Koppelingset Fichtel & Sachs ontkoppelt niet

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
22-11-2022 17:51 - 22-11-2022 18:25 #200983 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Koppelingset Fichtel & Sachs ontkoppelt niet
Hoi Erik,

Je kan het pas goed meten als de drukgroep op een vliegwiel wordt geschroefd, immers bij het vastmaken (met koppelingsplaat) trekken de vingers iets naar binnen en kan een correcte meting worden uitgevoerd.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat het vliegwiel zover was afgedraaid dat je met een originele set niet kon koppelen.

Wel heb ik een keer een f & s drukgroep nieuw gekocht, waar een fabrieksfout in zat en de plaat niet vrij kwam, ook niet in een proefopstelling onder de lagerpers. 
Dat is echt balen, want je zoekt de fout eerst bij jezelf.

Sinds die tijd test ik de koppeling altijd op een goede werking voor ik de versnellingsbak etc. monteer.

Overigens wordt dezelfde set gebruikt voor de B21 motoren van de 240 serie, later met een plaat met fijne splines.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-11-2022 23:12 - 22-11-2022 23:13 #200988 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppelingset Fichtel & Sachs ontkoppelt niet
Ik dacht,dat op een 123 GT een hydraulisch bediende koppeling hoorde. De gaffel van een koppeling ,die met een kabel wordt bediend ,verbuigt vrij vaak. Kan dat hier soms de oorzaak zijn?

groet, Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2022 11:16 #200991 door Eric van Vliet
Beantwoord door Eric van Vliet in topic Koppelingset Fichtel & Sachs ontkoppelt niet
Dit is een 123GT uit '69, vandaar dat deze een koppelingskabel heeft.
Ik heb de oude en nieuwe gaffel naast elkaar gelegen en qua kromming zijn ze nagenoeg gelijk.

Om nog even terug te komen dat de vliegwielen afgedraaid werden, dat zou kunnen, maar dat zou dan gaan om enkele milimeters lijkt mij.
Tussen de 6-gaats en 8-gaats zit 7mm dikte verschil, dus dit lijkt mij wel erg veel. Bovendien heb ik nu al 2 8-gaats vliegwielen gevonden die allebei 25mm dik zijn, dus mijn vermoeden is dat dit al fabrieksaf zo hoorde

Om verder te gaan met opbouwen ga ik nu gewoon een Borg&Beck druklager bestellen en die gebruiken voor de setup.

De definitieve verklaring heb ik nog niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.