaatshandboek aangeef 3 a 4 mm via Rudi, ga ik dat proberen.
Of het scheelt ?? 5 mm deed het niet , zou 1 a 2 mm het verschil maken ?
Dit ga ik doen:
Moeren los draaien, zitten dan haast tegen de cilinder.
De stift helemaal in de cilinder duwen.
Dan de moeren aandraaien tot 1 a 2 mm voor de gaffel.
Ben benieuw
gr. Peter
gr. Peter
bedankt voor de reacties .
Ben begonnen met 5 mm, de bak kwam totaal niet vrij.
Ik kom nu in de reacties 1 , 2 , 3 en 4 mm tegen,
Als het werkplaatshandboek aangeef 3 a 4 mm via Rudi, ga ik dat proberen.
Of het scheelt ?? 5 mm deed het niet , zou 1 a 2 mm het verschil maken ?
Dit ga ik doen:
Moeren los draaien, zitten dan haast tegen de cilinder.
De stift helemaal in de cilinder duwen.
Dan de moeren aandraaien tot 1 a 2 mm voor de gaffel.
Ben benieuw
gr. Peter
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 85
03-10-2025 00:23 #1478704
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic afstellen koppeling
Ik doe een a twee mm al van het begin dat ik een Volvo heb.
Dan heb je gewoon de maximale slag, bij vijf mm ligt de stift een beetje te rammellen is ook niet goed.
Gewoon nu en dan de speling eens controleren.
succes
Johan Geers
Dan heb je gewoon de maximale slag, bij vijf mm ligt de stift een beetje te rammellen is ook niet goed.
Gewoon nu en dan de speling eens controleren.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 81
04-10-2025 10:40 #1478711
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic afstellen koppeling
Hallo Peter,
die 2 mm verschil in afstelling zullen niet het grote verschil maken tussen een perfect werkende en volstrekt niet werkende koppeling.
Het hydraulische systeem van de koppeling is wat lastig te ontluchten en het zou dus kunnen zijn dat er nog een luchtbel in je systeem zit. Dit zou ook kunnen verklaren waarom je koppelingslag te klein is en de auto niet ontkoppeld.
Via de vulmethode die Johan Geers adviseert is het risico op luchtbellen klein.
mvg
die 2 mm verschil in afstelling zullen niet het grote verschil maken tussen een perfect werkende en volstrekt niet werkende koppeling.
Het hydraulische systeem van de koppeling is wat lastig te ontluchten en het zou dus kunnen zijn dat er nog een luchtbel in je systeem zit. Dit zou ook kunnen verklaren waarom je koppelingslag te klein is en de auto niet ontkoppeld.
Via de vulmethode die Johan Geers adviseert is het risico op luchtbellen klein.
mvg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 455
04-10-2025 16:21 #1478714
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic afstellen koppeling
Beste Peter,
Hierbij een domme opmerking van iemand met aardig wat ervaring..
Weet je zeker dat de slave cylinder juist gemonteerd zit? Dwz de ontluchting aan de boven zijde als je tegen de zijkant Kijkt?
Als dat niet het geval is krijg je hem never nooit goed ontlucht.
(je zal niet de eerste zijn)
Succes Fred
Hierbij een domme opmerking van iemand met aardig wat ervaring..
Weet je zeker dat de slave cylinder juist gemonteerd zit? Dwz de ontluchting aan de boven zijde als je tegen de zijkant Kijkt?
Als dat niet het geval is krijg je hem never nooit goed ontlucht.
(je zal niet de eerste zijn)
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 336
04-10-2025 18:28 #1478716
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic afstellen koppeling
Hallo ,
Bedankt voor jullie reacties.
Fred, zeker geen domme opmerking hoor, maar bij mij zit hij goed.
M. te Dorsthorst, luchtbel , ik DENK het niet.
Het ontluchten heb ik zo gedaan :
Ontluchtnippel open, slangetje op gedaan waarvan het einde in een flesje met remolie, onder het niveau van de olie uiteraard, zodat er geen lucht bij kon.
Reservoir gevuld en toen gaan pompen, reservoir wel 3 x bijgevuld, zodat er een behoorlijke hoeveelheid remolie doorheen is gegaan, wel opgevangen.
Volgens mij zit er lucht meer in, maar denk ik verkeerd ?
Wat mij ook opvalt is dat het draad end voor de moeren, aan de cilinder kant, heel klein is en na de gaffel zeker 6 cm is.
Volgende week e.e.a bekijken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
gr. Peter
Bedankt voor jullie reacties.
Fred, zeker geen domme opmerking hoor, maar bij mij zit hij goed.
M. te Dorsthorst, luchtbel , ik DENK het niet.
Het ontluchten heb ik zo gedaan :
Ontluchtnippel open, slangetje op gedaan waarvan het einde in een flesje met remolie, onder het niveau van de olie uiteraard, zodat er geen lucht bij kon.
Reservoir gevuld en toen gaan pompen, reservoir wel 3 x bijgevuld, zodat er een behoorlijke hoeveelheid remolie doorheen is gegaan, wel opgevangen.
Volgens mij zit er lucht meer in, maar denk ik verkeerd ?
Wat mij ook opvalt is dat het draad end voor de moeren, aan de cilinder kant, heel klein is en na de gaffel zeker 6 cm is.
Volgende week e.e.a bekijken.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





