Handremkabel als koppelingskabel

Lees meer
21-04-2013 11:35 #126324 door Johan Geers
Handremkabel als koppelingskabel is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden zoals sommige van jullie wel weten woon ik op de Filippijen en daar is mij het volgende weer overkomen met mijn Volvo.
Vorige week wilde ik met de vrouw om boodschappen dus ik zei ik rijdt alvast de Volvo buiten, mis koppeling onderin en een leeg oliereservoir .
Wat bleek hulpkoppelingscilinder lek en hoofdkoppelings cilinder lek.
De hulpkoppelingscilinder stond ik wel een beetje van te kijken daar deze misschien maar een jaar of zeven oud is en dat is toch snel voor een hulpcilinder.
De hoofdkoppelingscilinder was al wat ouder had ik nieuw in verpakking een jaar of vijftien geleden van iemand voor een schappelijk prijsje plus nog een aanhanger met nog meer onderdelen gekocht en een jaar of zeven gelijk met de hulpkoppelingscilinder in gebruik genomen.
Maar ja daar sta je dan, wel onderdelen bij, maar niet dat wat ik nodig had.
Onderdelen hier naar toe sturen duurt meestal 3 en wanneer je pech hebt 4 weken.
Dus dacht ik waarom geen kabelmechanisme.
Ik had wel een paar goede handremkabels bij me.
Ik wilde dat ik altijd terug kon naar olie dus ik wilde van bestaande steunpunten gebruik maken.
Bij de versnellings bak moest ik iets maken dat ik van trekkend naar duwend en waar het reservoir heeft gestaan moest ik van duwend naar trekkend.
Tevens was er ook een verhouding in de slag van de ciliders (d.i.v.m. verschillende diamters) de hoofdrem cilinder heeft een maximale slag van 40mm waardoor de hulpcilinder maximaal 30 mm slag kan maken, dit moet je wel meenmen in je trek duw mechanisme.
En zie bijgevoegde foto’s van wat ik er van gemaakt heb.
Bij de versnellings bak zit het mechanisme vast aan de bouten van het hulpcilinder en een bout van de benzienepomp.
Boven zit het vast aan de bestaande bouten van het oliereservoir.
Het werk goed en het is goed instelbaar.
In the Philippines you need to be Jack of all trades anders red je het hier niet.

Dit was weer een verhaaltje van ik heb meegemaakt en misschien willen andere leden het ook wel doen het werkt tenslotte goed.

m.vr.gr.

Johan Geers















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 12:08 #126326 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Handremkabel als koppelingskabel
Knap werk Johan :) . K'heb zelf ook jaren met vrouw en kids in tropen gewoond en het klopt wat je zegt, Jack of all trades... keep them going with a rubber band and a P-click :)

Geniet ervan daar.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
22-09-2014 22:16 #143727 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Handremkabel als koppelingskabel
Dat heb je knap gemaakt, respect!
Leuk om dat zo in detail te kunnen bekijken door je foto's.
Ik denk dat een handremkabel zelfs nog een tikje dikker/sterker is dan een koppelingskabel.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.