- Berichten: 71
Ophangpunt uitgelopen achteras
- Joop Verhagen
- Offline
- Senior lid
laatste tijd ontdekte ik een piep tijdens rijden wanneer ik het gas losliet, of over een drempel heen reed. Bij nadere inspectie ben ik erachter gekomen dat de draagarm tegen de carrosserie schuurt:
Op de foto is te zien dat een deel van de tectyl al is weggeschuurd en het gepiep wordt veroorzaakt door het schuren van metaal op metaal. Omdat de achteras er toch al niet al te fris meer uitzag maar besloten die er compleet onderuit te halen. Avond van te voren alle moeren ingespoten met WD40 en de volgende ochtend in anderhalf uur de complete achteras eronderuit gehaald:
Plan is nu om de gehele achteras te ontdoen van vet/tectyl/oude verf en deze opnieuw te verven en hierbij ook alle rubbers te vervangen door PU of nieuwe rubbers(nog niet in verdiept wat het wordt). Na de achteras gedemonteerd te hebben maar eens kijken waar de piep tijdens het rijden door veroorzaakt wordt.
Het oog waar de draagarm doorheen steekt aan de linker zijde is wat groter dan die aan de rechter zijde:
Linkerzijde:
Rechterzijde:
Tevens mist er een ring aan de linkerzijde. De vraag is nu dus, hoe dit op te lossen. Zijn er lossen ringen te koop welke weer op dit ophangpunt gelast kunnen worden en het uitgelopen gat op te lassen? Of is de enige optie het complete ophangpunt te vervangen voor een nieuwe? Hiermee bedoel ik het ophangpunt eraf te slijpen en te vervangen door nummer 12 in het onderdelenboek.
Ik hoor graag jullie mening over wat te doen en ook over het vervangen van de rubbers door PU of door weer originele rubbers.
Mvg,
'65 Amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop Verhagen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 71
Niek de Boer schreef : Ik zou net zon ring kopen als de losse die achter de moer zit. Dat is onderdeelnummer 653448. Aan beide kanten van de bevestiging zit een aangelaste ring.Ik dacht ,dat het gat daarvan iets groter was, dan dat van ring nummer 653448. Als dat zo is, moet je de gaten groter maken. Het lijkt me ,dat de draagarm wat moet kunnen bewegen.Ik weet dit echter niet helemaal zeker.Dus vergelijk dat met de andere kant.Misschien dat een andere forumbezoeker zeker weet hoe groot het gat precies moet zijn.Het kan ook zijn dat beide aangelaste ringen weg zijn. Dan twee ringen kopen en een aan elke kant van de steun lassen. De platte draagarm zelf goed controleren op roest.Nieuwe zelborgende moeren monteren.Alle rubbers in een keer vervangen.Met PU zal de achteras strakker zitten.De auto zal dan stugger worden.Maar dat wordt hij ook al als je alles met nieuwe standaard rubbers repareert. Ik ben benieuwd ,hoe het verder gaat.Succes!
Dag Niek,
De rechterkant zal waarschijnlijk ook enigzins uitgelopen zijn maar zal even kijken. De draagarm moet inderdaad kunnen bewegen, daarom is er ook versmalling in het bevestigingspunt van de draagarm. (zie foto)
De gaten in de ring met nummer 653448 moeten inderdaad groter zijn. Als iemand de exacte diameter toevallig weet zou dit fijn zijn.
Mvg,
'65 Amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Garage Pieter van der Ligt
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Die versmalling hoort er niet te zijn.
Dit is gewoon weggeroest/gerot.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Garage Pieter van der Ligt
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 13
Sorry,ik heb verkeerd gekeken.(ik was in de war met het andere type reactiestang).
Deze versmalling hoort er wel te zijn.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Het uitlopen komt omdat de rubbers versleten waren en dan gaan ze op het metaal komen met nieuwe rubbers heb je dat niet die houden de stang gewoon op z'n plaats.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 645
Die moest ik dit jaar wel vervangen door slijtage. De rest blijft na 15 jaar keurig op zijn plek.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop Verhagen
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 71
Johan Geers schreef : Bij mij waren die gaten ook wat uitgelopen ik heb me er niet druk om gemaakt, gewoon nieuwe rubbers en het was weer goed.
Het uitlopen komt omdat de rubbers versleten waren en dan gaan ze op het metaal komen met nieuwe rubbers heb je dat niet die houden de stang gewoon op z'n plaats.
succes
Johan Geers
Beste Johan,
het uitlopen van de gaten komt inderdaad door de versleten rubbers, alleen aan de linkerkant missen dus ook die ringen waardoor de rubbers niet op hun plaats worden gehouden. Alleen monteren van nieuwe rubbers zal het probleem dus niet oplossen aangezien de rubbers dan niet op hun plek worden gehouden.
Mvg,
'65 Amazon
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 796
Links: 20.0mm, 1 ring hing nog vast gelast, de andere ring volledig opgeroest, en hing helemaal los/eruit. Dit verklaart de vergroting van opening tot 20mm. Nog even verder rijden, en ring was ook verdwenen;
rechts: 17.5mm, 2 ringen hingen er nog los aan, maar toch was opening zelf minimaal aangetast, enkel wat vliegroest.
Om probleem op te lossen, koop 4 ringen nr 6 (onderdeelnr 653448), met diameter 12.5mm (worden op draagarm over 1/2" draadeind geschoven). Vergroot de diameter van 12.5mm naar ong. 18mm, en las 2 ringen in de uitgelubberde gaten. Met enige handigheid bij het lassen, kan er voor gezorgd worden dat er geen ruimte zit tussen beide ringen, wat steviger is.
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.