oliekoeling automaat

• Frans Versteegh (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-07-2009 22:01 #92087 door Frans Versteegh (GAST)
Beantwoord door Frans Versteegh (GAST) in topic oliekoeling automaat
<p>Gert, met verbazing las ik in jouw bericht dat een BW35 uit een 100 serie 10 cm korter is, nu heb ik enige tijd geleden als reserve voor mijn amazon een BW35 van een 145 gekocht. Nu blijkt dat ik er dus dat ik die niet kan gebruiken.Wat is precies de maat van de amazone-bak en de 144-bak? Mocht ik hem niet kunnen gebruiken, ik heb er 100 euro voor betaald misschien interesse? </p><p>Groeten,Frans</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2009 13:12 #92086 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic oliekoeling automaat
Geen interesse Frans, dankjewel. Aan &eacute;&eacute;n zo'n BW35 uit een 140-serie heb ik genoeg... Totale lengte hiervan is overigens zo'n 64 cm. De lengte van de Amazon BW35 is ca. 74 cm. Zoals reeds gezegd is het niet onmogelijk om de 140 BW35 in een Amazon te plaatsen, alleen heb je dan een langere cardanas nodig. Misschien dat de cardanas van een 140 in zo'n geval bruikbaar is, die zal ik ook eens opmeten.

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2009 17:28 #92085 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic oliekoeling automaat
<p>Op de volvo1800pictures site staat onder documents een fault tracing manual van de BW35. Een stuk naar beneden scrollen om hem te vinden. Daarin staat ook hoe je de verschillende BW35's kan onderscheiden aan de kleur van het identificatie plaatje en wat de verschillen zijn. </p><p> volvo1800pictures.com/ </p>

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-07-2009 20:21 #92084 door Gert Vegter
In de genoemde fault tracing manual worden alleen de uitvoeringen belicht welke vanaf 1969 werden gebruikt in de 140-serie, de 164 en de 1800. Er worden weliswaar allerlei specificaties bij vermeld, maar geen uitwendige verschillen, afgezien dan van die i.d.-plaatjes. Allemaal niet oninteressant, maar gegevens over onderlinge uitwisselbaarheid tref je er niet aan.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2009 14:19 #92083 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic oliekoeling automaat
<p>Met interesse jullie discussie gevolgd, en wellciht maak ik je zoirgen groter maar wil het wel onder je aandacht brengen.</p><p>Begrijp ik het goed dat je de BW35 eraf haalt voor Revsie? In dat geval zou ik serieus overwegen een andere bak eronder te hangen. Mijn advies is om eens naar een AW71 om te zien met een km teller aansluiting. Bij 140klassiekers hebben ze er meerder liggen, wel laten checken/reviseren! Revisiekosten zijn vergelijkbaar maar je hebt wel een veel betere en sterkere bak, na 15 jaar tobben met een BW35 onder mijn 1800 heb ik nu deze weg ingeslagen. Werd erg sip van de BW35.</p><p>Na volledige revisie heeft hij het nog geen 25000 km volgehouden....bovendien mist hij minimaal een trap waardoor ik te veel toeren draai op de snelweg.</p><p>Natuurlijk is het even wat omzetteIk ben benieuwd hoe je uitkomt met de tussenas, maar als ik je goed begrijp moest je deze sowieso aanpassen.</p><p>Het klinkt als een wild idee, maar voor een paar euro meer heb je veel meer kwaliteit en voor langere tijd, een aangepast koppelingshuis kun je bij Huke Basart laten maken (oude en nieuw inleveren!)</p><p>Laat eens horen wat het geworden is</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-07-2009 19:49 #92082 door Gert Vegter
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Begrijp ik het goed dat je de BW35 eraf haalt voor Revsie?<o:p></o:p></span></em></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Nee, niet goed begrepen. Mijn BW35 van de Amazon wordt ingeruild voor een gereviseerd soortgelijk exemplaar. Die laatste is eind van deze maand beschikbaar.<o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></em><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Mijn advies is om eens naar een AW71 om te zien<o:p></o:p></span></em></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Dat advies heb ik zelf ook al menigeen gegeven, maar ga er nu zelf dus niet aan beginnen, hoewel ik het aangepaste koppelingshuis hier al jarenlang heb liggen. De redenen heb ik al genoemd. Ik zou zeggen: neem eens kennis van wat er allemaal voor komt kijken, dat is al uitgebreid beschreven: www.v1800reg.org/pages/AW70%20CONV.PDF <span style="mso-spacerun: yes"> </span>Ook moet in het geval van de Amazon de transmissietunnel worden verbreed. Bedenk daarbij dat ik een aantal werkzaamheden zou moeten uitbesteden, terwijl de kredietcrisis ook mijn deur niet is voorbijgegaan....<o:p></o:p></span></p><p><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: ">Werd erg sip van de BW35. Na volledige revisie heeft hij het nog geen 25000 km volgehouden....</span></em></p><p><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: "></span></em><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></em><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: ">Een BW35 heeft een paar grote nadelen, maar de voordelen zijn de bedrijfszekerheid en de lange levensduur. Als een gereviseerd exemplaar het na 25000 km begeeft, is de revisie niet naar behoren uitgevoerd (ervan uitgaande dat je het ding niet mishandeld hebt). Het zou een incident moeten zijn, maar maakt ons wel nieuwsgierig naar wie de reviseur is geweest...<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: ">bovendien mist hij minimaal een trap waardoor ik te veel toeren draai op de snelweg<o:p></o:p></span></em></p><p><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></em><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Dat is &eacute;&eacute;n van de bekende nadelen, maar precies hetzelfde heb je met een handgeschakelde vierbak zonder overdrive. Daar ik echter relatief weinig meer op de snelweg kom, heeft dit aspect voor mij persoonlijk geen zwaarwegend karakter meer. <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></em><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">maar voor een paar euro meer heb je veel meer kwaliteit en voor langere tijd <o:p></o:p></span></em></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: ">Dit is m.i. een ongenuanceerde conclusie. Ik zou het zo willen zeggen: voor een aanzienlijke meerprijs (hoogte afhankelijk van de eigen handigheid) heb je wat meer rijcomfort op de snelweg, maar zeker niet per definitie meer kwaliteit of voor langere tijd. <o:p></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%; FONT-FAMILY: "><o:p> </o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><em style="mso-bidi-font-style: normal"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%"><o:p><font face="Calibri"> </font></o:p></span></em></p>

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2009 15:42 #92081 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic oliekoeling automaat
<p>Was al weer even geleden, maar het draadje BW35 is elders op het forum weer actueel, nog even terugkomend op de levensduur. ZO ongenuanceerd is mijn opmerking niet. Ook vanuit Amerika hoor ik geluiden over de verschillen tussen de BW 35 en de AW71. Feitelijk is het de opvolger van...met een OD eraanvast en Volvo adviseert bij de AW70/71 niet eens de versnellingsbak olie te wisselen en garandeert toch een lange levensduur.</p><p>Naar mijn idee is het probleem wat de bak nekt de snelwegkilometers, hoge temperatuur en het verminderen van de kwaliteit van de olie in de loop van de tijd. Als je alleen 80 km wegen rijdt is dit dus veel minder een item. Overigens ligt het schakelmoment van de 3e trap voor mijn 1800 vroeg en rij al bij 100 km ruim 3000 toeren, de 4e versnelling in mijn Amazon haalt dat nog niet. Hierdoor is het gemis aan een extra trap groot.</p><p>De Revisie is destijds (in '95) naar behoren uitgevoerd in Scherpenzeel door ATT (Auto Transmissie Techniek) .</p><p>Wellicht zijn we verwend met de M40/41 bakken die wel erg robuust en bedrijfszeker zijn.</p><p>Het ombouwen naar een AW71 is voor de Amazon inderdaad wat meer werk, bij de 1800E is er ruimte genoeg.</p><p>Gaat mij er ook niet om je om te praten maar er zijn wel verschillen</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-08-2009 20:19 #92080 door Gert Vegter
<p>De AW70/71 is in feite een BW55 met overdrive. De BW55 was een opvolger van de BW35 en of daar veel kwaliteitsverschil tussen zit waag ik te betwijfelen. Overigens wordt ook in het offici&euml;le supplement van het instructieboekje voor de Volvo 121/122 automaat niets vermeld over periodiek verversen van de ATF. Dat het aanbeveling verdient om dat af en toe wel te doen, is een feit. Als een gereviseerde automaatbak het na 25.000 km begeeft, blijf ik erbij dat de revisie niet naar behoren is uitgevoerd, ongeacht het type bak. </p><p> </p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD