- Berichten: 118
Koppelingset Fichtel & Sachs ontkoppelt niet
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
Tijdens het monteren van de koppelingset merkte ik op dat de gaffel, in rustpositie, dusdanig ver naar voren staat, dat de drukgroep indrukken amper gaat en daardoor ontkoppelen niet lukt.
Om uit te sluiten dat het aan de nieuwe gaffel ligt, heb ik even een oude gaffel gemonteerd. Deze heeft hetzelfde probleem;
Het gaat om de koppelingset 271263, die nu toevallig ook in de aanbieding is. Bijgeleverd druklager is 36mm hoog.
271263
Toevallig had ik nog een ander oud druklager liggen (Borg & Beck, 43mm hoog, artikel nr 672122 )
Het verschil tussen beide druklagers is hieronder te zien;
Wanneer het Borg & Beck druklager gemonteerd is, staat de gaffel wel netjes in het midden en de koppeling kan ontkoppeld worden;
Nu vraag ik mij af, waarom past het standaard 36mm druklager niet op deze setup?
Ik heb de diepte van het belhuis vergeleken met een ouder belhuis (waarbij het rubber niet met boutjes vastgezet kan worden) en qua hoogte zijn ze hetzelfde.
Het is een laat type B20 met een 8-gaats vliegwiel. Zouden deze vliegwielen soms dunner zijn dat de vroegere B20's met een 6 gaats vliegwiel?
Groeten,
Eric
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Wil je me een plezier doen en het vliegwiel meten, om zeker te zijn dat het niet daar aan ligt
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Renny Verwer
- Offline
- Elite-lid
Als het linker druklager op de foto de nieuwe is wijkt deze wel erg veel af van de goede.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Het druklager op de foto was van een andere oude F&S koppelingset, maar volgens mij waren de druklagers identiek. Dit check ik morgenavond nog even.
@Ed, ik zal de dikte van het vliegwiel morgenavond ook even opmeten. Ik heb toevallig ook nog een B20 met 6-gaats vliegwiel liggen en zal deze ook even opmeten. Wel interessant om te weten of hier verschil in zit.
Wordt vervolgd..
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Het linker exemplaar wordt standaard bij de set geleverd.
Zowel het oude druklager als het nieuwe druklager zijn beide even hoog.
Vervolgens heb ik een 6-gaats en een 8-gaats vliegwiel opgemeten en waarrempel, hier zit verschil in!
Ter controle ben ik nog even door mijn onderdelenvoorraad heen gegaan en ze wijken inderdaad af. Hieronder is het goed te zien;
Linker 8-gaats: 25mm
Rechter 6-gaats: 32mm
Nu is de grote vraag, welke koppelingset hoort er op een 8-gaats vliegwiel?
Ik ben al even in de onderdelenboeken gedoken, maar tot nu toe kom ik nergens de 8-gaats vliegwielen tegen. Enkel de 6-gaats (hieronder even een starter krans van de automaat, maar wel 6 gaats dus):
De B20 in mijn amazon heeft motor code 9462342, wat niet veel google resultaten oplevert, maar wel een hint dat het waarschijnlijk een B20F is.
(het is sowieso niet de originele motor)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3366
En zoek even op dit www.google.com/search?q=koppeling+volvo+...kAo&bih=576&biw=1280
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Het enige probleem van nieuwere koppelingsets is dat hiervan uitgegaan wordt dat er een M45/M46 achter hangt.
Dus het aantal splines van de koppelingsplaat klopt niet.
Ook vraag ik mij af hoe 7mm verschil (in dikte van het vliegwiel) opgelost wordt. Sinds dat ook de nieuwere koppelingsets allemaal met een 35mm druklager geleverd worden.
Zou er soms verschil in zitten in de drukgroepen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Voorheen., toen ik in de jaren 70 vorige eeuw bij een volvo garage werkte, werd bij het vervangen van de koppeling het vliegwiel meestal afgedraaid.
Vaak moest er wel een paar mm worden afgedraaid om de blauwe plekken of haarscheurtjes in het oppervlak te verwijderen.
Soms ook om het vliegwiel wat lichter te maken.
Wie weet hoe vaak dit in de loop van de levensduur is gebeurd? (het is tenslotte pas een halve eeuw oud)
De remedie is natuurlijk dat er mogelijk een iets ander druklager vereist is. Meten is weten.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Eric van Vliet
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 118
Ik heb net nog even een paar oude drukgroepen gemeten en ik heb 2 F&S's die gelijk zijn aan elkaar qua hoogte.
Ik weet alleen niet zeker of deze drukgroepen ooit van dit B20 blok gekomen zijn. Het is alweer een aantal jaar geleden dat ik met de restauratie begonnen ben..
55mm hoog
Ik had ook nog 1 LUK drukgroep liggen en die is nog 3mm lager (dus dan zou je helemaal in de knel komen met een 35mm druklager)
53mm hoog
Even door m'n restauratie foto archief gespit en daar kwam ik deze foto nog tegen.
Dit lijkt hetzelfde druklager te zijn die nu ook met de set meegeleverd wordt. Mijn vermoeden is nu dat er toch verschil zit tussen de drukgroepen qua hoogte.
Wie weet is een 200 / 700 serie drukgroep toch net wat hoger waardoor het verschil in dikte van het vliegwiel weer gecorrigeerd wordt?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.