Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
16-09-2018 10:42 #179079 door 11654-dummy
Mijn amazone krijg ik bij draaiende motor maar moeilijk in de eerste en tweede versnelling. In zijn achteruit kan alleen met een krakend geluid.

Ik heb de koppeling set incl druklager, toplager vervangen.

Wat is hier aan de hand?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2018 10:51 #179081 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Hoe is het met rijden ?. schakelt hij wel soepel op naar 2, 3 en 4 ?. Als je in 4 rijdt geen geluiden meer ?
Als je bij terug schakelen naar 1, met de wagen langzaam rollend, ook geluiden hoort zijn je synchromesh ringen versleten, mogelijk ook het achteruit tandwiel tanden af.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
16-09-2018 17:24 #179093 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Hoi Ed

Bak deed het altijd goed voor de koppelingsset wissel.de 1 kon ik rustig langzaam rollend inschakelen.
De denkgroep was zeer erg versleten. Het diafragma was flinterdun.

Ik heb nu ook de U van de koppelingcylinder en het pedaal vervangen. Deze waren zover ingesleten dat ik een speling op het pedaal had van 4 cm. Ik dacht dat dit het was dat die niet goed vrij kwam. Maar helaas.
Zie de foto's. 3
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
16-09-2018 17:26 #179094 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Dus het is iets anders. De bak komt gewoon niet vrij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-09-2018 19:35 #179099 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Cees, het is mij overkomen dat ik een nieuwe drukgroep monteerde die niet volledig vrijkwam-fabrieksfoutje, maar kostte mij een dag sleutelen. Getest op de pers volledig gemonteerd op een vliegwiel. Kwam gewoon niet vrij...

ps. ik ga er van uit dat de hulp koppelings cylinder maximaal uitkomt?

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
16-09-2018 19:47 #179100 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Hoi Cor,

Ja dat weet ik niet of de hulpcylinder maximaal er uit komt.
Wat is de maximale uitslag weet je dat?

Ik heb de bak er nu 2x uit gehad. Donderdag ga ik zelf voor een nieuwe knie dus wil het voor die tijd opgelost hebben.

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-09-2018 20:09 - 16-09-2018 20:49 #179104 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Zo afstellen dat de zuiger helemaal in de cylinder zit en slechts een 2 mm speling op de hevel heeft.
Dan iemand laten kijken onder de auto of er de lengte van de cylinder uitkomt en de koppelingshevel meeneemt.

succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2018 00:32 #179111 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Als het advies van Cor niet werkt, kan er ook nog lucht in het systeem zitten.
Ik haalde de lucht er altijd uit d.m.v. een oud oliespuitje, ik deed daar remolie in, sloot het met een slangetje aan op de ontluchting van de hulpcilinder en pompte zo het reservoir vol.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gijs Kirkels (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
19-09-2018 14:38 #179153 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Ik heb hetzelfde probleem; auto schakelt zwaar en achteruit tandwiel maakt herrie. Conclusie is dus dat de koppeling niet helemaal vrij komt, waardoor de ingaande as in de bak blijft draaien en dus ook het achteruit tandwiel. Complete koppelingsset met toplager is vervangen in 2011 en met max 5000km per jaar (die ik niet rijd), zou deze er dus 37500km onder zitten. Die zou dus niet versleten moeten kunnen zijn en daar heb ik ook nooit problemen mee gehad tot een jaar geleden ongeveer.

De koppelingset kon ik dus uitsluiten en ik ging er niet van uit dat de gaffel voor problemen kon zorgen, dus ik dacht dat de kabel misschien rek had en die heb ik vervangen zonder resultaat. Vervolgens hier op het forum nog wat onderzoek gedaan en ik kwam er achter dat het oude type gaffel kon gaan scheuren. Gecheckt en inderdaad gescheurd, dus vervangen door de versterkte variant.

Nu komt hetzelfde probleem weer terug! En ondertussen heb ik alles vervangen wat een oorzaak kan zijn, dus ik weet het eigenlijk niet meer..

Het scenario wat ik al langer had was zwaar schakelen voornamelijk in z'n 1 en achteruit, sinds gisteren wou hij helemaal niet meer in z'n 1 en gaan de andere versnellingen ook zwaar.
Er onder gaan liggen, stelmoeren los gehaald en de kabel langer gesteld (richting achterzijde auto) wat een negatief effect heeft. Vervolgens terug gaan stellen (korter, schroefdraad richting voorzijde auto) zodat de kabel steeds korter word, en dus bij intrappen de drukgroep verder ingedrukt word. Nu heb ik hem zo ver gesteld als mogelijk is, dus de achterste stelschroef zit nog met 2 slagen om de draad van de kabel, en nog komt hij niet vrij.
2 extra ringetjes achter het kogeltje gemaakt om te zorgen dat de gaffel verder ingedrukt word maar nog steeds niet genoeg.
Nagekeken welke gaffel en kabel ik heb gehad, er staat bij beiden bij dat ze voor een 140 serie zijn maar er staat ook dat deze vervangend zijn voor de originele Volvo nummers die erbij horen (684770 en 677431) én met deze nummers staan ze ook bij Scandcar/Nordicar:
1206205 Koppelingskabel B20 P1800/140 LHD '67-'74
1212189 Koppelingskabel B20 P1800/140 LHD '67-'74

HOE KAN DIT???

Hoe kan het komen dat het probleem erger word als de auto warmer word, hoe kan het temperatuur afhankelijk zijn?
Kan het dat ik toch binnen 40.000km de koppelingsplaat opgereden heb? Hoeveel km gaan deze mee en kun je dit onder de auto zien zonder het huis te demonteren?
Kan het dat de nieuwe kabel rekt of nieuwe gaffel buigt?
Kan het dat ik het druklager verkeerd heb gemonteerd? Deze zit natuurijk met lagerzijde naar de drukgroep, maar maakt het uit hoe hij axiaal in de gaffel gemonteerd is?
Kan het dat de bevestiging door het schutbord niet in orde is? Zo ver ik weet is dit niet verstelbaar.
Ik had (of heb) wat olielekkage aan de achterste krukaskeerin, kan dit ervoor zorgen dat de koppelingsplaat aan vliewiel/drukgroep plakt en niet vrij komt? Ik kan me niet voorstellen dat dit zo zwaar schakelen veroorzaakt. Of kan het zijn dat door dit olielekkage de koppeling sneller versleten is?

Wat ik ga doen:
Checken of haakjes/oogjes uitgelubberd zijn, maar dit kan alleen aan het pedaal of zijn as het geval zijn. Bij mijn systeem met kabel is het oog van de gaffel nieuw en goed, het kogeltje en oogje van de nieuwe kabel beiden goed, dus eigenlijk alleen de haak van het pedaal uitgesleten of zijn as krom.
Proberen te zien of de koppelingsplaat versleten is.
Opnieuw stellen als de auto straks koud is, ik heb eerder gehad dat het beter lukte als hij afgekoeld was. Vraag me niet waarom, maar op hoop van zegen.

Iemand nog een ander idee van wat er aan de hand kan zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-09-2018 16:55 - 19-09-2018 16:59 #179156 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Moeilijk in de versnelling en kraken bij acteruit
Even de twee problemen uit elkaar houden, het ging om een B18 systeem met hulpkoppelingscilinder.... Nu komt Gijs met een B20 waar een kabel koppeling op zit en helemaal geen hulpcilinder.
Dus eerst de B18....advies was om de uitslag te meten om te zien of deze helemaal werkt, afstelling met zuigertje er helemaal in en dan 2 mm speling.
Ben benieuwd of je dan voldoende slag hebt om hem vrij te laten komen. Enige waar ik nog aan zat te denken of je het juiste druklager hebt welke overeen komt met de koppelingsplaat.
Ze verschillen in diameter.

Volgende probleem van Gijs, mijn eerste opmerking is; zit er voldoende olie in de bak ?.
Dan over welk type Volvo hebben we het ?.
Ja, het maakt uit hoe je de groep monteerd, staat op de set bak zijde en vliegwiel zijde,
Tenslotte heb je het juiste druklager bij de platen/drukgroep.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.