- Berichten: 28
koppeling! versleten? kombi
- Marc Timmers
- Offline
- Junior Lid
Ik zie dat er voor de hulpcilinder diverse nrs zijn, mijn chassisnr is iets van 15.000 dus 669782-5 hoort daar bij. Vanaf chassis 44600 is het nr 668365-0 en vanaf 57395 nr 673030-4. Zijn er belangrijke verschillen? Ik heb diverse cilinders liggen maar geen van hen heeft een van deze nrs, ze lijken uiterlijk wel gelijk.
(Zodra de koppeling werkt is de volgende stap de vier trommelremmen)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Weet iemand hoe dat zit?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
De gaffel aan het pedaal is met een draadeind aan de zuiger van de hoofdcilinder bevestigd, die kan je dus verlengen. Er is ook idd een verschil in hoofd- en werk cilinder diameter. Maar die kan je onmogelijk door elkaar halen.
Net als bij een kabel bediende koppeling moet je deze afstellen, in dit geval het draadeind langer maken door het uit de gaffel te draaien.
Net als bij de rem dus.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 493
Bij een auto die lang stil heeft gestaan kan dit inderdaad het geval zijn, hoeft geen roest te zijn, kan gewoon 'kleven'. Ik heb al een aantal keer een 'plakkende' koppelingsplaat los gekregen door de auto met de achterwielen van de grond af (op blokken) in 3e versnelling te starten, vervolgens het koppelingspedaal ingedrukt houden en flink gas geven zodat de wielen snel gaan draaien, dan heel plots en hard op de rem terwijl je nog steeds de koppeling volledig ingedrukt houdt.Jan van Bochove schreef : Hoi Marc, het kan ook zijn dat jouw koppelingsplaat vastgeroest zit aan je vliegwiel of drukgroep.
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.
Als er dan geen onderdelen je rond de oren vliegen is de koppeling waarschijnlijk los geheel op eigen risico te proberen.
Op die manier heeft je startmotor er geen last van en mij is het telkens al zo gelukt, één keer heb ik het een paar keer moeten herhalen voor die loskwam.
Ik zou voor de zekerheid eerst onder de auto even checken of de vork echt wel flink in gaat terwijl iemand anders de koppeling bediend, om dit alvast uit te sluiten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 295
Ivo Van Antwerpen schreef :
Bij een auto die lang stil heeft gestaan kan dit inderdaad het geval zijn, hoeft geen roest te zijn, kan gewoon 'kleven'. Ik heb al een aantal keer een 'plakkende' koppelingsplaat los gekregen door de auto met de achterwielen van de grond af (op blokken) in 3e versnelling te starten, vervolgens het koppelingspedaal ingedrukt houden en flink gas geven zodat de wielen snel gaan draaien, dan heel plots en hard op de rem terwijl je nog steeds de koppeling volledig ingedrukt houdt.Jan van Bochove schreef : Hoi Marc, het kan ook zijn dat jouw koppelingsplaat vastgeroest zit aan je vliegwiel of drukgroep.
Dan ontkoppeld de zaak ook niet, plaat blijft dan door roestvorming "gekoppeld".
Een lompe methode is met ingetrapte koppeling en geblokkeerde wielen de motor starten in z'n versnelling, soms schiet de plaat los, soms verbrandt je startmotor
Als je voor zeker wilt gaan bak er anders even achter weg halen, kan je gelijk de staat van je koppeling goed inspecteren.
Als er dan geen onderdelen je rond de oren vliegen is de koppeling waarschijnlijk los geheel op eigen risico te proberen.
Op die manier heeft je startmotor er geen last van en mij is het telkens al zo gelukt, één keer heb ik het een paar keer moeten herhalen voor die loskwam.
Ik zou voor de zekerheid eerst onder de auto even checken of de vork echt wel flink in gaat terwijl iemand anders de koppeling bediend, om dit alvast uit te sluiten.
enne... niet alle goedbedoelde suggestie horen bij 'veilige oplossingen'...
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marc Timmers
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 28
Dank!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
- Check of de gaffel voldoende verplaatst als je de koppeling intrapt (echt even goed kijken, met name het nieuwere type gaffel kan ook verbuigen).
- Zorg dat de motor goed en makkelijk start (laat de motor even iets opwarmen met de bak in vrij en zorg voor een goede afstelling)
- Zorg dat de auto op een vlak en recht stuk weg/oprit staat met goed wat ruimte voor je
- Zet de motor uit
- Zet de auto in z'n 1
- Trap de koppeling geheel in en houd deze ingedrukt
- Start nu. De auto zal dan op de startmotor weghobbelen en aanslaan
- Vaart maken
- Hard remmen (met de koppeling nog altijd ingetrapt en liefst nog een beetje choke/handgas)
Hopelijk springt hij dan los.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.