- Berichten: 288
olie in versnellingsbak / Overdrive anno 2018
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
Omdat ik deze olie wil vervangen heb ik via een andere discussie al wat verschillende reacties ontvangen.
Deze vraag is al een aantal keren gesteld vanaf 2002 op het forum, met zeer diversen antwoorden.
Het gaat bij mij om een Amazone met een M 40 versnellingsbak i.c.m. J type overdrive.
Er werd onder meer beweerd dat deze combinatie onmogelijk zou zijn???
De M40 en M41 bak zouden hetzelfde zijn m.u.v. een iets langere as?
Waarom dan een hogere vul plug bij de M41, is meer olie dan de M40 ?
20 W 50 , Kroon ATF F en een millers olie kwamen vaak voor.
Veel adviezen gaven aan dat in een Overdrive altijd motorolie 20 W 50 moet
en in de versnellingsbak ??
De olie fabrikanten hebben in de afgelopen 40 / 50 jaar jaren veel verbeteringen doorgevoerd waarbij de specificaties van de olie toen minimaal gewaarborgd zijn, vandaar dat er volgens mij nu meerdere oliën geschikt zijn. De huidige 20 W 50 minerale olie zal wellicht ook beter zijn dan in de jaren 60.
Totaal zou er 1.6 liter olie in de versnellingsbak/ Overdrive moeten.
Ik kan dit niet rijmen met de verschillende hoogtes van de vul plug, tuurlijk kan er gevuld worden via de opening van de versnellingspook tot 1.6 liter.
Als ik daar 1.6 liter olie in doe, zal dit bij een M41 bak goed zijn ?, bij een M40 bak zal dit MEER olie zijn omdat de vul plug lager zit dan bij de M41??
En teveel olie zal ook niet goed zijn??
Kan het zijn dat de constructie van een M40 inwendig zo is dat er toch 1.6 liter in kan voordat hij gaat overlopen?
Zijn er Volvo rijders die ook deze combinatie hebben, M40 met en J type overdrive?
Zo ja, wat doen jullie erin en hoeveel ?
Wil zeker weer geen hele discussie beginnen, maar een paar antwoorden van techneuten en/of mensen die ervaring hebben met deze combinatie zie ik graag .
Zal ook een aantal Volvo specialisten bellen met de vraag welke olie zij adviseren anno 2018 in mijn combinatie, ben benieuwd ?
Alvast bedankt !
Gr.Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Het leuke maar tevens de valkuil van een forum is dat iedereen, van hoog technisch opgeleide tot welwillende amateur antwoord kan geven op allerlei technische vragen. Dus verbaas je niet over de verschillende antwoorden. Voor wat betreft de M40-41 versnellingsbak van Volvo, die werd gemaakt uit het zelfde gietstuk. Omdat ook de gekoppelde overdrive bij de M41 voldoende olie moet krijgen, zit de vulopening bij de M41 hoger geboord. Als je goed kijkt, zijn er 2 boorcenters op de bak zichtbaar. Bij ombouw van M40 naar M41 dient er een hogere vuldop geboord en getapt te worden.
Voor wat betreft de oliesoort, houd gewoon het voorschrift van meneer Volvo aan. Zit je altijd safe.
Zie de literatuur van de instructieboekjes, Olyslager en Haynes; daarin zijn ook de hoeveelheden te vinden.
In den beginne werd een D-overdrive gemonteerd; later de J-overdrive, die een groter koppel de baas kan.
Maar in de loop van 50 jaar zijn er ook allerlei zelfbouwers en ombouwers op de markt verschenen. Dus gebruik de olie in de M41 die voor de overdrive staat voorgeschreven. SAE 20W40 voor de D, ATF-f voor de J. Maar ook hier heeft iedereen weer een andere mening over en moet je zelf weten...
In de VKV verkopen we alleen de door Volvo voorgeschreven olie...
ps Voor ombouw van M40 naar M 41 werd vanwege de goede verkrijgbaarheid vaak de j overdrive uit de 240 gebruikt; ook voor deze overdrive werd ATF-f voorgeschreven.
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
Die gaan zich niet op glad ijs bevinden door wat anders voor te schrijven, dus houd het boekje aan tenzij een revisiebedrijf anders voorschrijft na b.v. een revisie.
Dan kan het voor de M40 bak die voor de overdrive zit kwaad dat het olieniveau hoger is? Nu ik denk het niet ik zelf rijd ook met een hoger niveau in mijn M40bak maar dat doe ik omdat ik in een land rijd waar de temperatuur meestal boven de 30gr is.
De olie is niet alleen smering maar ook koeling.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 126
Kijk eens in VKM 34, voor het hele verhaal over de overdrive.
Overigens, Volvo zegt in haar servicehandboek over type J overdrive voor Volvo 240/260 1975- …. het volgende:
M41 bak - 1.6 liter 10-W-40
M46 bak - 2.3 liter ATF / type F of G.
Groeten,
Sjef van Giersbergen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 288
Sjef en Johan bedankt voor de reactie.
Ben zelf ook weer wat wijzer.
Een overdrive achter een M40 is zeker niet standaard, bij mijn auto is dit door de T.H.E. Technische Hogeschool Eindhoven gedaan.
De keuze blijft dus persoonlijk maar kom ik wel uit, ruim vullen doe ik dan via de opening onder de versnellingshandel zoals wel vaker omschreven.
Wat ik nog niet begrijp is het feit dat er dus in een M41 bak veel meer olie komt dan in een M40, de vul plug zit immers een stuk hoger.
Kortom, over welke olie zal ik nog even nadenken en daarna ruim vullen, kan hij voorlopig weer vooruit !
Nogmaals bedankt heren !
gr.Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 288
Begrijp ik hoor het zal er bij mij dus op neer komen, M40 + J overdrive, dat er dus meer olie in zal moeten en wel tot aan de plaats van de overloop van een M41, zal de hoeveelheid opmeten wat er uit komt, ben benieuwd.
Komt goed !
Bedankt.
gr Peter
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Als je de huidige type olie vergelijkt met deze waardes kom je er wel uit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Zon
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 211
De overdrive voor B18 is waarschijnlijk een D-type. Hierbij staat zelfs 1.8 ltr. Dat wist ik niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 780
Overigens ging mijn opmerking over ATF-olie over de samengestelde bakken van M40 en de J-overdrive van de 240. Die J-overdrive is berekend voor ATF maar zal ook wel werken op dunne motorolie? Bij Peers overdrive centre werden veel van die bakken geconstrueerd. Bijgaand de instructie voor de 240 (J-overdrive)bak.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.