oliekoeling automaat
- Gert Vegter
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-05-2009 14:41 #49697
door Gert Vegter
oliekoeling automaat is gemaakt door Gert Vegter
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 10pt"><span style="FONT-SIZE: 9pt; LINE-HEIGHT: 115%"><font face="Calibri">De B18A motor en BW35 automaatbak in mijn Amazon zijn niet al te fris meer en daarom wil ik deze vervangen door een B20A +BW35 uit een donorauto (Volvo 144) welke in betere conditie verkeren.<span style="mso-spacerun: yes"> </span>De automaat achter de B18A heeft geen oliekoeling, maar de automaat achter de B20A wel (dmv een in de koelwaterradiateur geïntegreerd systeem). De 144-radiateur past niet in de Amazon, dus ik zou een afzonderlijke oliekoeler voor de ATF moeten monteren. Maar is dat noodzakelijk of kan ik probleemloos zonder oliekoeler rijden? De levensduur van de bak zal er ongetwijfeld niet door worden verlengd, maar anderzijds heeft mijn Amazon geen trekhaak en er wordt ook niet mee in de bergen gereden, mocht dat verschil maken.<o:p></o:p></font></span></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
18-05-2009 09:27 #92096
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic oliekoeling automaat
<p>De koeling is voor de olie, niet voor de automaat. De ATF gaat langer mee naar mate deze koeler blijft. Dus zonder koeler zal je 10.000 km eerder moeten verversen of zo, afhankelijk van rijstijl etc. Gewoon het peil en de kleur van de olie in de gaten houden.</p><p>Maar je kan ook een oliekoeler voor de radiateur hangen, beetje gedoe met olieleidingen.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2280
18-05-2009 19:12 #92095
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic oliekoeling automaat
Koeling is wel degelijk voor je automaat, zonder koeling verbrand de boel inwendig. Gert is een 144 radiateur met oliekoeler niet aan te passen zodat ie in een amazon past en anders een radiateuren fabriek polsen. Zal niet goedkoop zijn denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-05-2009 20:04 #92094
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic oliekoeling automaat
<p>Een radiateur van de 140-serie is breder dan die van een Amazon en gaat dus alleen passen dmv het nodige plaatwerken aan de carrosserie van de auto. Niet bepaald de eerste optie dus. Een speciale radiateur laten vervaardigen is uiteraard ook een mogelijkheid, maar bepaald niet de goedkoopste. Aan een losse (ATF-) oliekoeler voor de radiateur geef ik de voorkeur. De vraag was alleen af of dat nu echt noodzakelijk is. Ik merk op dat Amazons met een automaat nooit met een afzonderlijk koelsysteem voor de ATF zijn geleverd. Bij de 140-serie vond Volvo dat wel een vereiste, althans vanaf ca. 1971. Blijkbaar zat dat vast op die 7 tot 14 pk die een B20A meer levert dan een B18A en wellicht waren er daardoor problemen ontstaan? Van de Combi-Garage (Volvo-specialist) kreeg ik het advies om die (ATF-) oliekoeler gewoon weg te laten omdat het niet nodig zou zijn, maar volgens mij neem je dan een risico dat je niet moet willen. </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-05-2009 20:30 #92093
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic oliekoeling automaat
<p>Zoals Marc vd Marec al schrijft is het niet zo zeer een probleem voor de BW35 zelf, maar wel voor de veroudering vd olie. Hitte doet olie sneller desintegreren. De B18A met valstroom zenith is nou niet echt een pk-monster, dus de BW35 kan op zich best zonder koeler. Zoals als altijd wel de olie een beetje in de gaten houden en tijdig verversen. Als je het zeker voor het onzekere wil nemen, kun je inderdaad ook nog een los koelradiatortje plaatsen ipv. de gecombineerde 140-radiateur.</p><p>Gr. Ben</p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
26-06-2009 17:13 #92092
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic oliekoeling automaat
<p>Een koeler zal meer nodig zijn als je een caravan of een stevige aanhanger gebruikt. Met normaal gebruik lijkt mij dit ook niet nodig.</p><p>Vroeger waren Volvo's ook meer werkpaarden en de ATF was van wat mindere kwaliteit dan dat wij nu hebben. Vaak werd ook het verversen 'vergeten'. Volvo moest om zijn reputatie denken toch?</p><p>Zelf heb ik in het verleden bij andere auto"s wel universele koelers geplaatst die bij een automaten specialist vandaan kwam. Autotrans bv.</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2009 21:36 #92091
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic oliekoeling automaat
<p>Inmiddels een "frame rail" transmissiekoeler aangeschaft, niet om op het chassis te monteren maar voor de radiateur. De keuze viel op dit type vanwege de geringe hoogte. De slangen moeten er op worden aangesloten dmv slangklemmen. Ik vraag mij echter af of dat wel verantwoord is, gezien de druk die er op komt te staan. De originele bevestiging van de flexibele slangen tussen de leidingen geschiedt immers ook met behulp van speciale nippels. Heeft iemand hier ideeën over?</p><p>Overigens zal de geplande transplantatie eerder uitgevoerd moeten worden want vandaag heeft de BW35 in de Amazon het begeven. Opschakelen is er niet meer bij, de koppeling slipt en het schudden bij stationaire loop was al een tijdje onacceptabel. Gelukkig ben ik nog wel thuis kunnen komen met een gangetje van 45 km/u ,waarbij de motor naar schatting tussen de 4500 en 5000 rpm draaide...
</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
01-07-2009 22:49 #92090
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic oliekoeling automaat
Ik heb er niet zo lang mee gereden (om andere redenen) maar mijn BW35 koelleidingen bleven prima zitten met slangklemmen. Zelfs het stuk rubber slang wat ik bij wijze van reparatie halverwege een gebroken leiding moest monteren. Ik denk niet dat er veel druk op dat deel van de olie staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-07-2009 19:47 #92089
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic oliekoeling automaat
Nog een tegenvaller: de BW35 van de 144 blijkt zo'n 10 cm korter te zijn dan de BW35 van de Amazon, het verschil zit in de lengte van de staartstukken. Alleen te gebruiken dus met een langere cardanas. Verder is het met zo'n gebruikte bak maar de vraag hoe lang dat goed blijft gaan, dus heb ik besloten de originele BW35 van de Amazon in te ruilen voor een gereviseerde. T.z.t. met de B20A wordt dat dus rijden zonder koeling voor de ATF, die gok neem ik dan maar. Als je de website van Wim Bottinga's Volvo Classics leest, krijg je de indruk dat hij zo'n gereviseerde automaatbak op voorraad heeft liggen, maar dat blijkt niet het geval. Hetgeen concreet betekent: minimaal vier weken niet rijden. Gelukkig heb ik geen vakantieplannen... Een veel mooiere oplossing zou natuurlijk zijn om een AW70/71 viertraps automaat in te bouwen, zoals ooit de bedoeling was met mijn toenmalige PV444. Dat is echter een veel omvattende en dus kostbare ingreep waar ik geen zin in heb, ook omdat een Amazon nu eenmaal niet mijn droomauto is. Daarbij komt nog dat de ooit op de sloop voor teveel geld aangeschafte AW71achteraf onbruikbaar blijkt, omdat er geen aansluiting voor een snelheidsmeterkabel op zit. Daar kwam ik pas achter toen ik het koppelingshuis al had laten modificeren voor gebruik in combinatie met een B20.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10-07-2009 21:31 #92088
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic oliekoeling automaat
Dat is verrassend en een lastige tegenvaller.
Wellicht heb ik nog een meevaller voor je. Het bedrijf wat de daadwerkelijke revisie van de BW35 doet (zo'n beetje voor alle leveranciers) is Elferink Automaterevisie in Ede (zie www.automatenrevisie.nl/ ). Ze zijn nu op vakantie, maar wellicht hebben zij hem zelf wel op voorraad. Ze hadden veel bakken liggen toen ik daar enige tijd geleden was.
Wat betreft een oplossing voor bakken zonder KM-teller aansluiting. Stuur eens een mailtje naar Ben Flierman ( www.tinustechniek.nl/ ). Ik meen dat hij in een vrij ver gevorderd stadium is met een oplossing hiervoor.
Wellicht heb ik nog een meevaller voor je. Het bedrijf wat de daadwerkelijke revisie van de BW35 doet (zo'n beetje voor alle leveranciers) is Elferink Automaterevisie in Ede (zie www.automatenrevisie.nl/ ). Ze zijn nu op vakantie, maar wellicht hebben zij hem zelf wel op voorraad. Ze hadden veel bakken liggen toen ik daar enige tijd geleden was.
Wat betreft een oplossing voor bakken zonder KM-teller aansluiting. Stuur eens een mailtje naar Ben Flierman ( www.tinustechniek.nl/ ). Ik meen dat hij in een vrij ver gevorderd stadium is met een oplossing hiervoor.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.