Overdrive keerring lek

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-10-2016 23:05 #164117 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive keerring lek
De moderne olie is inderdaad anders (andere dopings)en ongeschikt voor klassieke Volvo motoren, worden simpelweg te dun.
Er is hier al heel wat geschreven over de olie voor de M40 en de M41/OD, bij een gereviseerde bak en OD zou je zelfs ATF-F kunnen gebruiken en is het Volvo advies SAE30 ook prima.
Je moet kiezen voor of de bak de optimale olie gunnen (20W50 voor M40)of de OD 80W90.
Zeker bij een wat oudere bak met OD is de 80W90 of de W90 van Kroon m.i. de beste keuze.

Aangezien de OD duurder is en lastiger om te reviseren, en de onderdelen moeilijker verkrijgbaar, gun ik de OD 'the benefit of the doubt' en zit er bij mijn wagens 80W90 in.

Om het weer wat te relativeren, tenslotte een vraag; Hoeveel km wordt er gemiddeld met de Klassieke Volvo gereden en hoe oud ben je... je bent al een knappe jongen als je de 5000 km per jaar haalt.
Ik ben 59 jaar oud en als we ervan uit gaan dat een M41/OD 250.000 km mee gaan, dan moet ik - delen door 5000 - nog 50 jaar sturen om hem te verslijten
Dus je bent zelf eerder aan revisie toe dan je bak/OD.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2016 01:10 #164122 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Overdrive keerring lek
Beste Ed, de olie die jij gebruikt ligt dicht tegen de SAE40 aan en als dat de juiste olie is voor een M41 bak in de weersomstomstanigheden van Nederland dan zit ik niet fout met de SAE50 in een land waar mijn auto nu rijdt.
En ik ben 63 in Nederland reed ik tussen de 15000 en 20000 per jaar met mijn Amazone op LPG.
Nu rijdt ik ongeveer 1500km per jaar en allemaal korte stukjes en op benziene.
Dus je zult ook wel begrijpen dat na 1500km de olie iets gezakt is.
De motor had er 80000km op gas opzitten toen ik hem overscheepte naar de Filippijnen.
Stel ik kan de auto nog 10 of 15 jaar rijden dan nog zitten er geen extreme aantal kmters op.

Ik heb hier onder de specificities nog eens opgezocht (kroon olie)

80W90
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,900
Viscositeit 40 °C, mm²/s 149,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 14,80
Viscositeitindex 98
Vlampunt COC, °C 230
Vloeipunt, °C -30
Zuurgetal, mgKOH/g 1,80
Sulfaatasgehalte, % 0,05

SAE50
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,895
Viscositeit 40 °C, mm²/s 240,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 18,80
Viscositeitindex 96
Vlampunt COC, °C 255
Vloeipunt, °C -9
Total Base Number, mgKOH/g 3,6
Sulfaatasgehalte, % 0,55

SAE40
Dichtheid bij 15 °C, kg/l 0,892
Viscositeit 40 °C, mm²/s 152,00
Viscositeit 100 °C, mm²/s 15,00
Viscositeitindex 97
Vlampunt COC, °C 245
Vloeipunt, °C -12
Total Base Number, mgKOH/g 3,6
Sulfaatasgehalte, % 0,55

m.vr.gr.

Johan Geers

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2016 19:08 #164133 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Overdrive keerring lek
Ik rijd oa met een m41 en D type overdrive met hypoid olie 80w90 van Kroon.Ik vind wel dat bij temperaturen onder plus 10 graden Celsius, dat de bak veel lastiger schakelt de eerste 5 km. Bij 20 graden celsius schakelt de bak veel makkelijker..Een andere amazon van mij met m41 en D overdrive schakelt met motorolie 20w50 van Millers aanzienlijk soepeler bij 10 graden Celsius.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2016 22:56 #164147 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Overdrive keerring lek

Niek de Boer schreef : Een andere amazon van mij met m41 en D overdrive schakelt met motorolie 20w50 van Millers aanzienlijk soepeler bij 10 graden Celsius.

Dat lijkt me nogal logisch, want de olie die Volvo destijds voorschreef voor een overdrivebak was transmissieolie SAE30 (bij alle temperaturen!) en een 20W50 komt daar qua viscositeit het meest mee overeen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2016 00:54 #164153 door Johan Geers (GAST)
Beste Niek, goed dat je er geen SAE50 in heb zitten moet je die cijfers eens bekijken bij 10gr.
Maar wat ik al meer heb geopperd de soort olie hangt ook veel af van de weersomstndigheden waarin je rijdt.
Een SAE50 gaat echt niet in Nederland (misschien alleen in de zomer) veel te dik.
De specificaties die Volvo destijds heeft opgesteld zijn ze uitgegaan van een Zweeds klimaat.
En geloof me ik kan het weten ik zit hier in een warm klimaat, buiten de versnellings bak olie heb ik ook 20w50 in de carburators zitten een 76gr termosstaat oliekoeler tropenradiator en dan loopt de temp soms, wel heel langzaam op bij stationair, moet het buiten wel 35gr en de auto in de zon.
Dus met de olieen hou kouder de buitentemp hoe dunner de olie.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2016 20:15 #164171 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Overdrive keerring lek
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik verschillende soorten olie in mijn overdrives heb gedaan.Dit heeft te maken met het feit,dat verschillende revisiebedrijven ivm garantie verschillende soorten olie voorschrijven.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2016 00:49 #164178 door Johan Geers (GAST)
Kun je nagaan hoeveel verschillende inzichten er zijn voor het gebruik van olieen in versnellingsbakken.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Ja en dan de vraag wie heeft er gelijk, wie heeft het juiste inzicht.
Het zal altijd wel een groot vraagteken blijven en net wat ik zeg het is ook afhankelijk in wat voor een klimaat je met de auto rijdt.
Voorlopig heb ik success met mijn SAE50, maar is het de juiste olie voor dit klimaat???????????

m.vr.gr.

Johan Geers

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2016 17:49 #164195 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Overdrive keerring lek
Het is feitelijk heel simpel, bij een nieuwe bak/OD, boeit het niet zo veel wat je erin gooit, 20W50 of zelfs ATF F zal het prima doen.
Het probleem is de OD als die wat ouder wordt een dikkere olie nodig heeft om toch goede oliedruk op te bouwen, omdat we onze klassiekers meestal niet in de winter gebruiken én de bakolie best warm wordt (tegen 80 graden heb ik me laten vertellen, staat ook in de boeken dat je op je handen moet passen als je na gebruik de olie wisselt) geeft 80W90 geen problemen, W50 is wel erg dik.
Ik heb aardig wat bakken gereviseerd, maar behalve de lagers, synchromeshen en veren, slijt er bijzonder weinig.
Daarentegen zie je dat de D-OD's wel kwetsbaar zijn op diverse punten, cylinders voor drukopbouw, satelliet tandwielen, doorgaaande assen acenters, gaan slippen en vaak erg warm worden zo dat het staal blauw/zwarte aanslag heeft.
Dus de olie aanpassen aan de staat/functioneren van de OD is m.i. het beste. Of een J-type op de kop tikken, die zijn een stuk sterker.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-10-2016 02:04 #164211 door Johan Geers (GAST)
Geef ik toe ED SAE50 is dik maar het is net wat ik zeg de weersomstandigheden doen ook een hoop.
Misschien dat SAE40 bij mij ook goed werkt maar ik had speciaal voor hier SAE50 meegenomen.
Wat de druk is bij ingeschakelde OD is weet ik niet nooit gemeten.
Zo had ik in het ht begin ook dunne olie in mijn SU's bleek ook fout te zijn moet voor deze weersomstandigheden 20W50 zijn.
En het is net wat je zegt gebruik je de auto alleen in de zomer dan kan dikkere olie geen kwaad.

m.vr.gr.

Johan Geers