Controle achteras amazon vanwege geluid

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-11-2023 20:47 #1042887 door Danny den Heijer (GAST)
Controle achteras amazon vanwege geluid is gemaakt door Danny den Heijer (GAST)
Bij het wegrijden in 1e of achteruit hoor ik aan de rechterkant achter een kloink geluid.
alle rubbers van de ophanging lijken goed te zijn en geen gebroken veer.

Met de achteras op steunen en ik draai de aandrijfas is er iets speling van de aandrijfas naar het differentieel en draait mijn linker wiel wel mee maar rechts minder en kan ik het rechter wiel ook stil houden terwijl het linker wiel wel draait. 

Wat kan ik hier uit opmaken, Steekas rechts gebroken ?

Gr Dan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
08-11-2023 21:55 #1042889 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Ik concludeer dat je rechterwiel wat zwaarder loopt dan het linker. Waarschijnlijk kun je links ook stilhouden en rechts laten draaien?
Als het een enkele kloenk is bij wegrijden, dan zou het het stukje vrije slag kunnen zijn dat door de speling mogelijk is. De kloenk is dan het einde van de speling, het moment dat de as weer aanpakt op de stilstaande differtieel en wielen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-11-2023 22:02 #1042890 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid

BartJu post= schreef : Ik concludeer dat je rechterwiel wat zwaarder loopt dan het linker. Waarschijnlijk kun je links ook stilhouden en rechts laten draaien?
Als het een enkele kloenk is bij wegrijden, dan zou het het stukje vrije slag kunnen zijn dat door de speling mogelijk is. De kloenk is dan het einde van de speling, het moment dat de as weer aanpakt op de stilstaande differtieel en wielen.

Ik zal dat komend weekend testen of ik links kan stilhouden en rechts laten draaien.

Het is een enkele klonk bij wegrijden, is het dan de speling van de aandrijfas op het dif?

Gr Dan


 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2023 22:27 #1042891 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Hallo Danny,
als je een normaal differentieel hebt (dus geen sperdifferentieel) is het beschreven "en kan ik het rechter wiel ook stil houden terwijl het linker wiel wel draait" zoals het hoort, dus daarover hoeft je je geen zorgen te maken.
Indien er een steekas gebroken zou zijn zou je met een normaal differntieel niet weg kunnen rijden, dan zou alleen het gebroken deel (intern) draaien en de kant die heel is niet want deze heeft dan weerstand.
Als je het geluid echt alleen rechts hoort is het vreemd als het geluid van het differentieel (of van een kruisstuk van de aandrijfas) zou komen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2023 10:37 #1042893 door Peter Haak
Beantwoord door Peter Haak in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Hallo Danny,
Dat geluid heb ik ook meegemaakt, het bleek dat de moer van de steekas niet goed vast aangedraaid was.
Op de krik eigenlijk geen speling waarneembaar.
Met vriendelijke groet,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
09-11-2023 20:42 #1042902 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid

Peter Haak post= schreef : Hallo Danny,
Dat geluid heb ik ook meegemaakt, het bleek dat de moer van de steekas niet goed vast aangedraaid was.
Op de krik eigenlijk geen speling waarneembaar.
Met vriendelijke groet,
Peter

hoi Peter,

Kan je de centrale moer zien als het wiel er af  is, ik kan hem niet zo snel vinden in het haynes boek, dan kan ik hem eenvoudig controleren.
Weet je toevallig ook het aanhaal moment ?
Gr Dan 
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-11-2023 10:41 #1042910 door Peter Haak
Beantwoord door Peter Haak in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Hallo Danny,
De moer zit tegen de remtrommel aan met splitpen er doorheen, dop maat 32 mm
Aantrekkoppel wat ik zie is 28- 30 kg/m
Vr. groet Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-11-2023 13:01 #1042911 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Danny,
Mocht het de kasteelmoer zijn; die moet je met een lange sleutel inderdaad heel goed vastzetten. Ik heb ooit gehad dat de trommel niet meer door deze moer werd aangedrukt, omdat het conische gat was uitgeslagen. Een vulring hielp niet echt, een nieuwe trommel wel. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Danny den Heijer (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-11-2023 20:02 #1042913 door Danny den Heijer (GAST)
Beantwoord door Danny den Heijer (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Ik ga morgen allereerst de centrale moer controleren en zonodig proberen links tegen te houden en rechts laten draaien.

gr Dan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Latenstein (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
10-11-2023 20:36 #1042914 door Hans Latenstein (GAST)
Beantwoord door Hans Latenstein (GAST) in topic Controle achteras amazon vanwege geluid
Dat tegenhouden gaat op zeker lukken; het andere wiel blijft draaien, 2x zo snel zelfs!
En als je met beide wielen van de grond en de versnelling in z'n 1 aan een wiel draait zal je zien dat het andere wiel de andere kant op draait. Gen zorgen, ook dat hoort zo   .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.