olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018

Lees meer
17-09-2018 08:41 - 17-09-2018 08:44 #179115 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo Cor,
Ook dat begrijp ik wel hoor.
Blijft een interessante discussie met zoveel meningen!
Zelf denk ik dat een overdrive op veel type olie werkt zonder problemen, het forum tot 2002 terug gekeken met dit onderwerp, moet je eigenlijk niet doen wordt je duizelig van !
Wat ik toch niet snap is dat er 0.75 ltr olie in een versnellingsbak M40 (een behuizing van een M41 is gelijk) moet, met een overdrive 1.6 ltr., dat kan door de hogere vul plug.
Mijn vul plug zit lager (M40) dan denk ik dat de extra olie (1.6 - 0.75) het verschil in hoogte is van de vul pluggen en niet naar de overdrive. Ik zou denken lage vul plug is 0.75 ltr dus meer olie gaat dan horizontaal naar de overdrive ?
Lig er niet wakker van hoor, maar zou graag een bak met overdrive open willen zien en kijken hoe de olie verdeeld wordt .
Bedankt voor de reactie Cor.

gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-09-2018 19:57 #179123 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Ik heb een bak open staan; kom maar kijken maar wel in woerden....

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2018 21:30 - 17-09-2018 21:36 #179126 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo Cor,
Bedankt voor het aanbod !!
Woon zelf in Vlaardingen, dus redelijk te doen. Mijn agenda is voor volgende week maandag, dinsdag en woensdag nog helemaal leeg.
Als het op één van deze drie dagen lukt zou mooi zijn, als ik na de spits weg gaat kan ik om +/- 10.30 bij jou zijn of later uiteraard.
Vandaag de versnellingsbak en overdrive afgetapt, totaal 1.1 liter !!!
De overdrive afgetapt via het stopje in de deksel. Kroon nog gebeld, advies was 15 W 40 classic olie.
Wellicht is er a.s. zondag op de beurs ook een techneut aanwezig die uit ervaring kan praten ?
Nogmaals bedankt voor je uitnodiging. !
gr. Peter
06-21334155

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
17-09-2018 22:35 #179128 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hoi Peter; Om misverstanden te voorkomen, ik reviseer geen versnellingsbakken of OD.(ik ben een vervanger) Op dat gebied ben ik een theoreticus. Ik bel je om bij mij te kijken.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-09-2018 22:49 #179131 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo Cor,
Het gaat mij erom dat ik een open bak/overdrive echt kan bekijken.
Wacht je telefoontje graag af.
gr.Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 13:06 #180404 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo,
Moet ik toch even kwijt.
Net bij mijn broer onder de auto gekeken, Amazon 122 S met overdrive.
Wat schetst mijn verbazing, een M41 versnellingsbak ZONDER de hoge vulplug, zit dus even hoog/laag als bij mijn M40.
Volgens meerdere zou de vulplug bij een M41 hoger moeten zitten i.v.m. de overdrive, niet dus .
De plek waar de vulplug zou moet zitten zit er wel uiteraard, gelijk aan "mijn" M40, maar is dicht.
gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 16:28 - 20-11-2018 16:39 #180407 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Er zijn veel M40 bakken gebruikt om een OD achter te zetten, soms van andere - meest Engelse - merken waar de OD ook werd gebruikt.
Altijd de bak en OD goed identificeren en dan kom je soms tot verbazende conclusies.
Adviseer iedereen om bij voorkeur een J-of P-type OD te gebruiken, deze zijn veel sterker en onderdelen beter verkrijgbaar en goedkoper.
Dan wel de corresponderende lange as gebruiken, want die verschillen ook.
Op mijn combi heb ik een P-OD en die moet je met ontkoppelen in/uit zetten, anders krijg je een flinke duw in je rug, met J-type al minder en bij D-type is het een net merkbaar schokje.
De hoeveelheid olie verschilt tussen D-type en J-type en moet je altijd in de boeken nazoeken.
Over de olie voor een M41/J type OD is erinmiddels wel consensus, als hij wat kilometers heeft gedraaid 80W90 en net gereviseerd kan inderdaad zelfs ATF-F, dit is hele dunnen olie en heb ik nooit aangedurfd.
Maar de M41 heeft eigenlijk Motorolie nodig, dus de keuze is altijd een compromis en zal 20W50 ook voldoen

Het inwendige van een M40 verschil weinig van een M41, de olie loopt via een open ruimte van de bak, via het tussenhuis naar de OD en de opening is niet toevallig hoger.
Meten is weten, ik heb met vallen en opstaan de M40/41,D-type en J-type goed leren kennen, er zijn veel variaties - late 1800ES heeft zelfs andere dikkere primaire as
Als je me je email adres geeft, zal ik wat foto's opsturen van gedemonteerde bakken/OD's, je bent ook welkom in Doesburg maar dat is ff rijden
Groeten,
Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2018 16:35 #180408 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo Ed,
Zie net je reactie binnen komen, bedankt.
Mijn 40 met J overdrive heb ik gevuld met ruim 1.6. liter, door de auto schuin te zetten, ging prima.
Zou graag wat foto's willen ontvangen zoals jij aanbiedt .
mijn e-mailadres is : pc.debruijn@xs4all.nl.
Alvast bedankt !
gr.Peter
p.s. succes met de GT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
21-11-2018 11:56 #180418 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
Hallo Ed,
Ben bekend met D- / J-type overdrive en dat er een P-type bestaat. Kan daar niks van vinden, behalve dat het de sterkste versie zou zijn, maar helaas zonder km-teller aansluiting.
Nu heb ik een P/J type - overgangsmodel?- blijkbaar afkomstig van een 740 i.c.m. met M46 bak. Op de staart zit een alu gietstuk voor de km teller aandrijving, wat echter niet doorboord is.
Is het mogelijk een P/J type overdrive te monteren op een M 41 bak? Zie het probleem als volgt:
1 Het gietstuk lijkt me te doorboren, waarna een wormwiel + nylon tandwiel gemonteerd kan worden.
2 De lange hoofdas moet echter aan versnellingsbakzijde pas gemaakt worden voor een M40/41 bak.
Is mijn conclusie juist en heb jij een oplossing voor 2?
Bij voorbaat dank!
Sjef van Giersbergen. Jgiersbergen@kpnmail.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-11-2018 17:07 - 21-11-2018 18:50 #180426 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
de J-type heeft de km aansluiting zo zitten

Dit moet wel netjes worden uitgeboord en een tapje voor het boutje, denk dat dit moet kunnen.
Zou je de lengte van de J/P overdrive met tussenhuis willen opmeten en een foto van het tussenhuis van voren?.
Kan ik het vergelijken met de J-type, of dit past en hoe ver je tussenas moet worden ingekort

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.