koppeling! versleten? kombi

Lees meer
11-03-2017 18:08 #167300 door Marc Timmers
koppeling! versleten? kombi is gemaakt door Marc Timmers
Ik knap een amazon kombi uit 1964 op. Ik heb de auto niet rijdend gekocht. De motor loopt inmiddels en nu was de koppeling aan de beurt, pedaal lag op de grond. Ik heb de hoofd- en hulpcilinder vervangen en heb inmiddels wat slag. Maar hij koppelt niet genoeg om te kunnen inschakelen. Omdat ik de hulpcilinder heb samengesteld uit diverse voorradige gebruikte onderdelen heb ik het boutje (673032)van 13 cm vervangen door een langere bout (circ 17 cm) en de slag van de vork is nu maximaal. Nog steeds echter niet in te schakelen. Is dit een typisch geval van versleten koppelingsplaat?
Ik zie dat er voor de hulpcilinder diverse nrs zijn, mijn chassisnr is iets van 15.000 dus 669782-5 hoort daar bij. Vanaf chassis 44600 is het nr 668365-0 en vanaf 57395 nr 673030-4. Zijn er belangrijke verschillen? Ik heb diverse cilinders liggen maar geen van hen heeft een van deze nrs, ze lijken uiterlijk wel gelijk.

(Zodra de koppeling werkt is de volgende stap de vier trommelremmen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
11-03-2017 19:44 #167302 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic koppeling! versleten? kombi
Hoi Marc, het kan ook zijn dat jouw koppelingsplaat vastgeroest zit aan je vliegwiel of drukgroep.
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor :unsure:
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2017 20:32 #167305 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic koppeling! versleten? kombi
Marc, ik weet het niet uit mijn hoofd maar er zit verschil in de diameter van de hoofdremcilinder, de ene is geloof ik 7/8 inch en de andere 1 inch. Bij een gelijke werkcilinder aan het koppelingshuis geeft degene met de kleinste diameter te weinig olie verplaatsing. Weet ik uit ervaring..

Weet iemand hoe dat zit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2017 21:15 - 11-03-2017 21:22 #167310 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic koppeling! versleten? kombi
Ik heb in mijn Amazon een hydraulische koppeling van deels Amazon, en deels 240.
De gaffel aan het pedaal is met een draadeind aan de zuiger van de hoofdcilinder bevestigd, die kan je dus verlengen. Er is ook idd een verschil in hoofd- en werk cilinder diameter. Maar die kan je onmogelijk door elkaar halen.
Net als bij een kabel bediende koppeling moet je deze afstellen, in dit geval het draadeind langer maken door het uit de gaffel te draaien.
Net als bij de rem dus.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-03-2017 00:47 #167316 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic koppeling! versleten? kombi
Hoi Simon, misschien moet ik mijn opmerking iets verduidelijken. Ik bedoel dat je twee verschillende diameters hebt in de hoofd cilinder .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ivo Van Antwerpen
  • Ivo Van Antwerpen's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
13-03-2017 00:05 #167336 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic koppeling! versleten? kombi

Jan van Bochove schreef : Hoi Marc, het kan ook zijn dat jouw koppelingsplaat vastgeroest zit aan je vliegwiel of drukgroep.
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor :unsure:
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.

Bij een auto die lang stil heeft gestaan kan dit inderdaad het geval zijn, hoeft geen roest te zijn, kan gewoon 'kleven'. Ik heb al een aantal keer een 'plakkende' koppelingsplaat los gekregen door de auto met de achterwielen van de grond af (op blokken) in 3e versnelling te starten, vervolgens het koppelingspedaal ingedrukt houden en flink gas geven zodat de wielen snel gaan draaien, dan heel plots en hard op de rem terwijl je nog steeds de koppeling volledig ingedrukt houdt.
Als er dan geen onderdelen je rond de oren vliegen is de koppeling waarschijnlijk los :) geheel op eigen risico te proberen.
Op die manier heeft je startmotor er geen last van en mij is het telkens al zo gelukt, één keer heb ik het een paar keer moeten herhalen voor die loskwam.
Ik zou voor de zekerheid eerst onder de auto even checken of de vork echt wel flink in gaat terwijl iemand anders de koppeling bediend, om dit alvast uit te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 18:32 #167346 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic koppeling! versleten? kombi

Ivo Van Antwerpen schreef :

Jan van Bochove schreef : Hoi Marc, het kan ook zijn dat jouw koppelingsplaat vastgeroest zit aan je vliegwiel of drukgroep.
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor :unsure:
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.

Bij een auto die lang stil heeft gestaan kan dit inderdaad het geval zijn, hoeft geen roest te zijn, kan gewoon 'kleven'. Ik heb al een aantal keer een 'plakkende' koppelingsplaat los gekregen door de auto met de achterwielen van de grond af (op blokken) in 3e versnelling te starten, vervolgens het koppelingspedaal ingedrukt houden en flink gas geven zodat de wielen snel gaan draaien, dan heel plots en hard op de rem terwijl je nog steeds de koppeling volledig ingedrukt houdt.
Als er dan geen onderdelen je rond de oren vliegen is de koppeling waarschijnlijk los :) geheel op eigen risico te proberen.
Op die manier heeft je startmotor er geen last van en mij is het telkens al zo gelukt, één keer heb ik het een paar keer moeten herhalen voor die loskwam.
Ik zou voor de zekerheid eerst onder de auto even checken of de vork echt wel flink in gaat terwijl iemand anders de koppeling bediend, om dit alvast uit te sluiten.


enne... niet alle goedbedoelde suggestie horen bij 'veilige oplossingen'...

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 23:46 #167363 door Marc Timmers
Beantwoord door Marc Timmers in topic koppeling! versleten? kombi
Goede suggesties voor zover! Ga het e.a.a. uitproberen.
Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 01:00 #167366 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic koppeling! versleten? kombi
Een mix tussen de suggestie van Jan en Ivo is de volgende die ik vaker met succes heb toegepast:
- Check of de gaffel voldoende verplaatst als je de koppeling intrapt (echt even goed kijken, met name het nieuwere type gaffel kan ook verbuigen).
- Zorg dat de motor goed en makkelijk start (laat de motor even iets opwarmen met de bak in vrij en zorg voor een goede afstelling)
- Zorg dat de auto op een vlak en recht stuk weg/oprit staat met goed wat ruimte voor je
- Zet de motor uit
- Zet de auto in z'n 1
- Trap de koppeling geheel in en houd deze ingedrukt
- Start nu. De auto zal dan op de startmotor weghobbelen en aanslaan
- Vaart maken
- Hard remmen (met de koppeling nog altijd ingetrapt en liefst nog een beetje choke/handgas)
Hopelijk springt hij dan los.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2017 17:40 #167396 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic koppeling! versleten? kombi
Er is nog een veiligere methode om een vastzittende koppeling los te krijgen. Laat de motor stationair warm lopen. Geen vijf minuten maar een uur of zo. Meestal komt de koppeling dan spontaan los. Bij mij is dit zo al gelukt. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.