Ophangpunt uitgelopen achteras

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-12-2016 14:04 #165717 door Joop Verhagen
Beantwoord door Joop Verhagen in topic Ophangpunt uitgelopen achteras

Willy De Baere schreef : AM draagarmen van het oude type worden dmv rubbers aan body bevestigd aan het onderdeel nr 11 (ipv nr12). Links is dit onderdeelnr 656647, en rechts nr 656648. Alleen rechts is nog te vinden, bvb. in VOD: "656648 - Bevestigingssteun Ama R (€ 23.45)". Iemand van VOD kan ev. eens meten wat de diameter is van de opening in nr 11. Op basis van mijn opmetingen (zie hieronder) is mijn gok/schatting dat dit 11/16"=17.46mm is.

Links: 20.0mm, 1 ring hing nog vast gelast, de andere ring volledig opgeroest, en hing helemaal los/eruit. Dit verklaart de vergroting van opening tot 20mm. Nog even verder rijden, en ring was ook verdwenen;

rechts: 17.5mm, 2 ringen hingen er nog los aan, maar toch was opening zelf minimaal aangetast, enkel wat vliegroest.

Om probleem op te lossen, koop 4 ringen nr 6 (onderdeelnr 653448), met diameter 12.5mm (worden op draagarm over 1/2" draadeind geschoven). Vergroot de diameter van 12.5mm naar ong. 18mm, en las 2 ringen in de uitgelubberde gaten. Met enige handigheid bij het lassen, kan er voor gezorgd worden dat er geen ruimte zit tussen beide ringen, wat steviger is.

Succes!

Dag Willy,

bedankt voor de heldere omschrijving! Dit lijkt mij inderdaad ook de beste manier om het op te lossen. Ik zal het resultaat hier neerzetten wanneer het klaar is.

Mvg, Luuk

'65 Amazon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-12-2016 12:59 - 25-12-2016 13:00 #165778 door Joop Verhagen
Goedendag,

Ik heb nog een vraag. Mijn idee is om de achteras met behulp van een roterende staalborstel kaal te maken. De vraag is met welk middel ik vervolgens de achteras het beste kan behandelen. Ik heb gelezen dat op gestraald staal het beste 2K epoxy primer gebruikt kan worden aangezien hier geen roest meer op zit. Met een roterende staalborstel wordt op de meeste plekken alle roest wel verwijderd, echter zullen er ook stukjes zijn welke lastig te bereiken zijn. Voor RX 5 is dus juist weer roest nodig om ervoor te zorgen dat de RX 5 hecht. Wat raden jullie aan? Een 2K epoxy primer of RX5 en vervolgens RX10?

Idee is om met een roterende staalborstel op een haakse slijper de achteras te ontdoen van alle roest. Zo een:

Mvg,

'65 Amazon
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25-12-2016 13:00 door Joop Verhagen.

• S.P.H Simon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-12-2016 15:20 #165786 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic Ophangpunt uitgelopen achteras
Kan je doen, is wel erg veel werk van een onderdeel die je niet ziet.
Goed schoonmaken en de roestge delen behandelen met rx5 of owatrol en een laag bitumen erover is effectief en weinig arbeidsintensief.
Kan je die tijd gebruiken om de lastige plekken in het plaatwerk in conditie te houden, zo'n as roest niet weg, plaatwerk wel.
Pas op met die staalborstel draag dikke leren handschoenen bijv. las handschoenen en een grote veiligheidsbril, die stalen draden laten namelijk los en dan krijg je zo'n draadje in je huid of oog daar word je niet vrolijk van!

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-03-2017 12:25 #167109 door Joop Verhagen
Naast het gepiek bleek ook het buisje op de achters waar het rubber van de veerschotel op zit weggeroest te zijn. Aangezien dit een buisje is is dit niet heel vreemd, condens blijft in het buisje hangen en kan niet weg vanwege het rubber wat er bovenop zit. Gevolg is dus dat dit wegroest.Hierom maar gekozen er een rondstaf op te lassen.

'65 Amazon
Bijlagen:

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-04-2017 11:21 - 15-04-2017 11:23 #168218 door Joop Verhagen
Vorig weekend de achteras in de RX5 en RX10 gezet. Zeer tevreden met het resultaat.

'65 Amazon
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15-04-2017 11:23 door Joop Verhagen.

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-05-2017 09:27 #169166 door Joop Verhagen
Het heeft even geduurd, maar de ringen zitten erop gelast.

Rest nog alleen de kale delen in de RX5 en RX 10 te zetten. Daarnaast woensdag nieuwe HD veren halen en dan kunnen we de weg weer op.

'65 Amazon
Bijlagen:

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2017 01:04 #169188 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ophangpunt uitgelopen achteras
Beste Joop, ik zou de ringen wel doorlassen dus helemaal rondom lassen, je zou met een apk wel eens slecht weg kunnen komen.

succes

Johan Geers

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-08-2017 19:45 #171386 door Joop Verhagen
Naast de achteras ook nog even de kale/roestige delen kaal gemaakt en in de RX5 en RX10 gezet. Glimt weer mooi zwart!

Tevens een setje nieuwe HD veren gekocht om te voorkomen dat de trekhaak weer over de grond sleept.

'65 Amazon

• Joop Verhagen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-09-2017 21:16 #171711 door Joop Verhagen
Vorige week zondag de achteras weer onder de amazon gemonteerd. Nieuwe rubbers zijn natuurlijk een stuk stroever en hebben dan enige hulp nodig tijdens het monteren, vandaar de spanband.

Afgelopen vrijdag de remmen ontlucht en zaterdag maar een proefritje gemaakt...
Ik heb de schrik van me leven gekregen! Tijdens het monteren van de achterwielen het schroefdraad heel lichtjes ingevet, om losmaken in de toekomst te vergemakkelijken, en vervolgens de moeren strak aangedraaid. Na 2 km op de snelweg begint de amazon enorm te slingeren. Gelijk gestopt op de vluchtstrook, bleek het linker achterwiel los gekomen te zijn. Vervolgens de moeren eraf gehaald, met een doek zoveel mogelijk ontdaan van al het vet, en wederom goed vastgedraaid. Bij thuiskomst wederom de moeren na gelopen van beide achterwielen en deze bleven nu wel goed vast zitten.

Vandaag de Airborne Rotary Rally gereden in Oosterbeek een rit van +/- 150 km en gelukkig geen losse wielen!

Gouden tip: Geen vet gebruiken op de wielbouten!

Foto van de rally:

'65 Amazon
Bijlagen:

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-09-2017 22:36 #171715 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ophangpunt uitgelopen achteras
Het lijkt me waarschijnlijker , dat de moeren niet goed hebben vastgezeten. Door alleen licht invetten zullen ze naar mijn mening niet los kunnen lopen.