Monteren draagarmen Volvo 1800E

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
06-05-2018 11:26 #176778 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Hallo Cor,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb de originele Volvo bouten besteld, en ik bedacht me dat vastzetten op moment lastig is met zelfborgende moeren> Deze zitten standaard op het model 1970. Bovendien kan ik niet alle moeren bereiken met een momentsleutel, te weinig ruimte. Dan blijft vast is vast over, ik heb wel waar het kon met de momentsleutel gewerkt om min of meer gelijk aan te trekken. Ik heb geen locktide gebruikt, zelfborgende moeren en de twee bouten in de kokers heb ik goed in het vet (zeewaterbestendig vet) gezet om ze ook weer los te kunnen krijgen. De borging hiervan zit met plaatjes.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
06-05-2018 19:27 #176783 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Goed gedaan Arnold; je vroeg naar het aanhaal moment en omdat ik niet precies weet wat voor soort bouten bij jouw type zijn gebruikt, mijn misschien te technische antwoord.
In de techniek wordt er bijna altijd loctite gebruikt om bouten te borgen, ook bij de 140 en 240 modellen. Als je bv. de bevestigingsbout van een remklauw loshaalt, zie je de van fabriekswege gebruikte loctite nog zitten. Op de nieuwere typen zie je dan ook geen borgingsplaatjes meer.
Als ik voor onderhoud bouten losmaak, doe ik bij montage kopervet op de schacht en een druppel loctite op de schroefdraad.

Veel succes verder, gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2018 22:49 - 07-05-2018 22:49 #176795 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Het is onzinnig om locktight te gebruiken voor zelfborgende moeren, dergelijke stevige originele bouten zet je gewoon 'vast' en iedereen die regelmatig sleutelt krijgt dat in zijn vingers.
Mocht je dit nog niet hebben, controleer dit dan na het rijden.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
08-05-2018 00:51 #176797 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Beste Ed, ik heb niet geschreven dat Locktite gebruikt zou moeten worden bij zelfborgende moeren. Dus liever geen suggestieve opmerkingen.

Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
08-05-2018 08:02 #176799 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Op de twee bouten na die in een moer in de koker zitten zijn alle bouten (origineel Volvo uit onze shop) geleverd met zelfborgende moeren. Dat klopt ook met het onderdelenboek. Volgens mij hebben vroegere (of latere) modellen een andere constructie waar je wel op moment vastzet. Ik heb de bouten in de koken bewust niet met locktite vastgezet omdat ik ze goed in het vet heb gezet zodat ze weer loskunnen. Mijn ervaring uit de scheepvaart is dat je moeren altijd loskrijgt als ze maar met vet zijn vastgezet. Daarom heb ik voor die bouten borgplaatjes gebruikt, volgens het onderdelen boek zitten er borgringen op. Alleen vertrouw ik die simpele gegolfde ringen niet. Er zijn maar weinig echt goed borgende ringen (bv Nord-Lock borgringen). De remklauwen zitten wel met locktite vast, dat was bij eerdere modellen ook met borgplaatjes.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-05-2018 09:25 #176802 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Ja, in het onderdelenboek zie je vaak dat er geen borgringen of ' gegolfde' ringen (die met een opening) afgebeeld staan, terwijl je dit wel zou moeten doen.
Zelfborgers kunnen met ringen, met golfringen is dubbel genaaid (houdt beter).
Op zich zijn die gegolfde ringen goed en houden de moer net genoeg op spanning, heb daar wel goed gevoel bij

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2018 15:06 #176832 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Ik wil nog even terugkomen op de panhardstang met aan een kant de letter H. Mij is dat nog niet opgevallen,maar ik heb alleen panhardstangen van Amazon liggen en ik zie ze daar niet op.Deze lijken me ook symmetrisch.Ik heb er zojuist twee schoongemaakt op de platte uiteinden.
Het is echter mogelijk,dat die H er bij een 1800 wel op staat. De H zal dan aan de rechterkant van de auto moeten zitten ,maar dan is het toch ook van belang of de H aan de voor- of aan de achterkant zit,want de stang is immers niet symmetrisch.En dan kan de stang toch nog verkeerd zitten. Of zie ik het verkeerd?
Overigens waar staat die H precies?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
10-05-2018 16:03 #176833 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Ik heb de panhardstang voor demontage gemerkt met centers. Na het schoonmaken zag ik de H erin staan. De stang is a-symetrish, het scheelt niet veel, 5%? Ik weet niet of dit zo hoort, Ed van der Zee weet het misschien? Ik kreeg de stang yiteindelijk maar op een manuer femonteerd. De oren rechts lijken onder een lichte hoek te staan. Of dit allemaal origineel is? Ask the previous owner! De meeste techniek is gelijk aan de Ama, maar er zijn kleine verschillen

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-05-2018 22:18 #176834 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E
Hallo Arnold
Zowel onder de amazon als de 1800 zit dezelfde panhardstang gemonteerd, onderdeel nummer 653260. Ik heb nog wel een losse stang liggen en zal morgen eens kijken of de oren onder een hoek staan. Merken voor demonteren is altijd het beste.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Frank van de Luijtgaarden
  • Frank van de Luijtgaarden's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
27-09-2020 18:47 #190217 door Frank van de Luijtgaarden
Beantwoord door Frank van de Luijtgaarden in topic Monteren draagarmen Volvo 1800E {Panhard stang Amazon)
Mij was na het schoonmaken, stralen en lakken de "H" opgevallen. Handleidingen, Haynes enz geven niet aan hoe de stang gemonteerd moet worden ten opzichte van de "H" (ik kan ook nog niet passen) Weet iemand hoe de Panhard stang gemonteerd moet worden?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.