- Berichten: 693
Cardan en kruiskoppelingen
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Ik zie in de map met oude rekeningen dat on 2016 de kruiskoppeling achter is vervangen.
Ik vraag mij af of dit verschijnsel komt van versleten kruiskopeling lagers en of onbalaans. Vervang je altijd beide kruisstukken en lagers? En moet je ook het tussenlager vervangen. Ik las ook dat balanceren aan te bevelen is.
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 693
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G. Los
-
- Premium lid
-
- Berichten: 145
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 3560
Ik heb het bij mij gehad dat ik dacht er gerommel van achter kwam wat ook waar te nemen was maar uiteindelijk bleek een versleten kruiskoppeling bij de versnellingsbak de boosdoener te zijn.
Je trekt gauw een verkeerde conclusie als het op kruiskoppeleingen aankomt.
Buiten geen speling mag er absoluut geen frictie op zitten, dus ze moet met niets gaan.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Gideon Los schreef : wat kost dat nu tegenwoordig om je aandrijfas te balanceren?
Ik was indertijd 100 euro kwijt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 693
Ik zag in de oude rekening dat ook de lagers van de overdrive vervangen zijn door de garage in 2006. Niets over balanceren, ik ga eens kijken hier in de omgevung van Delft waar ik kan laten balanceren. Andere praktische vraag, wordt de cardan samen met de kruiskoppeling en flenzen als een geheel gebalanceerd?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Arnold de Groot schreef : Praktische vraag, als je de kruisstukken besteld zitten de naakdlagers er dan bij? Ik zie ze namelijk niet los in de shop en ik neem aan dat je ze als set vervangt.
Ik zag in de oude rekening dat ook de lagers van de overdrive vervangen zijn door de garage in 2006. Niets over balanceren, ik ga eens kijken hier in de omgevung van Delft waar ik kan laten balanceren. Andere praktische vraag, wordt de cardan samen met de kruiskoppeling en flenzen als een geheel gebalanceerd?
De kruisstukken zijn compleet.
En de aandrijfas wordt in zijn geheel gebalanceerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 693
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 693
Vandaag mijn as uitgebouwd, de bouten van de frens zaten erg vast. Niet door corrosie maar ze waren gewoon muurvast gedraaid. En men heeft de vorige keer volgens mij de oude weer terug gezet, beschadigde koppen en moeren.
Maar nu de vraag, alle kruiskoppelingen lijken spelingsvrij en zijn gangbaar, as schuift soepel. Flens aan versnelingsbak is spelingsvrij, maar aan de differentieel kant kan ik de flens een aantal graden draaien, ik denk max 5 graden. Mag er ' speling' in zitten? De wielen dus bewegen niet mee, na ongeveer 5 graden gaan ze mee bewegen.
Wie heeft tips?
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.