verschillende lengtes korte voorste deel aandrijfas => van een automaat ?

Lees meer
16-01-2021 14:01 #192027 door Fred Kok
Beste Rudi en andere volvoisten,Ik heb in mijn eerdere antwoord -bouwlengte verschil M41 en M40 qua uitgaande as/aandrijf flens- de geachte lezer op het verkeerde been gezet.Heb dit nogmaals gecheckt en ja Rudi je hebt gelijk, verschil is 28,5-29 cm! Zie bijgaande plaatjes. Dus dat wordt de aandrijfas korter.

en M40 (helaas geen flens bij de hand) Die eerder genoemde 80 mm komt van de standaard M40 flens gemeten topv versnellingsbak achterzijde.

Als extra het verschil in bouwlengte van de M41+ J De flens voor de z.g. dikke as bouwt 1,4 cm langer dan die voor de dunne (amazon as)
Vertrouw erop dat het duidelijker is
Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2021 14:55 #192029 door Willy De Baere
Dag Rudi,

uit mijn notities bleek dat ik, in mijn verzameling assen, nog een originele Volvo korte as heb, met origineel
nr 669267 er op genoteerd (staat tamelijk onzichtbaar, in buurt van las dichtbij uiteinde van as).
Die komt van onder een 1962 AM Sedan met chassisnr 100129, met B18 + M41 + D-type OD. Volgens onderdeelboek dus bedoeld
voor P130 met chassisnrs tussen 25000 en 144399. Als ik er een meter op leg, dan meet ik ongeveer 40.5 cm, vanaf het punt
waar cardan as dunner wordt (om lager er op te bevestigen) tot midden van kruisstuk, ongeveer 42.0 cm tot uiterste punt
wanneer kruisstuk er niet in zou zitten, en 43.0 cm tot (buitenste) vlak bij aanwezig kruisstuk. Dit korrespondeert dus
met je korte as "met lengte van ongeveer 40cm". Voor recentere chassisnrs moet lengte afgeleid worden uit wat in
mijn pdf bestand genoteerd is; ik vermoed dat lengte dan wat verschilt van 40.0 of 40.5cm, zie ook hieronder.

Voor je andere originele "langere kortere cardan as" met lengte van ongeveer 44cm, heb ik nog volgende tip:
in AM B18 onderdeelboek staan bij groep 4 pag.68 in de kolom voor M41 en BW35 nog 2 andere onderdeelnrs, nml
671480 en 677627. Ik vermoed dat, zoals in mijn hierboven vermeldde as nr 669267, het mogelijk is dat ook die
cijfers vermeld kunnen zijn op jouw as van 44cm? Op die wijze zou je kunnen te weten komen of die ook
voor M41 (behorend bij recentere chassisnrs), of voor BW35, bedoeld is? Die nrs staan nog in VOD lijst, maar
dan bedoeld als geheel voor achterste + voorste as + kruiskoppelingen. Misschien kan iemand van VOD (Cor?) dan ook eens
een meter leggen langs de vooras die bij BW35 past?

Groeten,

Willy DB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.