schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
30-03-2020 21:09 #187686 door Frank van de Luijtgaarden
schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze? is gemaakt door Frank van de Luijtgaarden
Binnenkort kan ik gaan opbouwen. Ik twijfel al een tijdje over om welke schokdempers aan te schaffen. Ik lees verschillende verhalen over de kwaliteit en het prijsverschil valt op.
Ik ga de standaard veren gebruiken (standaard hoogte). Keuze zou op dit moment gaan tussen de Monroe's en Bilsteins. Wat is jullie ervaring?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2020 22:28 #187688 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
Ik zou kiezen voor monroe.Prima schokdempers voor deze prijs!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2020 22:51 #187691 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
Ik ben zeer tevreden over Koni, nastelbaar, minder stug dan Bilstein, lange levensduur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2020 12:03 #187694 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
Hoi,
Eerste vraag is hoe jij je auto wilt gaan gebruiken.
Voor gewoon toergebruik zonder sportieve aspiraties is Monroe gezien de prijs kwaliteit en comfort volgens mij de beste keus uit je rijtje.
Wil je een beetje sportiever dan is Koni rood het overwegen waard.
Voor sportgebruik werden vroeger gele Koni's gemonteerd die nog steeds goed zijn maar een beetje ingehaald zijn door gasgevulde dempers als Bilstein. Ze zijn trouwens ook behoorlijk minder comfortabel dan de Monroe en Koni rood als ze goed ingesteld staan.
De modernste (maar ook duurste optie) waar vooral de meerwaarde bij sportief gebruik naar voren komt is Bilstein. Nadeel is wel dat deze behoorlijk stugger zijn.
Het zijn trouwens allemaal goede dempers maar ieder voor een specifiek gebruik.
Ga s.v.p. niet voor de goedkoopste no-names uit China.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31-03-2020 12:35 - 31-03-2020 20:22 #187696 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
De Koni's die ik gebruik zijn Koni Classics, identiek aan de vroegere rode schokdempers. Stugheid instelbaar (maar geen sportdempers), je moet ze daar wel voor demonteren. Ze zitten qua prijs tussen Monroe en Bilstein in, maar gaan door instelbaarheid veel langer mee dan Monroe. Je kunt ze weer strakker stellen als ze minder gaan dempen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-04-2020 21:05 #187722 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
De Monroe's zijn echt minder dan de andere, zeker als er een LPG tank in de bak ligt onvoldoende.
Eens met de vorige meningen Koni rood of Classic voor de Amazon prima

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2020 12:08 #187727 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?

Ed van der Zee schreef : De Monroe's zijn echt minder dan de andere, zeker als er een LPG tank in de bak ligt onvoldoende.
Eens met de vorige meningen Koni rood of Classic voor de Amazon prima


Ed, inderdaat alle waar naar zijn geld maar als er een gastank in de kofferbak ligt moet je al snel naar zwaardere veren, dat heeft niks met het merk schokbrekers te maken. De schokbrekers dempen alleen in en uitgaande bewegingen de veren moeten het gewicht (met of zonder gastank) dragen.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2020 01:20 #187732 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
Ik had Koni's maar daar braken tijdens de demontage de draadeinden van af heb nu (die had ik nog) Monroe"s toch een stuk soepeler en dat kan ik wel geruiken in een hobbelig Filippijnen.
Maar ja het is ieder z'n smaak een beetje de een wil stug en hard de ander soepel en ook je rijstijl doet een beetje mee in het geheel.
Als je net als ik bijn a nooit boven de 70km/hr komt dan is Monroe een prima keuze.


m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-04-2020 19:55 #187840 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic schokdempers Amazon 121, wat is een goede keuze?
De keuze is gemaakt. Ondanks dat het straks gewoon lekker toeren wordt, gekozen voor de Bilsteins. Iets stugger, iets minder 'body roll'. Alle bedankt voor de terugkoppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.