Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder

Lees meer
06-05-2019 21:01 #183241 door Jasper Christianen
Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder is gemaakt door Jasper Christianen
Afgelopen weekeind was het tijd voor de 2 jaarlijkse vervanging van de (rem) olie in het rem- en koppeling systeem. Bij het opendraaien van de dop op de hoofdkoppeling cilinder was er weinig olie te bekennen. Het was 1 gekristalliseerde brei geworden. Heeft iemand van jullie dit ooit meegemaakt of vaker gezien?

De amazon staat nu een paar maanden stil, maar daarvoor geen problemen gehad met de koppeling.

Wat is een goede manier om dit op te lossen? Het complete systeem schoonmaken en reviseren of alles voor de zekerheid nieuw aanschaffen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-05-2019 22:52 - 06-05-2019 22:53 #183248 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Hoi Jasper; te lang stilstaan met oude remolie kan dit tot gevolg hebben; is dan niet ongebruikelijk. Reviseren of nieuw is jouw keuze, zelf zou ik een keer voor nieuw gaan (is erg voordelig bij de club) en dan ben je voorlopig klaar. Gebruik Dot 3, is iets minder agressief dan Dot 4 en is ook nog bij de club te koop. Olie vervangen voor je hem in de winterstalling zet of bij mooie winterdagen rijden houdt alle systemen werkend.

Succes met de klus,

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-05-2019 23:09 #183253 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Waarschijnlijk een lekke hulpkopelings cilinder, komt er condens in je systeem en dan heb je de poppen aan het dansen.
Het beste is alles verwissellen het spul is meestal zo'n 50jaar oud en reviseren is dan maar van tijdelijke aard.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2019 12:48 #183262 door Jasper Christianen
Beantwoord door Jasper Christianen in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Hartelijk bedankt voor de snelle reacties! Ik ga alles vervangen en het systeem vullen met DOT3

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
08-05-2019 11:05 #183277 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Ik heb een jaar of 5 geleden alles vervangen, Koppelingcilinder, hulpcilinder en slang maar na 3 jaar was de remvloeistof ook helemaal zwart.
Leek erop dat er een slang of cupje aan het oplossen was, cups opnieuw vervangen, echter na een half jaar weer donkergekleurd.
Iemand een idee?

Stel niet uit, maar doe het vandaag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2019 13:44 - 08-05-2019 13:51 #183279 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Donker kleuren is normaal. Koppelingscilinders zijn van aluminium, dat reageert met de remvloeistof. Dat veroorzaakt de verkleuring. Zolang er niets lekt en alles werkt, geen reden om onderdelen te vervangen. Hooguit de vloeistof, maar dat is ook een stuk minder kritisch dan bij de remmen (veel lagere druk en geen hoge temperaturen). En vooral rijden: stilstand is achteruitgang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-05-2019 18:11 #183280 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Wat ook een beetje scheelt, is Dot 3 ipv Dot 4 gebruiken. Dot 3 is iets minder agressief. En gewoon elk jaar doorpompen en vervangen door nieuwe Dot 3.

Gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2019 01:03 #183287 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Smurrie in reservoir hoofdkoppeling cilinder
Bij mij zit in het remsysteem ook DOT3, DOT4 daar moetje hard voor zoeken hier in de Filippijnen.
Koppeling heb ik mechanisch gemaakt www.volvokv.nl/forum/aandrijflijn/21008-...ppelingskabel#143727
Doordat ik met hefbomen werk kon ik de pendaal druk ook wat verlichten pendaal in een iets hogere met een wat geringere uitslag van de koppelings hefboom maar precies genoeg om te kunnen koppelen.
Zit nu al zes jaar zo.

Succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.