Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
19-09-2018 18:43 #179157 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Hallo Gijs; rek in de kabel is nog wel weg te stellen maar het lijkt erop dat de gaffel weer gescheurd is. Als de kabel strak gesteld staat en de gaffel gaat maximaal heen en weer, maar onvoldoende ontkoppeling, rest slechts demonteren en controleren wat stuk is. Controleer kabel, gaffel, druklager en drukgroep.

gr. Cor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19-09-2018 19:04 #179158 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Als er niet genoeg olie in de bak zou zitten zou hij bij alle versnellingen moeilijk schakelen, het is het ergste bij z'n 1.
Koppelingset is goed gemonteerd geweest want de eerste jaren daarna had ik geen problemen, kan ik echter wel nakijken.
Verder zit alles van de bediening, met ringetjes e.d. goed gemonteerd dus mijn gevoel gaat weer richting een slechte kabel.

Voor nu heb ik het op kunnen lossen door hem te stellen zonder de achterste stelbout, toen deed hij het perfect. Om te voorkomen dat de kabel uit het oog schiet een ik de kabel kapot trek, heb ik de achterste bout er met net één slag op gedraaid. Nu schakelt hij wel maar nog iets stroef in z'n 1 en achteruit blijft wat herrie maken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19-09-2018 19:10 #179160 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit

Cor Kraaijeveld schreef : Hallo Gijs; rek in de kabel is nog wel weg te stellen maar het lijkt erop dat de gaffel weer gescheurd is. Als de kabel strak gesteld staat en de gaffel gaat maximaal heen en weer, maar onvoldoende ontkoppeling, rest slechts demonteren en controleren wat stuk is. Controleer kabel, gaffel, druklager en drukgroep.

gr. Cor


Dat zou ik toch knap vinden want de gaffel heb ik vorig jaar vervangen door de verstrekte versie met flenzen, de kabel 2 jaar geleden. Beiden via de onderdelen shop van de club.

Oh en het gaat om een Amazon p131 1968 b20 m40

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2018 01:05 #179168 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Wat ik nog kan bedenken is dat de nieuwe binenkabel langer is dan de degene die je eruit heb gehaald.
In dat geval krijg je hem niet ver genoeg gesteld.
Dit zul je bij het pendaal op moeten lossen ga niet bij de kogel iets verzinnen want als de binnenkabel de gaffel gaat raken slijt hij daar in en breekt hij.
Wat ook nog kan maar ik denk dat je dat al gecontroleerd heb is dat je een verkeerd druklager hebt, druklager is minder hoog dan het oude druklager dus krijg je de koppeling niet helemaal vrij omdat je kabel te lang is voor dit druklager.
Een gescheurde hefboom, als jij zegt dat deze al is vervangen voor een verstevigde dan zou ik daar ook zomaar niet in geloven maar ik denk dat je dat met een zaklampje wel kan inspecteren.
Als ik de stand van de hefboom bekijk zou ik eerst eens met de kabel beginnen, het zijn tenslotte vervangers.


succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2018 09:57 #179175 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Best mensen, niet alleen voor de hand liggende en zichtbare dingen slijten, helaas slijten onzichtbare delen ook.
Ik zou adviseren, om eens op de komende beurs rond te kijken en daar misschien wat meer informatie te verkrijgen,
er zullen zeker mensen zijn die er ook wat ervaringen mee hebben en oplossingen kunnen aandragen.
succes fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
20-09-2018 10:51 - 20-09-2018 11:33 #179177 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit

Johan Geers schreef : Wat ik nog kan bedenken is dat de nieuwe binenkabel langer is dan de degene die je eruit heb gehaald.
In dat geval krijg je hem niet ver genoeg gesteld.
Dit zul je bij het pendaal op moeten lossen ga niet bij de kogel iets verzinnen want als de binnenkabel de gaffel gaat raken slijt hij daar in en breekt hij.
Wat ook nog kan maar ik denk dat je dat al gecontroleerd heb is dat je een verkeerd druklager hebt, druklager is minder hoog dan het oude druklager dus krijg je de koppeling niet helemaal vrij omdat je kabel te lang is voor dit druklager.
Een gescheurde hefboom, als jij zegt dat deze al is vervangen voor een verstevigde dan zou ik daar ook zomaar niet in geloven maar ik denk dat je dat met een zaklampje wel kan inspecteren.
Als ik de stand van de hefboom bekijk zou ik eerst eens met de kabel beginnen, het zijn tenslotte vervangers.


succes

Johan Geers



Ik verdenk ook binnen/buitenkabel of de kabel in z’n geheel, maar ik kan hem niet meer vergelijken met de vorige. De gaffel raakt de binnenkabel niet, maar het uiteinde bij het pedaal deed dat wel. Kan dit voor verkeerde lengte binnen/buitenkabel zorgen?
Druklager sluit ik met de koppelingset omdat ik hier de eerste paar jaren na vervangen geen problemen mee heb gehad.

Wat me wel verbaasd is dat ik op internet koppelingskabels met verschillende lengten tegen kom, welke onder hetzelfde OEM nummer (1206205) worden verkocht bij de club en de bekende handelaren. Lengte 1 is van kogel tot oog en lengte 2 is buitenmantel. Bij kabel A is lengte 1/2: 1172/1002 mm, bij kabel B is lengte 1/2: 1161/1002 mm!
Zie: www.proparts.se/en/artiklar/clutch-cable-4.html
En: www.autodoc.nl/cofle/7929525

Is hier verder niks over bekend bij de club?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2018 01:03 #179194 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Beste Gijs, zit het zoals aangehecht plaatje of heb jij een conversie gemaakt van oliedruk naar kabel?
Zo ja kun je er een foto van maken wordt het voor mij wat duidelijker en kunnen we ook meer gericht advies geven.

alvast bedankt

succes

m.vr.gr.

Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2018 08:18 #179196 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Al eerder heb ik dit geopperd...welk druklager zit erin. Als je een nieuwe drukgroep/plaat besteld moet je die extra erbij bestellen.
Scheelt maar een paar cm maar kan alle symptomen verklaren.
Helaas is ook het VKO afhankelijk van wat er wordt aangeleverd, helaas zijn veel van dit soort onderdelen van verschillende producenten.
Feitelijk moet het dan met een 80 ervoor worden aangeboden maar dat gebeurt niet altijd....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
21-09-2018 09:23 #179201 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
@Johan: jup, alles zit exact zoals op die tekening van de koppeling, t/m alle ringetjes nagekeken dus die kan ik ondertussen dromen.

@Ed: welke het is moet ik terug zoeken, die heb ik via een automaterialenhandel waar ik destijds werkte gekocht via origineel Volvo OEM nummer. Maar nogmaals, de eerste jaren heb ik er probleemloos mee gereden.

Echter krijg ik nu via Scandcar en Martens autoparts los van elkaar dezelfde verklaring aangeboden! Het schijnt een samenspel te zijn va verschillende vliegwiel diktes, verschillende versies koppelingsets en druklagers en gewijzigde gaffels en kabels. Oplossing: een rubber stootblokje met schoteltje van een 240 aan de kabel maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-09-2018 00:31 #179209 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Ik weet niet wat de lengte van de kabel is maar anders zou je eens aan deze kabel kunnen denken, heeft meer stelmogelijheden.
www.volvokv.nl/producten/product/6360-ko...l/category_pathway-2

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.