overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2010 14:00 #48763 door Johan Geers (GAST)
overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is is gemaakt door Johan Geers (GAST)
<p>Ik heb een J overdrive onder mijn amazone zitten echter wanneer deze warm is werkt deze niet meer. Ik heb de olie van de bak al ververst, echter probleem blijft. 30000 km terug heb ik alle O ringen vervangen. Wat zou dit kunnen zijn al weer de Oringen, het pompje, is de druk op een of andere manier af te regelen? Ik ben nog niet de tijd gehad om de druk te meten. Misschien dat iemand dit al eens aan de hand heeft gehad?</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p><p> </p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2010 20:08 #96589 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
Mijn overdrive heeft hetzelfde probleem. Het oliepeil en soort olie is goed.
Ik heb het met name als de overdrive extra kracht moet leveren, bijvoorbeeld bij een helling in de snelweg.
Hij gaat dan even uit de overdrive, dan verhogen de toeren en daarna grijpt de overdrive weer aan.
Hij krijgt er pas last van als hij warm is.

Een zoektocht op dit forum leerde mij dat het dan vermoedelijk de rembanden zijn (en de overdrive dus toe is aan revisie).

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2010 20:47 #96588 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
<p>Johan, Lars, dit symptoom treedt ook op als het filter van de OD vies is, het loont de moeite voordat je aan revisie denkt, dit te checken. Door aan de onderzijde het klepje weg te halen, krijg je hier zicht op, kijk eerst in een boek als Haynes of ander werkplaats boek hoe dit er bij een J-type uitziet</p><p>Ook kun je er iets dikkere olie in doen, welke gebruik je nu ?</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-09-2010 22:23 #96587 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
Beste Ed, ik gebruik nu 20W50. Ik zeg wanneer deze koud is werkt hij goed ook als de overdrive in staat geen probleem zelfs niet met geladen aanhanger, maar ik het volgende van internet gehaald; <em><u><p>Editor's note</p><p>gezien dat de overdrive het goed doet wanneer hij koud is zou ik zeggen dat het aan de dikte van de olie ligt en zoals hierboven staat beschreven is begin jaren 70 de olie 80/90W geadviseerd.</p><p>Dus wil ik 80/90W gaan proberen heeft iemad hier ervaring mee?</p><p>Het overdrukventiel in de overdrive zou de druk moeten kunnen handhaven zelfs met dikkere olie, of gaat de druk extreem hoog oplopen?</p><p>m.vr.gr.</p><p>Johan Geers</p> </u>: Experts disagree on which fluids to use with Laycock OD. Factory manuals recommend 30W oil for the M41 with the earlier D-type OD (through the '69 model year). For later M41s with J-type, the original recommendation was also for 30W, but this was changed to 80/90W sometime in the early '70s although we know of no changes to the specifications of the OD. For the M46 (a different gearbox with practically identical J-type OD), the factory books recommend ATF. Irv Gordon -- who is not known for wearing out Volvos quickly -- uses 80/90W in his '66 D-type. "Your results may vary."</em>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-09-2010 20:37 #96586 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
<p>Johan,</p><p>Regio Zuid heeft in het voorjaar een technische avond gehad rond het thema versnellingsbakken en overdrive.</p><p>Voor een M41met overdrive wordt 80W90GL5 geadviseerd (dit is een vol synthetische olie)</p><p> </p><p>Vroeger werd er misschien wat anders voorgeschreven maar met de ontwikkelingen van de moderen olieen is dit dus het hedendaagse advies.</p>

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2010 08:26 #96585 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
Bedankt voor update van moderne olie, ga ik proberen in mijn 144, als je wisselt kun je gelijk het filter checken, bestel wel even de pakking 3502464 want die sneuvelt vaak

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-09-2010 22:13 #96584 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
Dank inderdaad. Voor mij ook het proberen waard. Ik heb er nu 20W50 in zitten. Laten reviseren kan altijd nog.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2010 14:47 #96583 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
<p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Beste Han Ed en Lars, ik heb het e.e.a. nog eens beken qua olie types ik heb daar bij databladen van Kroon oli&euml;n gebruikt.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">De GL-2/GL-5 80 W90<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeit 40grC, mm2/s = 125,80<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeit 100grC, mm2/s = 15<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeitindex is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>122<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Vlampunt COC, grC = 234<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">De GL-5<span style="mso-spacerun: yes"> </span>75W90<span style="mso-spacerun: yes"> </span><span style="mso-spacerun: yes"> </span><o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeit 40grC, mm2/s = 80,90<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeit 100grC, mm2/s = 14,80<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Viscositeitindex is<span style="mso-spacerun: yes"> </span>192<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Vlampunt COC, grC = 190<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Wanneer we de overdrive inschakelen met een koude versnellingsbak dan zal de druk in het systeem hoger oplopen met de 80W90 olie (viscositeit koud 125,80 mm2/s) als met de 75W90 olie (viscositeit koud 80,90 mm2/s) dit kan zelfs zo erg zijn dat de overdrive in het conisch deel blijft steken en dus niet uit zijn overdrive stand komt.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">De 75W90 is qua viscositeit stabieler dan de 80W90 dus heb ik besloten om deze in mijn versnellingsbak te proberen.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">a.s. zaterdag ga ik het testen ik houd jullie op de hoogte.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><o:p><font size="2"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">m.vr.gr.<o:p></o:p></font></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><o:p><font size="2"> </font></o:p></span></p><p class="MsoNormal" style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><span style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: NL"><font size="2">Johan Geers<o:p></o:p></font></span></p>

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2010 16:42 #96582 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
<p>wat ik mij afvraag is wie het verhaal van de 20 w 50 olie ooit in de wereld heeft geholpen of zelfs atf. de minerale 80w90 is een heel ander product dan 20w50 motorolie en bedoeld voor totaal andere belasting , het lijkt mij dat het slijtproces met 20w50 veel sneller verloopt in een bak waar 80w90 in hoort.</p><p>het advies van Han Misdom lijkt mij ook het enige juiste advies , 80w90gl5 , ook perfect in het differentieel.</p><p>kroon olie is prima olie en een 75w90 van kroon lijkt mij een goede keus</p>

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-09-2010 19:14 #96581 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic overdrive werkt niet meer wanneer deze warm is
Ren&eacute;, 20W40 is destijds door Volvo zelf in de wereld geholpen en staat zowel in het onvolprezen "Volvo Amazon-het complete handboek" als in diverse andere service-manuals uit die tijd. neemt niet weg dat er tegenwoordig best goede (misschien zelfs betere) alternatieven zijn.

Groet, Hans

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD