Zingend geluid uit achteras (of versnellingsbak?)

  • Sanne Hagendoorn
  • Sanne Hagendoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Amazon sleeper
Lees meer
23-01-2020 11:00 #186758 door Sanne Hagendoorn
Beantwoord door Sanne Hagendoorn in topic Zingend geluid uit achteras (of versnellingsbak?)

Peter Mahu schreef : Sanne,
De wiellagers, ik hoop dat deze met een kleine voelbare speling zijn af gesteld,
en geborgd met splitpen.
Voelbaar bedoel ik, de belaste zone speling vrij, en in de niet belaste zone voelbare
speling, tussen de rol elementen

De belaste zone is, als de band met velg er op zit (de onderzijde van het lager)
bovenzijde van het lager daar moeten de rol elementen los zitten

als het lager geen speling heeft wordt het veel te warm, en verliest het zijn smeerfilm, er treed
vermoeidheid op, en lager materiaal brokkelde minuscuul uit, dit zou het geluid kunnen zijn wat je hoort


De wiellagers zijn voor 99,5% uitgesloten.
Ik ben vooral opzoek naar ervaringen met de achteras en de versnellingsbak.

Volvo XC90 2010 3.2 FWD 238pk
BMW 316i 1.8 116pk
Audi A4 B5 2.4 165pk
Audi TT 1.8T 180pk
Skoda Octavia 1.6 GLX 75pk (TT-XR-12)
Opel Senator B 3.0i 177pk (SP-38-GT)
VW Golf II 1.6 72pk (SX-22-LV)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (SK-86-JS)
Opel Kadett E 1.3s 75pk (PK-38-KG) [het blijft je eerste auto, hè]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 11:26 #186760 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Zingend geluid uit achteras (of versnellingsbak?)
Nu ik het terug lees is het indd niet echt duidelijk. Met de speling bedoel ik als je de ingaande as rondraaid hoort er speling te zijn op de tandwielen (pinion en kroontandwiel). Deze kun je meten als je het diff deksel er afhaalt met een meetklok dit hoort dus 0.15 mm te zijn als dit groter is geeft het de slijtage weer op de interne delen pignion, kroontandwiel en de lagers. Met een snelle check bedoelde ik de ingaande as bewegen met 2 wielen op de grond en dan voelen wat de draai speling is met de klok mee en tegen de klok in. Een andere speling voelbaar op de ingaande as zelf zal weergeven dat je as (lagers) echt op is. Deze lagers worden met een voorspanning gemonteerd en horen altijd een weerstand te geven. Andere snelle die je kunt checken is de speling op de wielen zelf. Assensteunen onder je diff wielen van de grond en de wielen proberen te kantelen zowel verticaal als horizontaal. Ook hier kan speling op zitten maar zou niet veel mogen zijn. Maar als je hier geen gevoel of een idee voor hebt kan het lastig zijn om deze zaken vast te stellen. Maar of het geluid uit de versnellings bak of het diff komt moet wel vast testellen zijn haal de rubber hoes van de pook af zodat je direct naar de boven kant versnellings bak kijkt. ieder geluid wat daar gemaakt word zou je dan goed moeten horen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.