Controle achteras amazon vanwege geluid

Lees meer
10-11-2023 21:30 #1042915 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Een paar kleine dingen die je nog zou kunnen controleren:
De aandrijfas of deze nog vast zit en of het ophang rubber en lager nog goed is.
een kloek bij wegrijden zou ook de uitlaat kunnen zijn die ergens tegen aan stoot. 

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-11-2023 19:27 #1042933 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Vandaag verder gaan zoeken waar het geluid vandaan komt.
Kuisjes aandrijfas geen speling, alle rubbers geen speling, uitlaat hangt vrij.
Als ik het re wiel naar voren draai beweegt het linker wiel in de tegenovergestelde richting, aandrijf as dus ok.

Geluid nog steeds aanwezig en lijkt vanuit de remtrommel te komen, kasteelmoer zit goed vast, al gelezen dat dat nog wel een klus kan zijn om de trommel met het juiste speciaal gereedschap er af te krijgen.

Wiel en kasteelmoer gedemonteerd en een grote 3 poots poelietrekker er op gezet, naaf goed ingespoten met kruipolie en druk op trekker aangedraaid. Daarna een paar tikken met hamer op de tommel gegeven en de poelie weer wat aangedraaid en plof de trommel kwam los.

Dat viel mee.

Weer met de hand de aandrijfas draaien, als ik dit langzaam doe geen geluid maar als ik hem snel draai geluid van uit het re wiel. Nu kan ik de remschoen in verticale richting bij de remcilinder,  zie de gele pijl, bewegen.
Ik neem aan dat dit een normale beweging is die hij moet kunnen maken. Maar deze beweging, als ik hem snel maak met de hand, geeft wel dit geluid en met de trommel er op wordt dit versterkt.

Nu vermoed ik dat de de remschoenen aan de onderzijde iets te ver naar buiten staan en bij een snelle beweging door de wrijving met trommel de remschoen iets omhoog schuift en dit geluid maakt ?

Gr Dan

 




 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2023 21:07 #1042934 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Je beschrijft dat je het geluid ook kunt uitlokken door de aandrijf as te draaien zonder dat de remtrommel gemonteerd is. 
dan zou ik het eerder in dit stuk zoeken en lijken me de remmen en remschoenen niet de oorzaak. (is de flens van het diff nog wel vastgedraaid, zit er geen speling in het differentieel? Is je wiellager nog ok?  trek de as er anders eens uit om het lager en de as te controleren. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2023 22:49 #1042935 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Ja, ik denk ook dat je verder moet demonteren. Op zich is het normaal dat je de remschoen iets op en neer kan bewegen, dit kan niet als de trommel is gemonteerd. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-11-2023 17:34 #1043004 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid

M. te Dorsthorst post= schreef : Je beschrijft dat je het geluid ook kunt uitlokken door de aandrijf as te draaien zonder dat de remtrommel gemonteerd is. 
dan zou ik het eerder in dit stuk zoeken en lijken me de remmen en remschoenen niet de oorzaak. (is de flens van het diff nog wel vastgedraaid, zit er geen speling in het differentieel? Is je wiellager nog ok?  trek de as er anders eens uit om het lager en de as te controleren. 


Misschien niet duidelijk omschreven maar het geluid wat ik hoor was er niet met de trommel er af, met de trommel er op en ik draai de aandrijf as hoorde ik duidelijk een kloink in de trommel.

Rem schoenen gedemonteerd, schoon gemaakt en voorzien van koperplaat waar nodig, alles weer op zijn plaats gemonteerd, remtrommel er op en de rem afgesteld.  Geluid is nu weg uit de trommel.  Nog niet rijdend getest.

Wat blijft is er dat er wel iets speling in het dif zit, als ik de aandrijfas draai merk en de wielen  staan vast zit er wat speling op.

Speling is het dif is dit slijtlagen en nog na te stellen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-11-2023 12:54 #1043009 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Zit de remstelnok wel goed vast ? Aan de achterkant van de remankerplaat  zitten onderaan twee moertjes.

Groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
18-11-2023 18:49 #1043014 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid

Niek de Boer post= schreef : Zit de remstelnok wel goed vast ? Aan de achterkant van de remankerplaat  zitten onderaan twee moertjes.

Groet, Niek de Boer.


Zie bericht eerder, geluid zit niet meer in de trommel en rem afgesteld, remstelnok zit goed vast en hiermee de rem afgesteld.
gr Dan
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2023 09:31 #1043018 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Waarschijnlijk niet de oorzaak maar mis het bladveertje tussen de veer onder remcilinder en de strip t.b.v. de handrem.
Zie bijgaande tekening met pos 11.
En is rubber tussenlager van de aandrijfas nog heel?

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-11-2023 14:51 - 19-11-2023 16:31 #1043023 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Ja,ik zag ook , dat het bladveertje nr 11 ,waar Rob het over heeft,er niet op zat ,maar dat veroorzaakt slechts een licht gerammel. Ik kocht een aantal jaren geleden twee van deze veertjes bij ons onderdelenmagazijn, maar reeds bij de eerste rit hoorde ik een vreemd schurend geluid. Na thuiskomst meteen de trommel eraf genomen .En ja hoor het nieuwe veertje lag in twee stukken in de trommel. Deze veertjes  ( imitatie) werden toen pas sinds korte tijd geleverd. Ik vond  bij de montage  ,dat ze veel  strakker waren dan de originele exemplaren. Ik heb dit  alles toen bij het onderdelen magazijn gemeld ,maar ik weet niet wat  er met mijn melding is gedaan. Ik heb uiteraard ook het veertje aan de andere kant  bekeken ,dat vertoonde ook al een scheurtje. Ik heb daarna gebruikte originele  veertjes gemonteerd. Als je met gebroken veertjes doorrijdt  ,kan dit grote beschadigingen aan de trommel veroorzaken.

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-11-2023 20:34 - 19-11-2023 20:35 #1043026 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid

Niek de Boer post= schreef : Ja,ik zag ook , dat het bladveertje nr 11 ,waar Rob het over heeft,er niet op zat ,maar dat veroorzaakt slechts een licht gerammel. Ik kocht een aantal jaren geleden twee van deze veertjes bij ons onderdelenmagazijn, maar reeds bij de eerste rit hoorde ik een vreemd schurend geluid. Na thuiskomst meteen de trommel eraf genomen .En ja hoor het nieuwe veertje lag in twee stukken in de trommel. Deze veertjes  ( imitatie) werden toen pas sinds korte tijd geleverd. Ik vond  bij de montage  ,dat ze veel  strakker waren dan de originele exemplaren. Ik heb dit  alles toen bij het onderdelen magazijn gemeld ,maar ik weet niet wat  er met mijn melding is gedaan. Ik heb uiteraard ook het veertje aan de andere kant  bekeken ,dat vertoonde ook al een scheurtje. Ik heb daarna gebruikte originele  veertjes gemonteerd. Als je met gebroken veertjes doorrijdt  ,kan dit grote beschadigingen aan de trommel veroorzaken.


klopt deze bladveer ontbreekt, het geluid op de brug in de trommel is nu zonder de veer weg.

ben benieuwd of het straks rijdend ok weg is.
gr Dan


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.